Google Lens w marketingu jest rozwijającą się innowacją i szansą na pozyskanie dodatkowego ruchu. Jest to narzędzie z wieloma możliwościami do wyszukiwania w Google obrazem. Obiektyw jest częścią ekosystemu Google i pozwala nam wykonać zdjęcie danego obiektu i wyszukuje o nim informacje. Robi to z użyciem z zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji, które rozpoznają obiekt i znajdują w sieci ten najbardziej zbliżony wizualnie.
Jest to ważna informacja dla biznesów e-commerce, ponieważ poszukiwanie produktu ze zdjęcia, czyli Visual Search, to szansa na znalezienie go w naszym sklepie. Optymalizacja stron sprzedażowych dla tego narzędzia może być zatem traktowana jako uzupełnienie działań SEO.
Wyszukiwanie dźwiękiem i obrazem to jeden z trendów na 2025 roku, o których można przeczytać w naszym innym wpisie Trendy w Marketingu Online na 2025 rok.
Historia i dostępność Google Lens
Google Lens zadebiutował na rynku w 2017 roku jako rozszerzenie funkcji search. Obecnie dostępny jest nie tylko w przeglądarkach Chrome, ale również jako samodzielna aplikacja na urządzeniach z systemem Android oraz jako zintegrowana funkcja w aparatach smartfonów Pixel. Po wykonaniu zdjęcia w aparacie użytkownik może zaznaczyć konkretny obszar do analizy dla obiektywu – na przykład, gdy z całej stylizacji interesują go wyłącznie buty. W ten sposób można też skanować zrzuty ekranu z urządzenia. Pozostałe funkcje to odczytywanie tekstu, kodów kreskowych i QR, tłumaczenie zdań w języku obcym czy rozwiązywanie równań matematycznych
Zgodnie z danymi wewnętrznymi Google’a1 Lens jest używany podczas ponad 20 miliardów wyszukiwań każdego miesiąca. Ponadto, co czwarte wyszukiwanie obrazem ma intencje zakupowe. Warto też dodać, że wyniki wyszukiwań Visual Search dzięki rozwojowi AI są znacząco bardziej trafne niż jeszcze kilka lat temu.
Jakie znaczenie ma Google Lens dla marketerów?
Google Lens w marketingu ma znaczenie z kilku przyczyn. Po pierwsze, Obiektyw poszukując najlepszego wyniku korzysta z zasobów Google Merchant Center i Google Shopping. Dlatego jeżeli zależy nam na wyświetlaniu się naszych produktów użytkownikowi to dostępność i jakość zdjęć jest bardzo ważna. Po drugie, przedsiębiorstwa takie jak restauracje czy atrakcje turystyczne mogą wyświetlić się w Lens wraz recenzjami i adresem na mapie. Po trzecie, Lens służy użytkownikom też do poznania informacji o produkcie, kiedy zrobią mu zdjęcie w sklepie stacjonarnym i mogą wtedy w aplikacji porównać ceny z innymi sklepami czy przeczytać o nim recenzje społeczności.
Faktem jest, że niestety obecnie w panelu Google Ads nie są wyszczególnione wyświetlenia ani konwersje pochodzące z interakcji z Lens. Dane te trafiają do ogólnej kategorii wyników z wyszukiwarki Google.
Optymalizacja feedu produktowego w e-commerce
Google Lens to narzędzie do pozyskiwania ruchu, a zasoby Google Merchant Center i Google Shopping to dla Obiektywu Google istotne źródła informacji przy wyszukiwaniu obrazem. Z tego powodu przygotowanie dobrej jakości feedu produktowego ma w tym przypadku dodatkową korzyść.
Cechy dobrego feedu produktowego dla Google Lens
Techniczne wymagania dotyczące zdjęć:
- Zdjęcie z widocznymi detalami
- Jeden produkt na jednym zdjęciu
- Rozdzielczość optymalna 1200x1200px
- Format WebP lub JPEG
- Dobre oświetlenie
- Jasne tło za obiektem (białe lub jasnoszare)
- Brak intensywnych filtrów na zdjęciach
- Kompresja zdjęć
- Produkt powinien zajmować co najmniej 75-85% kadru

Optymalizacja treści:
- Alt texty szczegółowo opisujące co znajduje się na zdjęciu (nazwa produkty, kolor, materiał, krój itp.)
- Nazwy plików zawierające nazwę produktu (np. niebieski-kapelusz-z-czarnym-paskiem.jpg)
- Dokładne wypełnienie wszystkich pól w feedzie Merchant Center
- Korzystanie z uporządkowanych danych Product
Po spełnieniu powyższych wymogów szanse pojawienia się naszego produktu po zeskanowaniu w Lens są znacznie większe. Może to przynieść dodatkowe wyniki wyszukiwania produktu. Dodatkowo dobrym pomysłem jest również zachęcać klientów do publikowania i udostępniania fotografii produktów w mediach społecznościowych. W ten sposób można budować widoczność i bazę zdjęć swoich produktów.
