Eksperymenty Google Ads jako sposób na optymalizację Kampanii

Image Description
Khrystyna Mylymuk
wt. 19.04.2022

Google Ads to rozbudowany system reklamowy, o ciągła optymalizacja konta na poziomie zaawansowanym zazwyczaj wymaga sporego doświadczenia i wiedzy. Ponadto, często podejmowanie decyzji odnośnie tego, jaki wpływ ta czy inna zmiana będzie miała na skuteczność reklam bywa trudne nawet dla najbardziej doświadczonych marketerów. Aby zminimalizować ryzyko, i móc podejmować decyzję w oparciu o dane skorzystaj z opcji Eksperymenty w Google Ads.

Czym jest Eksperyment w Google Ads

Jeszcze jakiś czas temu, jeśli chciałeś przeprowadzić eksperymenty w Google Ads, najpierw musiałeś utworzyć wersję roboczą kampanii, a następnie osobno ją przetestować w eksperymencie. Google zmienił ten proces, wprowadził funkcję synchronizacji. Co znaczy że teraz możesz wybrać dowolną kampanię i utworzyć dla niej eksperyment niestandardowy w jednym kroku. Ułatwia to porównywanie skuteczności kampanii podstawowej i kampanii próbnej.

Jeżeli prowadzisz konto Google Ads, to jak każdy, prawdopodobnie masz listę z różnymi pomysłami na optymalizacje Twoich kampanii. Może to się jednak wiązać z dużą ilością analizy danych, poświęconym czasem oraz elementem prób i błędów.

Eksperymenty w Google Ads dają nam możliwość w tym samym czasie i przy tych samych warunkach otoczenia (konkurencja, sezonowość, warunki atmosferyczne) testować zmiany i śledzić wyniki przy różnych ustawieniach w kampanii, bez konieczności wprowadzania zmian w oryginalnej. Pamiętaj że kampanie eksperymentalne to pełnoprawne kampanie. Mogą wyświetlać reklamy, generować kliknięcia, koszty i inne dane.

Eksperymenty w kampaniach Google Ads to świetne, chociaż powszechnie niezbyt często wykorzystywane narzędzie dla każdego reklamodawcy korzystającego z modelu reklam PPC. Umożliwia wypróbowanie nowych pomysłów lub strategii bez ryzyka obniżenia skuteczności bieżących wyników. 

Tworzenie eksperymentu w Google Ads

Po określeniu zmiennej oraz celu w jakim zostanie przeprowadzony określony test A/B, kolejnym krokiem jest utworzenie samego eksperymentu przy użyciu interfejsu Google Ads. Wystarczy się zalogować do panelu konta reklamowego. Z menu nawigacyjnego po lewej stronie wybieramy rubrykę Eksperymenty -> Eksperyment Niestandardowy

Tworzenie Eksperymentu w Google Ads
Źródło: Google Ads

W następnym kroku przy tworzeniu eksperymentu w Google Ads, wybierz typ kampanii której dotyczy przeprowadzanie testu. Pamiętaj że opcje eksperymentów są dostępne jedynie dla kampanii w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. 

Tworzenie Eksperymentu w Google Ads
Źródło: Google Ads

Na kolejnym etapie zdefiniuj kluczowe informację takie jak nazwa oraz opis Twojego Eksperymentu w Google Ads. Jak również uwzględnij kampanię której będzie dotyczył.

Tworzenie Eksperymentu w Google Ads
Źródło: Google Ads

Po wypełnieniu i zapisaniu powyższych informacji system reklamowy Google Ads przekieruje Cię do widoku Kampanie. W celu uzupełnienia szczegółowych informacji dotyczących naszego Eksperymentu przechodzimimy do sekcji SCHEDULE

Tworzenie Eksperymentu w Google Ads
Źródło: Google Ads

I właśnie jesteś na etapie końcowym konfiguracji Twojego Eksperymentu w Google Ads. Wprowadź kluczowe zmienne które chcesz przetestować i zaplanuj termin rozpoczęcia. 

  • Cele:  Wybierz maksymalnie 2 cele służące do pomiaru kluczowych wskaźników efektywności Eksperymentu w Google Ads. 
  • Podział budżetu: Wybierz odsetek budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na eksperyment. Żeby wyniki były wiarygodne polecam ​​podział 50/50. Częstotliwość wyświetlania reklam z oryginalnej kampanii lub eksperymentalnej, zależy od tego, w jaki sposób podzielisz budżet między nimi. Podział 50/50 również eliminuje budżet jako zmienną różnicującą obie kampanie.
  • Data eksperymentu: Wybierz datę rozpoczęcia i czas trwania Twojego eksperymentu w Google Ads. Ważne jest żeby zapewnić wystarczająco czasu systemowi do zebrania odpowiedniej ilości danych, niezbędnych do analizy. Pamiętaj że nie możesz ponownie włączyć eksperymentu, jeśli data zakończenia minie.
  • Włącz synchronizację:  Dzięki tej opcji możesz wszystkie zmiany i optymalizacje stosowane w pierwotnych kampaniach, automatycznie kopiować do kampanii eksperymentalnych.
  • Opcje zaawansowane: Wybierz jedno z dwóch ustawień. Oparte na wyszukiwaniu lub plikach cookie. Główna różnica polega na tym, że przy podziale na podstawie wyszukiwania jeden użytkownik może zobaczyć reklamy z Twojej oryginalnej kampanii, jak i z eksperymentalnej. W przypadku plików cookie użytkownik zawsze zobaczy jedną wersję. Bez względu na to, ile razy będzie wyszukiwał.

