Niestandardowe grupy odbiorców i grupy podobnych odbiorców Facebook Ads

Image Description
Łukasz Paterek
wt. 11.05.2021

Kampanie remarketingowe są zazwyczaj jednymi z najskuteczniejszych kampanii na Facebooku. Pozwalają one trafić do użytkowników, którzy znają już nasz produkt i markę. Mamy wtedy pewność, że nasz komunikat trafia do wstępnie zainteresowanej osoby i może poprawić nasze rezultaty. Dzięki możliwościom Facebooka możemy wykorzystać grupy remarketingowe (w postaci niestandardowe grupy odbiorców) do szukania nowych odbiorców, którzy nie mieli jeszcze styczności z Twoją marką za pomocą grup podobnych odbiorców. W tym wpisie przybliże jakie niestandardowe grupy odbiorców i grupy podobnych odbiorców Facebook Ads możemy utworzyć w panelu reklamowym.

Remarketing i Niestandardowe grupy odbiorców

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest remarketing i niestandardowe grupy odbiorców Facebook Ads.

Remarketing na Facebooku to kampanie wyświetlające reklamy użytkownikom, którzy odwiedzili stronę www firmy lub podjęły interakcję z reklamami, postami lub fanpagem na Facebooku. Powtarzamy wtedy przekaz reklamowy użytkownikowi, który miał już styczność z treściami danej marki. Aby lepiej zrozumieć działanie remarketingu polecam wpis Michała na ten temat, który możecie przeczytać TU.

Grupy niestandardowych odbiorców to opcja jaką znajdziemy w Business Facebook, która pomaga określać docelowe grupy odbiorców. Aby zdefiniować takie grupy możemy wykorzystać takie źródła jak: listy klientów, ruch na stronie, ruch w aplikacji czy aktywność na Facebooku. 

Wyróżniamy cztery grupy niestandardowych odbiorców:

  • odbiorców z witryny
  • odbiorcy na podstawie aktywności w aplikacji
  • odbiorców z listy klientów
  • zaangażowanych odbiorców

Facebook umożliwia tworzenie do 500 grup niestandardowych odbiorców na jedno konto reklamowe.

Aby móc uruchomić reklamę, grupa odbiorców musi liczyć min. 1000 użytkowników. Jeśli grupa remarketingowa jest wystarczająco liczna, można ją dodatkowo zawężać (po wieku, płci czy zainteresowaniach).

Grupy podobnych odbiorców

Grupa niestandardowych odbiorców umożliwia również tworzenie grup podobnych odbiorców. Natomiast Grupy podobnych odbiorców to listy użytkowników, które są podobne do grup niestandardowych odbiorców. Jak to działa? Załóżmy, że prowadzimy kampanię, której celem jest zbieranie na Facebooku wypełnionych przez użytkowników formularzy kontaktowych. Dzięki grupie niestandardowych odbiorców możemy wydzielić w ramach Facebooka grupę użytkowników, którzy wypełnili dany formularz, a następnie stworzyć na podstawie tej grupy nową grupę podobnych użytkowników. Facebook dzięki zgromadzonym w swoim systemie danym stworzy grupę użytkowników, których cechy będą podobne, do tych, którzy już wypełnili formularz. W rezultacie pozwoli to na pozyskiwanie nowych klientów oraz lepsze targetowanie reklam.

Źródła niestandardowych grup odbiorców

Źródła tworzenia grup niestandardowych odbiorców dzielimy na “Twoje źródła” i “Źródła Facebooka”

Poniżej przybliżę każde ze źródeł grup niestandardowych odbiorców i wskażę jak warto je wykorzystywać.

Źródła niestandardowych grup odbiorców: Twoje źródła

Witryna – niestandardowe grupy odbiorców

Dzięki tej opcji możesz tworzyć grupę odbiorców w oparciu o użytkowników odwiedzających stronę www, która ma zainstalowany pixel Facebooka. Grupę tę możesz dostosować w oparciu o zdarzenia, które są wartościowe z punktu widzenia Twojego biznesu, np. zakup produktu.

Poniżej możliwości jakie otrzymujesz do tworzenia takiej grupy:

A. Tworząc grupę możemy dodać kilka kryteriów przynależności do grupy. Możemy uwzględnić osoby, które spełniają DOWOLNE kryteria (np. odwiedziły zakładkę z ofertą B2B lub zakładkę blog firmowy) lub WSZYSTKIE kryteria (np. odwiedził zakładkę z ofertą B2B i jednocześnie wypełnij formularz kontaktowy na stronie)

Możemy wskazać poniższe zdarzenia:

Jeśli wybierzesz Wszystkie osoby odwiedzające witrynę stworzymy grupę użytkowników, w której znajdą się wszyscy, którzy odwiedzili nasza stronę (jakąkolwiek z podstron na naszej stronie).