Użytkownik może także wyszukiwać obiekty ze zrzutu ekranu lub zdjęć zapisanych w telefonie – mogą to być elementy stylizacji czy przedmioty. Google Lens w e-commerce może znacząco przyspieszyć i ułatwić proces zakupu, umożliwiając identyfikację i znalezienie produktu nawet bez znajomości jego nazwy.
Moda to jedna z wielu branż, które mogą skorzystać z potencjału Google Lens w marketingu. Równie efektywnie narzędzie to wspiera wyszukiwanie produktów z kategorii mebli, elektroniki, gastronomii, turystyki czy hotelarstwa. Co więcej, po wyszukaniu obrazem mamy możliwość uzupełnić nasze wyszukiwanie o tekst, poszukując przykładowo innego wariantu kolorystycznego produktu.

Widoczność lokali usługowych w Google Lens
Widoczność lokali usługowych w Google Lens
Podobnie jak Google Lens w e-commerce korzysta z zasobów Merchant Center i Shopping, tak w przypadku lokali usługowych Obiektyw zasila swoją bazę profilami Google Business. Aktywny Profil Firmy w Google sprawia, że w Google Maps i wyszukiwarce pojawiają się podstawowe informacje o firmie, takie jak godziny otwarcia sklepu, adres strony internetowej, numer telefonu czy lokalizacja.
Optymalizacja Google Business Profile dla Lens
Można publikować zdjęcia i filmy przedstawiające lokal, co będzie zwiększać szanse na znalezienie go w Google Lens. Warto zadbać o widoczność na zdjęciach szyldu firmy czy jej wnętrza dla większej liczby dopasowań. W wynikach mogą również pojawić recenzje użytkowników, które mogą zachęcić do skorzystania z naszych usług.
Zalecenia dla lokalnych biznesów:
- Zdjęcia szyldu z różnych perspektyw i w czasie różnych pór dnia
- Zdjęcia wnętrza z dobrym oświetleniem
- Regularne aktualizacje zdjęć
- Zachęcanie klientów do publikowania własnych zdjęć
- Odpowiadanie na wszystkie recenzje
- Aktualne godziny otwarcie i dni wolne
Zastosowania Google Lens w sklepach stacjonarnych
Kolejnym zastosowaniem Google Lens w marketingu jest wspieranie klienta w sklepie stacjonarnym w procesie poszukiwania informacji o produkcie. Po zrobieniu zdjęcia produktowi w sklepie można znaleźć informacje o innych ofertach lub o dostępności innych wariantów produktu (np. inne rozmiary) w pozostałych salonach. Mogą się pojawić także opinie na temat produktu od społeczności.
Innym interesującym sposobem wykorzystania Google Lens może być włączenie kodów QR do przestrzeni sklepowej, żeby klienci korzystając z Google Lens mogli zeskanować kod i otrzymać więcej informacji. Mogą to być na przykład dodatkowe informacje o składzie produktów, programy lojalnościowe czy filmy instruktażowe o użytkowaniu i pielęgnacji produktu
Podsumowanie
Funkcja Visual Search i narzędzie Google Lens w marketingu to szansa na pozyskiwanie dodatkowych klientów z intencjami zakupowymi. Wyszukiwanie wizualne istotnie przyspiesza i ułatwia proces zakupu. Zarówno lokalne biznesy, jak i e-commerce mogą odnieść korzyści dzięki Google Lens przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań dla charakterystycznych uwarunkowań swojego rynku i sklepu.
Narzędzia Visual Search stają się coraz lepsze na skutek rozwoju sztucznej inteligencji. Zapowiada to, iż w przyszłości rozwiązania te będą jeszcze popularniejsze wśród użytkowników. Łączenie wyszukiwania wizualnego z platformami zakupowymi nie tylko zwiększa wygodę użytkownika, ale także otwiera nowe możliwości pozyskiwania klientów, personalizacji oferty i budowania lojalności.
Źródła:
- https://blog.shift4shop.com/google-lens-ecommerce
- https://www.popwebdesign.net/popart_blog/en/2022/08/google-lens-for-ecommerce/
- https://www.datafeedwatch.com/blog/new-google-lens-shopping-features
- https://www.proformat.pl/blog/czym-jest-google-lens-i-jak-go-wykorzystac-w-biznesie/
- https://blog.google/products/ads-commerce/google-lens-ai-overviews-ads-marketers/
- https://www.jumpfly.com/blog/google-shopping-ads-now-available-in-google-lens-results/
- https://www.xcodefix.com/visual-search-optimization-google-lens
- https://neilpatel.com/blog/visual-search-and-google-lens/#3-image-optimization-best-practices-for-visual-search