Dlaczego warto korzystać z eksperymentów w Google Ads

Eksperymenty w Google Ads są niezwykle przydatne dla każdego reklamodawcy. Ta funkcja daje Ci możliwość przetestowania prawie wszystkiego w konfiguracji kampanii. To Twoja kreatywność wyznacza granice tego, jakie zmiennie chcesz zweryfikować w celu optymalizacji prowadzonych działań jak również wyników. Monitorować wydajność prowadzonych działań na bieżąco możesz prosto w panelu Google Ads, razem z innymi kampaniami. Eksperymenty łatwo rozpoznasz po zielonym symbolu trójkąta obok nazwy kampani. Dzięki takim rozwiązaniom otrzymujemy prostą i wiarygodną informację – co się sprawdziło i w jakim kierunku podążać.

Zdecydowaną zaletą Eksperymentów w Google Ads jest to że mają wspólny budżet z oryginalną kampanią. Dla tego nie musisz zwiększać ogólnych wydatków na działania marketingowe. Nie mamy więc nawet powodu, aby nie przeprowadzić chociaż jednego eksperymentu który przełoży się na jeszcze lepszy współczynnik konwersji (pożądanej interakcji po kliknięciu w reklamę np. zakupu lub wysłania formularza)

Wielu ekspertów PPC ma tendencję do polegania na wewnętrznej strukturze kampanii budowanej latami, która w większości przypadków się sprawdza. Nie warto jednak zapominać że to rozwój i doskonalenie jest powszechnym procesem biznesowym. A systematyczne usprawnianie swoich dotychczasowych działań jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu. 

Jak prawidłowo zakończyć kampanię eksperymentalną

Przed zakończeniem eksperymentu w Google Ads ważne jest, aby upewnić się, że masz wystarczająco dużo danych do analizy. W tym przypadku zasada jest prosta – im więcej ich mamy, tym lepiej. To na ich podstawie potwierdzamy swoje przypuszczenia, i pomysły w celu osiągnięcia najlepszych wyników prowadzonych działań. A proces podejmowania decyzji dotyczący wprowadzania testowanych zmian powinien być oparty na rzetelnych danych obejmujących skuteczność takiego rozwiązania.

Jeśli rezultaty Twojej kampanii eksperymentalnej nie są zadowalające, wystarczy po prostu zakończyć eksperyment, i pozostawić pierwotną kampanię bez zmian. Natomiast jeżeli testowane zmiany miały pozytywny wpływ na wyniki Twojej kampanii, możesz zastosować je w kampanii oryginalnej. Jak to zrobić? Z poziomu eksperymentu w Google Ads wystarczy kliknąć na przycisk “Zastosuj”

Po kliknięciu system zapyta nas czy chcemy: 

Zastosowanie zmian eksperymentu w kampanii oryginalnej
Źródło: Google Ads

W sytuacji gdy wybierzemy pierwszą opcję, po zastosowaniu zmian z eksperymentu , nasza kampania będzie musiała najpierw nauczyć się wprowadzonych modyfikacji. Wybierając drugą opcję z kolei kontynuujemy działanie eksperymentu, dzięki czemu kampania posiada już dane, pod kątem których będzie kontynuować optymalizację. Polecam więc zakończony sukcesem eksperyment w Google Ads przekształcić w nową kampanię.

Podsumowanie

Eksperymenty w Google Ads powinny być ciągłym procesem, który pomaga reklamodawcom gromadzić informacje na temat grup odbiorców, harmonogramu, optymalnych stawek, skuteczności stron docelowych czy jakości leadów. Więcej na temat jak generować naprawdę jakościowe leady znajdziesz w tym artykule. Zawsze powinieneś starać się ulepszać i optymalizować swoje kampanie, wypróbowując nowe metody i strategie. A system reklamowy Google Ads na pewno zadba o to żeby zmiennych do testowania Ci nie zabrakło, wprowadzając systematycznie jakieś zmiany i nowe funkcje.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Nie ma jeszcze ocen)
Loading...
Image Description

Marketingiem internetowym zajmuję się od niedawna, ale z dużym zaangażowaniem i w szybkim tempie poszerzam swoją wiedzę w tym temacie. Pierwsze kroki w branży postawiłam właśnie w Ad Peak. Aktualnie rozwijam się w zakresie Google Ads oraz Facebook Ads. Zafascynowana możliwościami jakie daje Internet, chcę mieć wkład własny w jego rozwój. Poza pracą lubię okrywać nowe miejsca oraz próbuję swoich sił w cukiernictwie. Między innymi jestem miłośniczką dobrych filmów i podkastów.