Nowe możliwości i zalety Google Analitycs 4

Image Description
Khrystyna Mylymuk
pt. 17.03.2023

Google Analytics 4 to stosunkowo nowe, niezwykle popularne narzędzie przeznaczone do prowadzenia analityki internetowej. Dodatkowo dużą zaletą Google Analitycs 4 jest ujednolicona struktura danych dla stron www i aplikacji mobilnych. W poniższym artykule zebraliśmy podstawowe informacje na temat największych korzyści których możesz się spodziewać w nowej usłudze od Google.

Profil Użytkownika – nowy sposób przetwarzania danych

Google Analytics 4 to nowe podejście do sposobu zbierania danych na stronach internetowych. Główną zaletą Google Analytics 4 jest zmiana podejścia zbierania danych o użytkownikach, co wiąże się z tworzeniem profilu użytkownika na podstawie sygnałów z różnych źródeł. W dokładniejszej analizie danych pomóc ma zaawansowane wykorzystanie tak zwanych “profili użytkownika” – metoda używana przez Analytics do profilowania internautów.

W GA4 dane przetwarzane są w oparciu o wszystkie dostępne profile użytkownika. Wszystko odbywa się jednak w uporządkowany sposób. Google Analytics 4 może sprofilować użytkowników Twojej witryny i aplikacji mobilnych na trzy różne sposoby. W pierwszej kolejności pod uwagę brany jest User ID, następnie Google Signals, a w trzecim kroku Identyfikator urządzenia. Zaletą takiego uzupełnienia informacji jest zmniejszenia ryzyka pojawienia się duplikatu danych i skuteczniej przekazują pełną ścieżkę użytkownika.

User Id – funkcja ta pozwala nam na połączenie własnych identyfikatorów z poszczególnymi użytkownikami, dzięki czemu możemy łączyć je ze sobą oraz rozróżniać podejmowane działania w ramach różnych sesji oraz urządzeń. Żeby móc korzystać z funkcji User ID, należy za każdym razem przydzielać identyfikatory użytkownikom oraz dołączać je do danych przesyłanych do Google Analytics. Dzięki temu będziesz mógł używać tych danych w każdym raporcie jako wymiar dodatkowy.

Google Signals – funkcja, która umożliwia Google zbieranie danych o osobach, które są zalogowane na swoim koncie Google (np. Gmail) w witrynie lub aplikacji i mają włączoną personalizację reklam na swoich kontach. Zaletą Google Analitycs 4 jest możliwość włączenia Google Signals, dzięki czemu wszystkie dane zebrane na temat tego użytkownika można powiązać z dostępnymi raportami.

Identyfikator urządzenia – GA4 może również używać identyfikatora urządzenia jako przestrzeni tożsamości. Sposób, w jaki dotychczas Universal Analitycs przetwarzał dane, czyli na podstawie identyfikatora urządzenia, wykorzystując ciasteczka – pliki cookies.

Eksploracje – zbiór szablonów do raportów niestandardowych. Najbardziej istotne metryki dla stron www i aplikacji mobilnych

Poprzednia wersja Google Analytics (Universal Analytics, znana również jako GA3) zawierała sporą liczbę standardowych raportów, które mogliśmy od razu analizować. Zaletą Google Analitycs 4 jest udostępniona nowa funkcja – Eksploracje, która mimo ograniczonej liczby raportów jest znacznie bogatszym w funkcje interfejsem. Eksploracje pozwalają nam zagłębiać się w nasze dane. Możemy porównywać je i segmentować w sposób bardziej elastyczny niż kiedykolwiek w przypadku Universal Analytics.

Po wyborze menu Eksploracje w GA4, którą znajdziesz na lewym pasku twojej usługi Google Analitycs, możesz stworzyć własną eksploracje od zera lub skorzystać z dostępnych szablonów. Warto dodać, że domyślnie wszystkie eksploracje są prywatne. Jeżeli jesteś twórcą eksploracji to tylko ty możesz ją wyświetlać, chyba że postanowisz ją komuś udostępnić. Przyjrzymy się więc bliżej gotowym szablonom, które oferuje Google Analytics nowej generacji.

Eksploracja swobodna

Dzięki łatwej w dostosowywaniu i elastycznej metodzie eksploracji swobodnej możesz z łatwością tworzyć widok danych przy zastosowaniu różnych wymiarów i metryk. Eksploracja swobodna pozwala na wizualizację danych w postaci tabeli, wykresu pierścieniowego, liniowego, słupkowego lub mapy geograficznej. Można dowolnie zmieniać kolejność wierszy i kolumn oraz porównywać ze sobą interesujące nas dane.

