Messenger chatbot

Image Description
Grzegorz Kowalczyk
pon 27.05.2019

Messenger chatbot

Chatboty to funkcjonalność dostępna w obrębie Facebooka (a dokładniej Messengera), która umożliwia użytkownikowi szybki i skuteczny kontakt z marką. Czym właściwie jest Messenger chatbot, dlaczego warto z niego korzystać oraz jak pozyskiwać do niego użytkowników?

Czym jest Messenger chatbot?

Messenger chatboty to automatyczne boty, które pełnią przede wszystkim funkcję supportu (ale nie tylko). Dzięki nim użytkownicy mogą w każdej chwili skontaktować się z marką i otrzymać odpowiedzi na swoje pytania. Główną funkcją chatbotu jest więc dostarczanie potrzebnych informacji odbiorcy i imitowanie rozmowy z prawdziwym człowiekiem. Facebook chatbot może jednak również np. witać użytkownika, który odwiedza profil marki, dodając jego imię w komunikacie. Taka spersonalizowana wiadomość zwiększa szansę na zainteresowanie się odbiorcy i jego odpowiedź zwrotną. Messenger chatbot może także informować np. o nowej promocji lub wysyłce zamówienia. Najlepsze z chatbotów mogą być wykorzystywane nie tylko do rozmowy, ale również do wykonywania zadań. Przykłady takich operacji, to np. aktywacja karty bankowej lub wprowadzenie danych do systemu. Możliwości chatbotów rozwijają się z każdym miesiącem. Z pewnością jest to sektor marketingu, który będzie w najbliższym czasie mocno ewoluował i zyskiwał na znaczeniu.

Jak pozyskiwać użytkowników do chatbota?

Jakość informacyjna Facebook chatbota zależy przede wszystkim od bazy odpowiedzi i umiejętności prawidłowej analizy zadawanych pytań, które nie zawsze formułowane są w klarowny sposób. Nawet najlepszy chatbot będzie jednak bezużyteczny, jeśli nikt nie będzie go używał. Jak więc doprowadzić do tego, by zainteresowali się nim użytkownicy? Podobnie jak w przypadku witryny internetowej, istnieje kilka sposobów na to, by pozyskać użytkowników do chatbota.

Reklamy

Dzięki reklamom na Facebooku, możemy kierować ruch do naszego Facebook chatbota. W tym celu należy skorzystać z jednego z dwóch celów: Ruch lub Wiadomości. Oba te cele przenoszą użytkowników do Messengera, gdzie zobaczą oni komunikat powitalny. Cele te różnią się jedynie tym, jakim osobom będą wyświetlane reklamy. W przypadku celu Ruch, reklamy będą wyświetlać się osobom najbardziej skłonnym do kliknięcia w link otwierający konwersację. Cel Wiadomości sprawi natomiast, że algorytm Facebooka będzie wyszukiwał użytkowników, którzy z najwyższym prawdopodobieństwem udzielą nam odpowiedzi.

messenger chatbot

By reklama kierowała użytkowników w poprawne miejsce, będzie jeszcze potrzebny kod JSON. Umożliwia on konfigurowanie tzw. wiadomości strukturalnej, która może zawierać tekst, obraz i działania – wykorzystuje wszystkie możliwości dostępne na platformie Messenger. Jedną z jej zalet jest właśnie podłączenie chatbota do reklamy.

  • Reklamy w Google

W przypadku reklam w Google nie możemy kierować ruchu bezpośrednio do Messengera, można jednak stworzyć landing page z buttonem przekierowującym do chatbota.

Działania organiczne

  • Witryna internetowa

Istnieje kilka opcji, by wykorzystać witrynę internetową w celu budowania ruchu na chatbocie. Pierwszym i najskuteczniejszym z nich jest umieszczenie live chatu Messengera bezpośrednio na stronie. Użytkownicy będą mogli wtedy wejść w interakcję z chatbotem bez konieczności opuszczania Twojej strony internetowej. Innym sposobem jest umieszczenie linków do Facebook chatbota w różnych miejscach na stronie. Kolejną metodę może stanowić utworzenie okienka pop-up z ofertą dostępną po przejściu do chatbota.

  • Blog

Można także umieszczać linki do Messenger chatbota wewnątrz postów na blogu. Wystarczą dosłownie 1-2 linki, by wygenerować solidny ruch, szczególnie jeśli Twoje posty cieszą się wysoką popularnością.

  • Instagram Stories

Instagram Stories to również bardzo skuteczna metoda pozyskiwania ruchu, jednak niedostępna dla każdego. By skorzystać z tej opcji, nasz profil musi posiadać minimum 10 tys. followersów.