Wybierając Osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe możemy utworzyć grupę użytkowników, którzy odwiedzili, np. podstronę z ofertą B2B. Dodatkowo możemy zawężać takie grupy w zależności od częstotliwości odwiedzin oraz urządzenia.

Wybierając Osoby odwiedzające wg czasu odwiedzin możemy wybrać grupę 5%, 10% lub 25% użytkowników najdłużej spędzających czas na naszej stronie, gdzie 5% oznacza najbardziej zaangażowaną grupę użytkowników.

Kolejną możliwością jest tworzenie grup niestandardowych odbiorców na podstawie zdefiniowanych w naszej witrynie zdarzeń. Możesz tworzyć grupy użytkowników, którzy dokonali jakiejkolwiek ze skonfigurowanych akcji, np. zakupili produkt, dodali produkt do koszyka lub wypełnili formularz na stronie.

Aktywność w aplikacji – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli wybierzesz tę opcję możesz utworzyć grupę zawierającą użytkowników, którzy skorzystali z Twojej aplikacji i podjęli z nią konkretne działania.

Aktywność offline – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli dysponujesz skonfigurowanymi zdarzeniami offline i plikiem z danymi offline możesz tworzyć listę odbiorców na tej podstawie. Dzięki temu można dotrzeć do osób, które podjęły działanie w sklepie stacjonarnym, przez telefon czy inny kanał offline.

Możesz stworzyć grupy odbiorców na podstawie interakcji offline lub na podstawie zdarzeń z pixela.

Lista klientów – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli posiadasz dane swoich klientów zapisanych do newsletter możesz ją wykorzystać. Grupa niestandardowych odbiorców na podstawie listy klientów powstaje w oparciu o przesłaną listę obecnych klientów. Facebook dopasowuje podane dane do profili. Informacje są przypisane na liście klientów jako identyfikatory (np. e-mail czy numer telefonu) . Ułatwia to systemowi Facebooka odnalezienie potencjalnych odbiorców. Pod tym linkiem (TU) możesz pobrać szablon pliku, który ułatwi systemowi mapowanie do identyfikatorów.

Źródła niestandardowych grup odbiorców: Facebook

Film – niestandardowe grupy odbiorców

Za pomocą tej opcji możemy utworzyć grupę niestandardowych odbiorców, którzy wyświetlili Twój film na Facebooku lub Instagramie. Uwzględniane są filmy w spełniających kryteria umiejscowienia w tych mediach społecznościowych (aktualności, relacje i inne).

Grupę tę możemy zawężać ze względu na to jak długo obejrzeli film.

Formularz kontaktowy – niestandardowe grupy odbiorców

Zbieranie leadów za pomocą Facebook Ads to bardzo popularna i efektywna forma pozyskiwania kontaktów do potencjalnych klientów. Dzięki tym grupom możemy dotrzeć do użytkowników, wg następujących zdarzeń:

Stworzenie jednej z dwóch pierwszych grup (Każdy, kto otworzył ten formularz lub Osoby, które otworzyły formularz, ale go nie przesłały.) pozwala nam na dotarcie z działaniami remarketingowymi do użytkowników, którzy nie czują się jeszcze przekonani do pozostawienia swoich danych kontaktowych. Możemy więc, przygotować dla nich specjalną kampanię przedstawiających więcej szczegółów na temat produktu.

Tworząc grupę możemy wskazać jeden lub więcej formularzy.

Materiał błyskawiczny – niestandardowe grupy odbiorców

Za pomocą tej opcji możemy dotrzeć do osób, które podjęły działanie z jednym z naszych materiałów błyskawicznych (na temat materiałów błyskawicznych możecie przeczytać więcej TU). Materiał błyskawiczny to pełnoekranowa reklama, która pomaga skrócić dystans z marką i jest angażująca dla użytkownika.

Tworząc grupę możemy wybrać jedną z dwóch zdarzeń:

  • Osoby, które otworzyły materiał błyskawiczny
  • Osoby, które kliknęły jakikolwiek link w materiale błyskawicznym

Tak jak w przypadku formularzy kontaktowych, możemy wskazać jeden lub więcej materiałów błyskawicznych.

Zakupy – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli prowadzisz sprzedaż za pomocą sklepu na Facebooku lub Instagramie będzie to przydatna opcja – źródło to pozwala na stworzenie listy odbiorców, którzy podjęli interakcję z produktami we wcześniej wspomnianym sklepie.