Eksploracja ścieżki użytkownika

Eksploracja ścieżki wizualnie przedstawia ścieżkę, którą podążają Twoi użytkownicy podczas interakcji z Twoją witryną i aplikacją. Innymi słowy to szereg kroków, które użytkownik podejmuje w witrynie, aby osiągnąć cel zwany konwersją (na przykład zakup, wysłanie formularza, zapisanie się do newslettera itp.)

Eksploracja ścieżki może pomóc w namierzeniu etapu w którym użytkownicy najczęściej rezygnują. Dzięki temu będziesz w stanie podjąć odpowiednie działania w celu zmniejszenia wskaźnika rezygnacji, ostatecznie poprawiając współczynnik konwersji.

Eksploracja sekwencji ścieżki

Podobnie jak w przypadku eksploracji ścieżki, eksploracja sekwencji ścieżki przedstawia poszczególne kroki użytkowników podejmowane w witrynie lub aplikacji. Różnica polega na tym, że eksploracja sekwencji ścieżki obejmuje z góry określoną ścieżkę, uwzględniając zdefiniowane zdarzenia lub określone strony.

Pokrywanie się segmentów

Jak sama nazwa wskazuje, raport pokrywanie się segmentów umożliwia porównywanie w jaki sposób nasze segmenty się nakładają oraz jakie występują między nimi zależności.

Możesz użyć eksploracji GA4 dotyczącego nakładania się segmentów, aby określić, jaka część ruchu jest dzielona przez maksymalnie trzy segmenty, i określić możliwości poprawy współczynnika konwersji. Eliminując pokrywanie się segmentów, możesz poprawić wydajność każdego segmentu, tym samym zwiększyć współczynnik konwersji. Taka funkcja nigdy wcześniej nie była dostępna dla analityków i marketerów cyfrowych.

Wartość od początku śledzenia

Wartość od początku śledzenia umożliwia analizę zachowania oraz wartość użytkownika od momentu pierwszej interakcji z Twoją stroną lub aplikacją. Raport wartości od początku śledzenia może pomóc w uzyskaniu istotnych informacji, takich jak:

  • Kampanie, które przyciągnęły użytkowników o najwyższej wartości od początku w porównaniu z przychodami tylko z wybranego miesiąca.
  • Działania, które generują bardziej wartościowy ruch. Możesz na przykład poznać wartość od początku śledzenia użytkowników pozyskanych z wyników organicznych, kampanii e-mailowych lub reklam PPC. Dzięki temu będziesz w stanie jakie zasoby marketingowych warto przeznaczyć na pozyskanie takich użytkowników.
  • Informacje o tym, kiedy użytkownicy aktywni w ciągu ostatniego miesiąca dokonali ostatnio zakupu w Twojej witrynie. A także możesz dowiedzieć się, kiedy korzystali z aplikacji mobilnej.

Dzięki raportowi Wartość od początku śledzenia możesz dowiedzieć się, jak cenni są dla Twojej firmy różni użytkownicy z uwzględnieniem działań podejmowanych przez nich od początku śledzenia.

Analiza kohortowa
Kohorta to grupa użytkowników, którzy mają wspólne cechy. Analiza kohortowa pomaga grupować użytkowników na podstawie różnych cech, takich jak data pozyskania (pierwszy punkt kontaktu), zdarzenie przeprowadzone w witrynie/aplikacji, transakcja wykonana przez użytkowników, dowolna konwersja itp.

Analiza kohortowa pomaga określić, jak użytkownicy o tych samych cechach zachowują się w określonych ramach czasowych. Ponadto pomaga wiedzieć, jak dobrze produkt zatrzymuje użytkowników i co można zrobić, aby to poprawić.

Własna wyszukiwarka w Google Analtycs 4

Własna wyszukiwarka udostępniona bezpośrednio w panelu jest kolejną zaletą Google Analitycs 4, dzięki której możesz zaoszczędzić czas. W celu szybkiego znalezienia konkretnego raportu lub statystyki możesz skorzystać z wyszukiwarki dostępnej w interfejsie GA4. Pole wyszukiwania w górnej części konta Analytics pozwala na:

  • Wyszukiwanie błyskawicznych odpowiedzi. Możesz zadawać różne pytania o dane, wymiary lub przedziały czasowe i uzyskiwać szybkie odpowiedzi. Analytics wyświetli podpowiedzi, pogrubiając w nich proponowaną część tekstu, aby Ci pomóc znaleźć właściwe informacje.
  • Wyszukiwanie raportów, statystyk lub stron administracyjnych. Możesz wpisywać nazwę raportu, powiązane z nim słowo kluczowe lub inne interesujące Cię wymiary bądź dane, by wyświetlić listę raportów, które je zawierają. Jeśli np. zaczniesz pisać „konwersje”, zobaczysz raporty zawierające informacje na temat konwersji.
  • Wyszukiwanie informacji związanych z konfiguracją konta lub usługi. W celu znalezienia informacji na temat konfiguracji, należy użyć takich zapytań jak: identyfikator konta, identyfikator usługi lub identyfikator pomiaru.
  • Wyszukiwanie w treści pomocy. Ten typ wyszukiwania pomoże Ci szybko znaleźć informacje na temat konfiguracji usługi Google Analitycs. Możesz na przykład wpisać zagadnienie związane z np. „Konfigurowanie zbierania danych z aplikacji”

