Błędy Facebook Ads – 6 kosztownych błędów, których możesz uniknąć

Image Description
Łukasz Paterek
pt. 03.02.2023

Facebook to najpopularniejsza sieć społecznościowa w Polsce, z której korzysta ponad 24,5 mln użytkowników (stan na wrzesień 2022). Możliwość dotarcia z ofertą produktów i usług jest powszechnie wykorzystywana przez firmy prowadzące kampanie Facebook Ads. We wpisie tym wskażę jakie błędy Facebook Ads są najpowszechniejsze oraz, przez które możesz tracić pieniądze i cennych dla Twojego biznesu klientów.

1. Kampanie Facebook Ads bez jasnych celów

Jest to podstawowy błąd prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych. Każda kampania powinna mieć jasno określone cele do zrealizowania. Warto również, żeby nie był to po prostu cel “jak najwyższa sprzedaż”. Pochylenie się nad pytaniem “jaki jest mierzalny cel moich działań?” przed rozpoczęciem promocji to pierwszy krok do sukcesu. Myśląc o celach można oprzeć się na znanej koncepcji formułowania celów SMART, gdzie cel powinien być konkretny, mierzalny, osiągalny, realistyczny i określony w czasie. Cele kampanii powinny być oczywiście dostosowane do rodzaju prowadzonego biznesu, ale również do oferty i jej potencjału. Jeśli nie wiesz w jaki sposób przełożyć swoje cele biznesowe na cele kampanii reklamowych, skonsultuj się ze specjalistą.

2. Brak Pixela dla kampanii Facebook Ads

Pixel Meta to kawałek kodu pozwalający na zbieranie danych ze strony przez Facebooka, dzięki niemu wiemy, że reklama przyczyniła się do sprzedaży na stronie. Pozwala on również na prowadzenie działań remarketingowych, wykluczanie z kampanii osób, które już dokonały zakupu (jeśli to uzasadnione), czy tworzenie grup look-a-like. Zainstalowanie Pixela jest również pierwszym krokiem pozwalającym zdefiniować konwersje, które będziemy mierzyli na stronie docelowej. Zanim więc zaczniesz działania promocyjne za pomocą Facebook Ads – zainstaluj na swojej stronie Pixel.

3. Kampanie Facebook Ads z niedostosowanymi celami do celów biznesowych

Tworząc kampanie Facebook Ads w panelu reklamowym masz do wyboru różne cele reklamowe.

Wracając do pkt 1, gdy jasno wiesz jaki cel chcesz osiągnąć, odpowiednio możesz dobrać cel kampanii. Pozwoli to na jak najefektywniejsze wykorzystanie budżetu. Warto również testować różne możliwości, np. jeśli Twoim celem jest pozyskiwanie kontaktów, możesz to zrobić za pomocą kampanii na pozyskiwanie kontaktów wewnątrz ekosystemu Meta, ale również za pomocą kampanii na konwersje, gdzie formularz może być wypełniony na Twojej stronie www. Wybranie odpowiedniego celu kampanii to wskazanie Facebookowi, jakiego działania oczekujesz od użytkowników, którzy zobaczą Twoją reklamę. Kolejne błędy Facebook Ads mogą wynikać z niedopilnowania wcześniejszych, podstawowych punktów, dlatego zwróć szczególną uwagę na trzy pierwsze punkty wpisu.

4. Słabej jakości kreacje reklamowe, brak testów, niewymienianie kreacji reklamowych.

Kampanie Facebook Ads opierają się na reklamach graficznych połączonych z tekstem, nagłówkiem i wezwaniem do działania (buttonem). Korzystając z ekosystemu Facebooka naszą główną uwagę najczęściej przyciąga grafika lub wideo. Zasada jest prosta – im lepszej jakości materiały reklamowe, tym lepszych wyników kampanii możesz się spodziewać. Kreacja reklamowa powinna przyciągać uwagę, wyróżniać produkt lub usługę i zachęcać do podjęcia działania. Równie ważne jest testowanie różnych kreacji reklamowych – formatów, grafik, wideo, tekstów i nagłówków. Najlepiej testować kilka kreacji jednocześnie (sugeruję do 4 maksymalnie na zestaw reklam). Pamiętać również należy o tym, że kreacje reklamowe (nawet te najlepsze), w końcu znudzą się użytkownikom, dlatego warto regularnie wprowadzać nowe kreacje do testowania. Dodatkowo możesz prowadzić testy A/B za pomocą Facebook Ads, o których przeczytasz w poprzednim wpisie.

