Start kampanii Google Ads – 5 kroków, o których musisz pamiętać

Image Description
Khrystyna Mylymuk
wt. 18.01.2022

Chcesz skutecznie zaprezentować swoją działalność w Internecie i dotrzeć z właściwym przekazem do potencjalnych klientów? Wybrałeś system reklamowy Google Ads, ponieważ oferuje on dotarcie do szerokiego grona użytkowników ze spersonalizowaną reklamą? Świetnie! Jest to genialne narzędzie, które codziennie rozwija i napędza wiele biznesów na całym świecie. Pojawia się jedynie pytanie. Od czego czego zacząć? Start kampanii w Google Ads nie wymaga szczegółowych czasochłonnych przygotowań. Należy jednak uwzględnić 5 ważnych elementów jeszcze przed jej uruchomieniem.

1. Właściwe określenie celów marketingowych

Start kampanii Google Ads to dobra okazja do zdefiniowania kluczowych celów marketingowych. Często określamy je jako kluczowe wskaźniki KPI, a więcej na ten temat znajdziesz w artykule Kamila. Należy pamiętać, że nie wystarczy tylko wyznaczyć cele, które chcesz osiągnąć. Skuteczny start kampanii Google Ads zaczyna się od przemyślanego zaplanowania i określenia mierzalnych, jak i osiągalnych celów żeby w przyszłości wiedzieć, jak skuteczna (lub nieskuteczna) jest Twoja kampania. Przed startem działań w Google Ads musisz najpierw zweryfikować swoje plany. Następnie upewnić się, że są praktyczne, użyteczne, konkretne, rozsądne oraz czy są zgodne z wypracowaną koncepcją SMART (skrót z angielskiego rozwijany jako: Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely) 

– Sprecyzowany: jasno określony i wyznaczony, aby cały zespół rozumiał cel i dlaczego jest ważny.

– Mierzalny: czyli sformułowany tak, żebyśmy mogli liczbowo wyrazić stopień realizacji.

– Osiągalne: cele nie przekraczają możliwości Twojej firmy i zespołu. Chociaż chcesz ustawić wysoką poprzeczkę, musisz również pamiętać, aby wyznaczać cele w ramach swoich środków, aby nie narażać swojego zespołu na porażkę.

– Istotny: cel jest istotny dla Twojej marki i kierunku Twojej działalności. Powinieneś mieć dobre powody dla każdego ze swoich celów marketingowych.

– Ograniczony czasowo: cel musi mieć oś czasu, która wskazuje, kiedy cele się zaczynają i kończą.

2. Analiza konkurencji w kampaniach Google Ads

Żeby nie wypaść z gry, należy być na bieżąco. Dokładne przyjrzenie się konkurencji i obserwowanie jej ruchów, pomaga określić swoją pozycję na rynku. Start kampanii Google Ads to najwyższy czas na przeprowadzenie badań rynku. Analiza naszych rywali polega na precyzyjnym sprawdzeniu ich towarów, ofert specjalnych, cen i usług dodatkowych. Pamiętajmy, dobrze wyceniony produkt czy atrakcyjna oferta, to podstawa na którą internauci zwracają szczególną uwagę. Musimy więc mieć pełną świadomość tego z czym się mierzymy.

Dobrym sposobem jest zapoznanie się z opiniami konsumentów na temat produktów i usług w witrynach konkurencji, forach i w social media. Opinie klientów to najlepsze źródło informacji, dzięki któremu poznamy głębiej ich oczekiwania. Pozwoli to nam uniknąć błędów w przyszłości.

Na pewno każdy z nas zdaje sobie sprawę, że dużą przewagę daje wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Musimy zwrócić uwagę na ranking stron internetowych, i wyniki wyszukiwania słów kluczowych, na które chcemy się wyświetlać .W jaki sposób reklamuje się nasza konkurencja, jakich haseł używa, oraz czym zachęca użytkowników. Odpowiednio dobrane słowo kluczowe to podstawa sukcesu. To na nim oparte są wszystkie kolejne elementy, takie jak tytuł, opisy, nagłówki i tekst reklamy.

W kolejnym kroku odwiedźmy więc stronę konkurencji, sprawdźmy czy jest łatwa w nawigacji, jakich informacji dostarcza, czy wygodny jest proces zakupu itd. Wzorując na bardziej doświadczonych graczy na rynku, zyskamy pewność czy nasza strona jest wystarczająco nowoczesna, i co możemy poprawić.