Zaawansowany pomiar skuteczności działań marketingowych za pomocą Google Analitycs 4

Do zalet Google Analitycs 4 możemy odnieść nowy obszar roboczy – Reklamy. Jest to miejsce, w którym możesz uzyskać głębszy wgląd w relacje między kanałami marketingowymi i sposób, w jaki generują one konwersje. Zawiera statystyki dotyczące Twoich kampanii w Google Ads, a także wszelkich innych płatnych źródeł ruchu.

Interfejs GA4
Źródło: Google Analitycs 4

Raporty standardowe, które znajdują się w sekcji “Raporty” GA4 domyślnie korzystają z modelu opartym na ostatnim kliknięciu. Natomiast raporty w obszarze reklamy dają nam możliwość porównywania modeli atrybucji i przeglądania punktów styku prowadzących do konwersji, aby zrozumieć i porównać wydajność działań reklamowych. Jak pewnie już wiesz atrybucja polega na przypisywaniu wartości różnym kanałom marketingowym, w które angażują się ludzie, co prowadzi do konwersji.

Obszar Reklamy w Google Analytics 4 zawiera obecnie trzy raporty, chociaż nie jest to wykluczone, że w przyszłości zostanie dodanych ich więcej. Przyjrzyjmy się więc każdemu z nich bliżej:

Obszar roboczy reklam jako zaleta GA4
Źródło: Google Analitycs 4

Podsumowanie reklam – umożliwia szybkie sprawdzanie skuteczności reklam. Zawiera zautomatyzowane statystyki wykorzystujące systemy uczące się Google. Pozwala także porównać dwa modele atrybucji, aby zobaczyć procentową różnicę liczby konwersji. W tym raporcie możemy 3 karty podsumowania:

Konwersje według domyślnej grupy kanałów – karta podsumowania przedstawia, które kanały z domyślnej grupy kanałów wygenerowały najwięcej konwersji.

Ścieżki konwersji – karta podsumowania przedstawia najważniejsze ścieżki konwersji z którymi użytkownicy wchodzą w interakcję, zanim dokonają konwersji.

Porównanie modeli – karta podsumowania przedstawi, jak zmienia się udział poszczególnych kanałów pod kątem konwersji w zależności od tego, jaki model atrybucji zostanie uwzględniony. Model atrybucji można wybrać z menu w górnej części karty.

Dodatkowo w raporcie Podsumowanie reklam znajduje się karta Trendy. Dzięki niej możesz sprawdzić wszystkie istotne zmiany oraz zbliżające się trendy dotyczące Twoich danych reklamowych.

Tworzenie list odbiorców w Google Analitycs 4


Grupą odbiorców w Google Analytics 4 są użytkownicy, którzy wykazują podobne zachowania i są połączeni ze sobą określonymi atrybutami w danym czasie. Gdy użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę, Google Analitycs 4 klasyfikuje ich na podstawie ustawionych przez Ciebie kryteriów. Następnie grupuje ich w co najmniej jedną grupę odbiorców. Grupą odbiorców mogą być na przykład użytkownicy, którzy dokonali zakupu lub rejestracji w ciągu ostatniego miesiąca. Każdą grupę odbiorców możesz utworzyć na podstawie wymiarów, danych czy zdarzeń.

Pamiętaj, lista odbiorców nie działa wstecz. To oznacza, że zaczyna gromadzić dane od momentu utworzenia listy odbiorców, a jeden użytkownik może należeć do wielu grup. Istotną zaletą Google Analitycs 4 jest fakt, że na jedną usługę możesz utworzyć nawet 100 grup odbiorców.

Jednym z głównych celów, dla których tworzy się listy odbiorców w GA4, jest możliwość wykorzystania ich w kampaniach Google Ads. Tworzenie list odbiorców umożliwia bardziej precyzyjny podział użytkowników witryny i pozwala na bardziej trafny przekaż reklamowy np. w remarketingu. Dodatkowo można tworzyć listy użytkowników podobnych do list naszych odbiorców.

Aby utworzyć listę odbiorców w Google Analytics 4, w menu po lewej stronie klikamy „Odbiorcy”, a następnie „Nowi odbiorcy”. Listy odbiorców w Google Analytics 4 możesz utworzyć na dwa sposoby:

Możesz skorzystać z gotowych szablonów, które zawierają częściowo skonfigurowane zestawy wymiarów i danych.