  • Automatyczne odpowiadanie na komentarze

Jedna z najtańszych metod pozyskiwania ruchu do chatbota. Generuje ona podwójną korzyść – wzrost zasięgu organicznego na skutek umieszczenia komentarza przez użytkownika, a także budowanie bazy osób w chatbocie. By uruchomić tę funkcję można np. skorzystać z darmowej aplikacji Chatfuel. Należy utworzyć tam regułę przechodząc do zakładki „Grow”, a następnie klikając przycisk „+Add Rule” w sekcji „Acquire Users From Comments”. Następnie pojawi się konfigurator, w którym możemy ustawić szczegóły naszej reguły – jej nazwę, wybór postów, w których komentarze mają być śledzone (wszystkie/konkretne), a także odpowiedzi na komentarze (na wszystkie lub pasujące do reguły, np. zawierające konkretne słowa). Następnie zostaje nam tylko wpisanie komunikatu, którym nasz chatbot rozpoczyna taką konwersację i gotowe.

Korzyści płynące z używania chatbota

facebook chatbot

Korzystanie z chatbotów wiąże się z wieloma korzyściami i udogodnieniami dla naszej marki.

  • Reponsywność – Facebook chatboty działają 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. Użytkownicy w dzisiejszych czasach chcą kontaktu natychmiast, chatbot jest receptą na to wyzwanie.
  • Wysoka jakość – dobry Messenger chatbot potrafi odpowiedzieć na większość standardowych pytań użytkownika. Powoduje to zadowolenie klienta i pozytywne skojarzenia z marką.
  • Progres użytkowników w lejku sprzedażowym – dzięki informacjom, których udzieli chatbot o produktach lub usługach naszej marki, użytkownicy będą lepiej poinformowani o interesującym ich zagadnieniu, co może przybliżyć ich do dokonania konwersji.
  • Nowoczesny wizerunek – marka korzystająca z chatbota będzie uważana za innowacyjną, niebojącą się nowych technologii i rozwiązań. Marki o takim wizerunku budzą większe zaufanie i zainteresowanie odbiorców.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – chatboty potrafią odpowiedzieć na wiele pytań, dzięki czemu można znacznie ograniczyć liczbę osób zajmujących się supportem i ich czas pracy.
  • Zebranie podstawowych danych z leadów – zaawansowane chatboty potrafią wprowadzić do systemu podstawowe informacje o użytkownikach, którzy złożyli leada.
  • Personalizacja – Facebook chatbot umożliwia utworzenie spersonalizowanej wiadomości, a nawet usługi. Im bardziej spersonalizowane podejście do klienta, tym wyższe prawdopodobieństwo konwersji.

Chatboty w e-commerce

Chatboty w e-commerce poza powyższymi korzyściami wspierają również bezpośrednio działania sprzedażowe i fukcjonowanie sklepu.

  • Up-selling i cross-selling – gdy użytkownik zapyta o konkretny produkt, chatbot zasugeruje powiązane produkty, które mogą się przydać lub też droższe, ale lepsze produkty. Dzięki temu mimo, że użytkownik rozważał jeden zakup, może dokonać ich więcej.
  • Remarketing – Messenger chatbot jest kolejnym kanałem, którym możemy docierać do naszych byłych klientów i zachęcać ich do kupowania kolejnych produktów.
  • Ratowanie porzuconych koszyków – użytkownicy porzucają koszyki często z braku wystarczających informacji koniecznych do dokończenia zakupu, np. braku informacji o czasie dostawy, sposobach płatności itp. Dzięki stale dostępnemu chatbotowi, potencjalni klienci mogą szybko zadać pytania dotyczące nurtujących ich kwestii, co wpłynie na wzrost prawdopodobieństwa zakupu.
  • Zbieranie opinii klientów – dzięki nim będziemy mogli jeszcze bardziej dostosować nasz sklep do preferencji użytkowników. Dodatkowo, jeśli odbiorcy często zadają te same pytania, jak np. o koszty przesyłki, może to oznaczać, że informacja ta nie jest wystarczająco widoczna na stronie. Dzięki opiniom i pytaniom klientów można więc polepszyć user experience sklepu.

Podsumowanie

Chatboty w dzisiejszych czasach stają się nie tyle przewagą konkurencyjną, co wręcz koniecznością. Marki niewykorzystujące chatbotów będą traciły coraz więcej udziału rynkowego, a także będą uważane za przestarzałe i niezapewniające odpowiednich standardów komunikacji i responsywności. Już teraz warto więc wdrożyć to rozwiązanie do swojej strategii marketingowej i odkryć korzyści z tego płynące.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Mam na imię Grzesiek, w branży marketingu internetowego pracuję od lutego 2016 roku. W trakcie mojej kariery zawodowej pracowałem w GroupM, Deloitte Digital CE, Digital Resolution (część grupy OMD) oraz w Grupie Domodi. Przez cały ten okres zdobywałem doświadczenie w obszarze Social Ads. Aktualnie mieszkam w Warszawie i pracuję w AdPeak, gdzie rozwijam się bardziej w obszarze Google Ads, nie tracąc jednak nadal kontaktu z reklamami socialowymi.