3. Przygotowanie odpowiedniej struktury w kampaniach Google Ads

Struktura kampanii jest bardzo ważnym aspektem zarządzania i optymalizacji reklam Google Ads. Jest ona integralną częścią Twojej strategii i codziennego zarządzania kontem. Dobrze skonstruowana kampania pomoże Ci osiągnąć cele i poprawić ROI, a także zaoszczędzi Twój czas.

Pierwszą rzeczą, jaką należy pamiętać o strukturze kampanii Google Ads, że nie istnieje idealnego wzoru który będzie pasował dla wszystkich. Istnieje kilka rodzajów struktur popularnych wśród reklam PPC. Który z nich zastosować najczęściej zależy od specyfiki kampanii, a także od Twoich preferencji. Na początek natomiast musisz opanować podstawową umiejętność, która wymaga starannego doboru słów kluczowych w połączeniu z odpowiednią zawartością strony, a liczne opcje i ustawienia targetowania odpowiednio dobrane i dostosowane, pomogą Ci osiągać zysk .

Sposób organizacji konta może uprościć lub skomplikować sposób raportowania kampanii Google Ads. Dobrą praktyką jest posiadanie wielu kampanii na koncie Google Ads. Tworzenie osobnych kampanii dla różnych regionów, grup demograficznych lub innych typów kierowania ułatwia sprawdzenie, które segmenty są najskuteczniejsze. Kampania może zawierać w sobie kilka grup reklam. Grupy reklam to odpowiednio dobrane teksty reklamowe, oraz listy słów kluczowych, które powodują wyświetlenie Twoich reklam. Zadbajmy, aby tekst reklamy był zgodny z tym co reklamujemy, oraz zawierał wszystkie najważniejsze informacje o produkcie bądź usłudze. W tym wypadku, już na początku zachęca potencjalnego klienta do odwiedzenia naszej strony docelowej.

Pamiętajmy, że dobrze uporządkowane, i czytelne konto wpływa na efektywność całej kampanii. Pozwala wyświetlać się na lepszej pozycji w wyszukiwarce a także generuje niższy CPC. Dodatkowym argumentem będzie to, że znacznie ułatwia nam nawigację oraz ewentualne wprowadzania zmian w kampaniach.

4. Odpowiednie przygotowanie strony docelowej

Strony docelowe najczęściej są zaprojektowane tak żeby zwiększyć szansę na konwersję. Główną zaletą strony docelowej jest możliwość poprowadzenia użytkownika tam, gdzie chcesz żeby on poszedł. Możesz udostępnić odwiedzającym Twoją witrynę informacje kontaktowe na wiele różnych sposobów. Zadbaj o łatwą nawigację, oraz konkretne, zwięzłe informacje.

Możesz umieścić swój numer telefonu, adres e-mail lub skorzystać z formularza kontaktowego. Muszą być zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi dostępu i widoczności na stronie .W przypadku formularza kontaktowego należy upewnić się, że spełnia on swoją rolę i zbiera tylko te informację, które są niezbędne z punktu realizacji Twojego celu biznesowego. Upewnij się czy jest skonstruowany zgodnie z RODO.

Następnym istotnym elementem jest zwrócenie szczególnej uwagi na 2 ważne aspekty techniczne. Sprawdź czy Twoja witryna i strony docelowe dopasowane są do urządzeń mobilnych. Czy wyświetlają się w poprawnie i przejrzyście, w innym przypadku ryzykujemy utratą sporej liczby użytkowników. Użytkownik, który nie znajdzie na stronie docelowej w prosty sposób informacji, których szuka, w większości przypadków szybko ją opuści. 

Kolejnym krokiem, który z technicznego punktu widzenia warto sprawdzić przed startem kampanii Google Ads jest czas ładowania Twojej witryny. Użytkownicy w obecnych czasach nie wykazują się zbyt dużą cierpliwością i tolerancją dla wolno wczytujących się stron. Wpływa to między innymi na Wynik Jakości Twojej reklamy.