Odbiorcy w GA4
Źródło: Google Analitycs 4

Dane demograficzne zawiera takie dane, jak: wiek, płeć, język, identyfikator zainteresowań, lokalizację.
Technologia umożliwia grupowanie użytkowników według: platformy, wersji systemu operacyjnego, kategorii urządzenia, marki urządzenia, modelu telefonu.
Pozyskanie – szablon zawiera takie dane jak wymiar kampanii, medium kampanii oraz wymiar źródła kampanii, przez którą pozyskany został użytkownik.

Możesz również utworzyć niestandardową listę odbiorców według własnych preferencji i potrzeb. Należy zdefiniować warunki, które muszą zostać spełnione, aby użytkownik został do niej dodany, określając długość członkostwa.

Głębsza analiza danych na podstawie modelu atrybucji jako jedna z istotnych zalet Google Analitycs 4

Atrybucja to czynność polegająca na przypisywaniu udziału w konwersjach różnym kanałom na ścieżce użytkownika prowadzącej do konwersji. Możliwość stosowania różnych modeli atrybucji danych w raportach jest istotną zaletą Google Analitycs 4. Universal Analytics jak zapewne wiesz, najczęściej przypisuje konwersję do ostatniego kliknięcia. W praktyce oznacza to, że system nie uwzględnia wszystkich źródeł ruchu, które wpłynęły na decyzję użytkownika.

GA4 umożliwia administratorom kont przełączanie się między modelami atrybucji w raportowania i wsteczną zmianę odpowiednich danych zgodnie z wybranym modelem. Kolejną zaletą Google Analitycs 4 jest możliwość łączenie interakcji i ścieżek użytkowników w aplikacji i na stronie internetowej. Warto dodać, że model atrybucji raportowania stosujemy do wymiarów i danych w oparciu o zdarzenie. Nie ma to wpływu na dane użytkownika i sesji.

Poniżej krótko omówię różne modele atrybucji, dostępne w GA4

Ostatnie kliknięcie – powszechnie stosowany model atrybucji, w którym cała zasługa za konwersję zostaje przypisana ostatniemu kanałowi prowadzącemu do konwersji.
Pierwsze kliknięcie (first click) – jak sama nazwa wskazuje, ten model zakłada, że za wygenerowanie konwersji odpowiada kanał, który wystąpił jako pierwszy, i doprowadził do wejścia na stronę
Model atrybucji liniowy – model atrybucji, który polega na przypisywaniu udziału w konwersji wszystkim źródłom występującym na ścieżce konwersji. Przykładowo, w przypadku czterech kanałów prowadzących prowadzących do konwersji, każdy z nich dostanie po 25% udziału.
Uwzględnienie pozycji – w modelu atrybucji Uwzględnienie pozycji 40% udziału przypisuje pierwszej i ostatniej interakcji użytkownika, natomiast ostatnich 20% rozdysponowane jest na pozostałe źródła ruchu. Otrzymują one wtedy wartości procentowe równomiernie.
Spadek udziału z upływem czasu. Tutaj algorytm przypisuje wyższą wartość procentową dla źródła, które jest bliżej konwersji.
Oparty na danych. Model atrybucji określa, w jaki sposób poszczególne punkty styczności z klientem na ścieżce konwersji są przypisywane do jej dokonania. Uwzględnia w swoim algorytmie liczbę interakcji z reklamą, typ urządzenia, czy czas, który upłynął od konwersji.

Podsumowanie

Największą zaletą Google Analytics są nowe możliwości, które wyprzedzają jego poprzednika analitycznego. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jeszcze więcej na temat możliwości jakie daje nam GA4 zapraszam do wpisu Michała pod tym linkiem. Google Analitycs nowej generacji umożliwia o wiele łatwiejsze mierzenie i badanie interakcji użytkowników na wszystkich platformach oraz łączenie ich ze sobą. Dzięki temu otrzymujemy całościowy obraz tego, jak przebiega ścieżka zakupowa naszego klienta. W ostateczności pozwala to nam ją skutecznie analizować i na tej podstawie podejmować świadome decyzje biznesowe.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Moja przygoda z marketingiem internetowym rozpoczęła się już jakiś czas temu i od tamtej pory stała się dla mnie czymś więcej niż tylko pracą - stała się moją pasją. Obecnie rozwijam swoje umiejętności głównie z zakresu Google Ads, Microsoft Ads oraz Facebook Ads. W mojej pracy skupiam się na najnowszych trendach i technologiach, dzięki którym tworzę efektywne kampanie reklamowe oraz zawsze stawiam na rozwiązania oparte na danych, które pozwalają na skuteczne osiąganie celów biznesowych klienta. Poza pracą lubię okrywać nowe miejsca oraz staram się również rozwijać swoje umiejętności kulinarne. Między innymi jestem miłośniczką dobrych filmów i podcastów.