Na początku wybieramy platformę – Strona na Facebooku lub Konto na Instagramie.

Do wyboru mamy aż 8 zdarzeń:

Profil firmowy na Instagramie – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli szczególnie zależy Ci na dotarciu do użytkowników, którzy podjęli interakcję z Twoim profilem na Instagramie możesz wykorzystać jedno z 4 zdarzeń:

Wydarzenia – niestandardowe grupy odbiorców

Jeśli stworzyliśmy wydarzenie na Facebooku i tam kierujemy ruch, otrzymujemy duże możliwości remarketingowe.

Strony na Facebooku – niestandardowe grupy odbiorców

Źródło to pozwala nam na dotarcie do użytkowników, którzy podjęli interakcję z profilem na Facebooku, postem lub reklamą.

Ogłoszenia na Facebooku – niestandardowe grupy odbiorców

Za pomocą tego źródła możemy dotrzeć do osób, które podjęły interakcję z naszymi ogłoszeniami lub produktami z naszego katalogu na Facebooku.

Dodatkowe możliwości – Retencja, Uwzględnij więcej osób, Wyklucz osoby

Tworząc jakąkolwiek grupę niestandardowych odbiorców mamy do wykorzystania dodatkowe opcje wpływające na jakość i wielkość grupy.

Retencja

Jest to czas, w którym dane użytkowników są przechowywane w grupie niestandardowych odbiorców. Maksymalny czas przechowywania danych różni się ze względu na źródło (okresy te wahają się od 90 do 365 dni). Po wskazanym przez nas czasie dane zostaną automatycznie usunięte z grupy.

Uwzględnij więcej osób, Wyklucz osoby

Opcje te pozwalają nam na zwężanie i rozszerzanie źródeł grup niestandardowych odbiorców.

Uwzględnij więcej osób – pozwala nam na łączenie źródeł danych, np. wybieramy źródło witryna i osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe, np. podstronę z ofertą B2B. Dodatkowo uwzględniamy osoby, które znajdują się w grupie 5% użytkowników, którzy spędzili na tej podstronie najwięcej czasu. Tworząc taką grupę pamiętaj, aby na początku wybrać osoby, które spełniają WSZYSTKIE wskazane kryteria.

Wykluczenie osób działa odwrotnie do wcześniej wskazanej opcji, np. wybieramy źródło witryna i osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe, podstronę z ofertą B2B i dodatkowo wykluczamy te, które wypełniły formularz kontaktowy na tej stronie. Grupę tę możemy wykorzystać później do działań remarketingowych.

Grupy podobnych odbiorców

Grupy podobnych odbiorców pozwalają na dotarcie do nowych użytkowników, którzy mogą być zainteresowani produktami lub usługami firmy. Grupę podobnych odbiorców możemy utworzyć na podstawie każdej niestandardowej grupy odbiorców, np. tworzymy grupę niestandardowych odbiorców, którzy dokonali zakupu i na jej podstawie tworzymy grupę podobnych odbiorców, którą możemy później wykorzystać do kierowania reklam. Dzięki temu możemy tworzyć grupy odbiorców, przypominające najbardziej wartościowych dla Twojego biznesu użytkowników.

Tworząc grupę podobnych odbiorców wybieramy źródło, lokalizację i wielkość grupy odbiorców. Wielkość grupy odbiorców to także procent dopasowania jej zasobów do podobieństwa do wskazanego przez nas źródła, gdzie 1% to grupa najbardziej podobna do grupy źródłowej.

Tworząc grupę podobnych odbiorców pamiętaj, że jakość grupy wyjściowej ma znaczenie. Jeśli utworzysz grupę podobnych odbiorców na podstawie najlepszych klientów (np. tych którzy zakupili produkt), będzie ona bardziej jakościowa niż grupa podobnych odbiorców utworzona na podstawie wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę. Jakość grupy może później przełożyć się na jej efektywność w kampaniach.

Warunkiem jakie musi spełnić grupa źródłowa do stworzenia grupy podobnych odbiorców to, że musi składać się z co najmniej 100 osób z danego kraju. Im większa grupa źródłowa, tym potencjalnie większa jakość grupy podobnych odbiorców.