5. Odpowiednie Tagowanie witryny

Konfiguracja Google Tag Menedżera

System zarządzania licznymi kodami marketingowymi znany jako Google Tag Menedżer jest niezwykle przydatnym narzędziem. Pomaga efektywnie zarządzać tagami w witrynie internetowej, i uporządkować je w prosty sposób. Dzięki temu nie potrzebujemy do pracy codziennej wsparcia informatyka.

Na potrzeby marketingu podczas kampanii Google Ads w pierwszej kolejności używamy 3 podstawowe tagi wdrożenia konwersji:
– Tag z kodem remarketingowym w celu ponownego zaangażowania użytkowników, którzy mieli już kontakt z Twoją marką.
– Globalny tag konwersji dzięki któremu sprawdzamy dokładnie, co dzieje się po kliknięciu reklamy. Dostarcza cennych informacji odnośnie zachowania użytkownika po przejściu na odpowiednią stronę, czy kupił on produkt lub usługę.
– Tag łączący konwersje uruchamia się w momencie którym użytkownik podejmuje działanie, otagowane jako konwersja. Pozwala mierzyć informacje o kliknięciu, które doprowadzą do konwersji.

Sprawdzenie kodów śledzących Google Analitycs

Google Analytics to potężne narzędzie, które należy skonfigurować przed startem kampanii Google Ads. Pomaga mierzyć wydajność strony i daje wiele przydatnych informacji o odwiedzających. Na początek weryfikujemy co dokładnie będziemy śledzić w zakresie ruchu. W kolejnym kroku musimy założyć konto Google Analytics oraz dodać kod śledzący na stronę. Po skonfigurowaniu usługi ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie kody śledzące Google Analytics działają prawidłowo, czy zbierają odpowiednie dane. Poniżej przedstawiam kilka prostych sposobów:

Ruch w czasie rzeczywistym. Możemy wejść na naszą stronę internetową, a następnie w Google Analytics przejść do zakładki Statystyki – Raporty – Czas rzeczywisty . Jeżeli witryna rejestruje aktywnego użytkownika, oznacza to, że jest poprawnie skonfigurowany.

Analitycs w Google Ads
Źródło Google Analitycs

Wyświetlenie kodu źródłowego witryny. Jeżeli proces wdrożenia realizowałeś bezpośrednio przez Google Analitycs, możesz sprawdzić kod śledzenia Analytics w kodzie źródłowym w sekcji <head> Twojej strony .Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu strony i sprawdzić opcję Wyświetl źródło strony. 

– Za pomocą narzędzia Tag Assistant. Bezpłatna wtyczka Google, które udostępnia informację o tagach znalezionych w witrynie. Jeśli jeszcze nie masz zainstalowanego tego przydatnego narzędzia, możesz go prosto teraz pobrać pod tym linkiem. Dzięki Tag Assistant możemy uzyskać informację na temat tego czy zainstalowane w witrynie tagi działają poprawnie, o wykrytych błędach a także rekomendacjach dotyczących ulepszeń. Wystarczy kliknąć ikonkę na pasku rozszerzeń żeby mieć dostęp do raportu odpowiednich informacji.

Google Tag Assistant w kampaniach Google Ads
Google Tag Assistant

Podsumowanie

Przed startem kampanii Google Ads należy określić jej cele. Do czego dążyć, jakie działania przyczyniają się do sukcesu Twojej firmy i na czym się skupić najbardziej. Znajomość odpowiedzi pozwala optymalnie skonfigurować konto Google Ads i ocenić skuteczność poszczególnych działań marketingowych. Prowadzenia biznesu online daje możliwość bardzo szybkiego zdobycia dużej liczby odbiorców w krótkim czasie. W tym celu musimy zwrócić uwagę na najmniejszy szczegół, który może być punktem odniesienia naszego sukcesu i odpowiednio się przygotować.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Marketingiem internetowym zajmuję się od niedawna, ale z dużym zaangażowaniem i w szybkim tempie poszerzam swoją wiedzę w tym temacie. Pierwsze kroki w branży postawiłam właśnie w Ad Peak. Aktualnie rozwijam się w zakresie Google Ads oraz Facebook Ads. Zafascynowana możliwościami jakie daje Internet, chcę mieć wkład własny w jego rozwój. Poza pracą lubię okrywać nowe miejsca oraz próbuję swoich sił w cukiernictwie. Między innymi jestem miłośniczką dobrych filmów i podcastów.