5. Niewykorzystywanie pełnych możliwości targetowania

Meta daje bardzo duże możliwości targetowania Twoich reklam. Reklamy możesz targetować biorąc pod uwagę:

  • geolokalizację,
  • wiek,
  • płeć,
  • dane demograficzne (np. wykształcenie, związek, wydarzenia z życia),
  • zainteresowania,
  • zachowania (np. nawyki zakupowe).

Możliwości jest bardzo wiele. Dodatkowo szczegółowe opcje targetowania możesz łączyć, czyli uwzględniać kilka grup, lub zawężając grupy poprzez dodawanie warunków. Na czym polega zwężanie grup? Możesz stworzyć grupę osób, które są Krótko po przeprowadzce i jednocześnie są zainteresowane Home Office, żeby przedstawić im ofertę Twoich wygodnych krzeseł idealnie pasujących do urządzenia domowego biura.

Kampanie Facebook Ads - zawężanie grup docelowych
Zawężaj grupy docelowe

Działaniem o którym również należy pamiętać jest stosowanie wykluczeń. Oznacza to dodawanie grup użytkowników o określonych zainteresowaniach, które wykluczasz z innej grupy, np. reklamujesz oprogramowanie komputerowe, więc kierujesz reklamy na osoby zainteresowane Oprogramowaniem, jednocześnie wykluczając osoby zainteresowane Bezpłatnym oprogramowaniem.

Kampanie Facebook Ads - wykluczenia w grupach docelowych
Stosuj wykluczenia

Wykluczenia pomagają unikać nakładania się grup reklam. Jak to działa w praktyce? Grupę reklam A kierujesz na osoby zainteresowane dyskami twardymi, grupę reklam B kierujesz na osoby zainteresowane komputerami PC wykluczając osoby zainteresowane dyskami twardymi. Dzięki temu unikasz kanibalizacji swoich reklam.

Ważne jest również regularne testowanie różnych grup docelowych dla Twojego biznesu. Warto przeznaczyć małą część budżetu na regularne eksperymenty.

6. Zaniedbywanie strony docelowej i oferty dla kampanii Facebook Ads

Na koniec coś co nie dotyczy bezpośrednio systemu reklamowego Meta. Nawet najlepiej targetowane kampanie, ze świetną kreacją nie obronią nieczytelnej/źle działającej strony docelowej lub/oraz słabej oferty. Kampanie reklamowe wyświetlające się w ekosystemie Meta to dopiero pierwszy krok do konwersji. Pożądana akcja najczęściej dokonywana jest na wskazanej stronie internetowej. Dlatego warto dokładnie przeanalizować stronę internetową pod kątem użytkownika i zadać sobie pytania:

  • Czy strona jest czytelna?
  • Dokonanie konwersji jest wystarczająco proste do wykonania dla użytkownika (np. zakup)?
  • Czy strona wzbudza zaufanie?
  • Czy wszystkie funkcje działają poprawnie (przekierowania do strony banków przy płatności, wybór paczkomatu, itp.)?
  • Sam kupiłbym produkt z tej strony?

Oferta też ma znaczenie. Oczywiście to Ty liczysz koszty i zyski w swojej firmie, jednak oferta, która sprzedaje powinna być atrakcyjna dla potencjalnego klienta, dlatego warto przyjrzeć się warunkom rynkowym.

Podsumowanie

Panel reklamowy Meta daje duże możliwości targetowania reklam na Facebooku. Podane w tym wpisie błędy Facebook Ads w prowadzeniu kampanii reklamowych nie wyczerpują tego tematu, ale mogą być wstępem do audytu konta reklamowego. Prowadząc kampanie reklamowe czyha na Ciebie wiele pułapek. Kampanie wymagają ciągłej pracy i optymalizacji, wtedy możesz spodziewać się najlepszych efektów dla swojego biznesu.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.