Dobre praktyki

Wykorzystanie pełnego potencjału grup niestandardowych odbiorców i grupy podobnych odbiorców to nie tylko kierowanie na nie reklam. Poniżej znajdziesz kilka dobrych praktyk, które pomogą Twojemu biznesowi osiągnąć jak najlepsze rezultaty:

  • wykluczaj z kampanii niereamrketingowych grupy użytkowników remarketingowych, np. na Twojej stronie można kupić sprzęt AGD, kierujesz więc reklamę do użytkowników zainteresowanych lodówkami. Pamiętaj, aby w tej kampanii wykluczyć osoby, które już odwiedziły Twoją witrynę.
  • dla grup remarketingowych przygotuj dedykowaną kampanię, która jeszcze dokładniej przedstawi mocne strony Twojego produktu. Już wiesz, że użytkownik miał styczność z Twoją marką i Twoimi produktami, możesz wykorzystać to, aby pogłębić relacje i przedstawić bardziej szczegółowe informacje.
  • jeśli to zasadne z punktu widzenia Twojego biznesu – z kampanii na pozyskiwanie nowych klientów, wykluczaj grupę użytkowników, którzy ostatnio dokonali zakupu w Twojej witrynie.
  • tworząc grupy niestandardowych odbiorców zdefiniuj co jest dla Ciebie najbardziej wartościowym zachowaniem ze strony użytkownika, np. zakup produktu i dodanie do koszyka.
  • tworząc grupy podobnych odbiorców wykorzystaj najbardziej jakościowe grupy niestandardowych odbiorców. Przykładem takiej grupy mogą być użytkownicy, którzy zakupili produkt lub obejrzeli co najmniej 50% twojego filmu. Im lepsza grupa wyjściowa, tym lepsza grupa podobnych odbiorców.
  • nie twórz grup podobnych odbiorców ze zbyt małej ilości danych. Pierwszym etapem będzie wypracowanie wartościowej i odpowiednio dużej grupy źródłowej. Jeśli stworzysz Grupę podobnych odbiorców stworzona na podstawie małej ilości danych może nie przynieść oczekiwanego zwrotu i nie zadziałać poprawnie.
  • decydując się na określoną retencję w grupie postaraj się zrozumieć swojego użytkownika. Jeśli sprzedajesz dobra szybkozbywalne retencja 7 dniowa powinna być wystarczająca. Jeśli Twój produkt to duża inwestycja dla klienta -wykorzystaj nawet 180 dni retencji. Wcześniej przemyśl ile trwa proces decyzyjny twojego klienta.

Przykładowe niestandardowe grupy odbiorców

  • Porzucone koszyki

Tworzymy ją następująco:

Źródło – Twoje źródła: Witryna

Uwzględniamy osoby, które spełniają WSZYSTKIE z następujących kryteriów:

Zdarzenia – AddtoCart

Wyklucz osoby

Zdarzenia: Purchase

  • Porzucone formularze kontaktowe

Tworzymy ją następująco:

Źródło – Źródło Facebooka: Formularz kontaktowy

Zdarzenia – Osoby, które otworzyły formularz, ale go nie przesłały.

  • Osoby zainteresowane wydarzeniem, ale nie kupiły biletu

Tworzymy ją następująco:

Źródło – Źródło Facebooka: Wydarzenia

Uwzględniamy osoby, które spełniają WSZYSTKIE z następujących kryteriów:

Zdarzenia – Osoby, które odpowiedziały, że są zainteresowane

Wyklucz osoby

Zdarzenia: Osoby, które kupiły bilety

  • Aktywni użytkownicy na Facebook

Tworzymy ją następująco:

Źródło – Źródło Facebooka: Strona na Facebooku

Zdarzenia – Osoby, które zareagowały aktywnie na post lub reklamę

Podsumowanie

Niestandardowe grupy odbiorców i grupy podobnych odbiorców Facebook Ads daje reklamodawcom bardzo duże możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Podstawą przy tego typu działaniach jest poprawne wdrożenie pixela Facebooka i zdarzeń na Twojej stronie. Jeśli odpowiednio obserwujesz działania swoich użytkowników w witrynie, wiesz jaki jest twój cel działań reklamowych, możesz stworzyć wiele wartościowych grup. Możliwości tworzenia zawężeń i warunków przynależności do danej grupy są bardzo duże, więc możesz bardzo dokładnie kierować swój przekaz reklamowy. Niestandardowe grupy odbiorców i grupy podobnych odbiorców Facebook Ads na pewno pomogą w rozwoju Twojego konta reklamowego.

Ostatnie zmiany na Facebooku wywołane przez aktualizacje systemu iOS 14 wpłynęły niekorzystnie na dostępność danych dla Facebooka. Oznacza to, że grupy niestandardowych odbiorców mogą się zmniejszyć. Nie zmienia to faktu, że niestandardowe grupy odbiorców i grupy podobnych odbiorców Facebook Ads pozostają wartościowymi grupami docelowymi. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak prowadzenie systemu iOS 14 firmy Apple może wpłynąć na Twoje reklamy i raporty przeczytaj ten artykuł (TU).

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.