Wyszukiwarki Internetowe
Czy od razu na myśl przychodzi Wam Google? Bardzo prawdopodobne, że tak właśnie jest, gdyż Google posiada 97,81% udziału w polskim rynku, jeżeli chodzi o wyszukiwarki internetowe. Niezmiennie od wielu lat wiedzie ona prym, jeśli chodzi o ilość korzystających z niej internautów. Na przestrzeni ostatnich lat stała się niezastąpionym elementem codziennego życia. Nie bez przyczyny zaskarbiła sobie serca użytkowników. Gwarantuje ona kilka kluczowych cech, które sprawiają, że ludzie bezgranicznie jej ufają, i wierzą że ich nie zawiedzie:
- szybko dostarcza trafnych odpowiedzi na zapytania użytkowników,
- posiada łatwy do odczytania i nawigowania interface,
- zawiera użyteczne opcje rozszerzania, bądź zawężania wyszukiwania.
Ponadto Google śledzi, zbiera i analizuje niesamowitą ilość informacji, o których często nawet nie wiemy, że je udostępniamy. Dzięki temu udostępnia nam cały wachlarz dedykowanych usług, aplikacji i serwisów takich jak: Youtube, Gmail, Picasa, Google Chrome, Google+ czy wreszcie Google Adwords.
Lecz na rynku istnieją także inne wyszukiwarki internetowe, będące równie dokładne, szybkie i przejrzyste jak Google. Często oferują one swoje własne, równie pomocne i użyteczne narzędzia. Nie mają jednak dużego udziału w rynku, lecz dzięki temu muszą walczyć o każdego użytkownika oferując mu wyjątkowe dedykowane usługi. Dlatego postanowiliśmy zestawić ze sobą najlepsze dostępne wyszukiwarki będące konkurentami światowego giganta i powiedzieć wam dlaczego warto z nich korzystać.
Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: „https://www.statista.com/statistics/
216573/worldwide-market-share-of-search-engines /”.
W skali międzynarodowej pozycja wyszukiwarki Google nie jest aż tak dominująca, choć i tak pozostaje ona absolutnych monopolistą z ponad 87% udziałem w rynku. Daleko za nią plasuje się Bing z mniejszym niż 6% udziałem w rynku wyszukiwarek internetowych oraz Yahoo z 3%. Istnieją jednak pojedyncze rynki, gdzie Google wcale nie jest liderem i ciągle musi walczyć z konkurencją o użytkowników. Tak jest na przykład w Rosji, gdzie mierzyć się ona musi z lokalnym konkurentem Yandexem. Stosunek ich udziału w rynku to- 54% Yandex, oraz 43% Google, choć jeszcze do niedawna to Yandex był niekwestionowanym liderem z ponad 80% udziałem w rosyjskim rynku wyszukiwarek internetowych. W Chinach z kolei niepodzielnie króluje Baidu, a Google z wynikiem 1,69% znajduje się na końcu stawki.
Poniżej przedstawimy zestawienie wyszukiwarek internetowych z podziałem na te standardowe, dedykowane oraz lokalne, dzięki czemu uzyskamy przekrój przez światowy rynek wyszukiwarek i dowiemy się, czemu czasem warto skorzystać z Binga czy DuckDuckGo.
Standardowe Wyszukiwarki Internetowe
1. Bing
Wyszukiwarka oferowana przez Microsoft uruchomiona została w 2009 roku zastępując MSN Search oraz Windows Live Search. W skali międzynarodowej posiada 5,21% udziału w rynku wyszukiwarek i jest drugą najbardziej popularną wyszukiwarką na świecie. To co ją wyróżnia na tle konkurencji jest tło, które stanowią duże, przyciągające uwagę zdjęcia oraz przydatne funkcjonalności niedostępne w innych wyszukiwarkach.
Narzędzia Bing
Oprócz standardowych linków wyszukiwarka Bing wyświetla specjalną kolumnę po prawej stronie, w której zamieszczone są „Powiązane wyszukiwania”. Znajdują się w niej podpowiedzi podobnych wyszukiwań, dzięki czemu możliwe jest bardziej precyzyjne sformułowanie naszego zapytania.
Kolejną opcją niedostępną w innych wyszukiwarkach jest możliwość odtwarzania wideo z poziomu wyszukiwarki. Możliwe jest nawet ustawienie rozdzielczości, źródła, długości czy proporcji obrazu.
Bardzo fajnym i użytecznym narzędziem jest darmowy pakiet Office Online dostępny z poziomu wyszukiwarki. Utworzone pliki możemy zapisać na komputerze i ponownie otworzyć na innym urządzeniu.
Niestety Bing ma duży problem z trafnością wyników po przejściu na inne języki niż angielski. Powoduje to, że ciężko jest mu podbić lokalne rynki wyszukiwarek. Dużo częściej ufamy temu, który dostarcza nam odpowiednio znalezionych i dobranych treści. Mały udział w rynku ma jednak swoje zalety. Wielu administratorów stron stosuje pozycjonowanie dostosowane do największego gracza na rynku przez co wyszukując popularne frazy w Google jak „wakacje w Gruzji”, wyświetlają nam się reklamy biur podróży zamiast stron z informacją co warto zobaczyć w Gruzji. Bing wyświetla natomiast od razu organiczne, obiektywne wyniki przez co nie musimy przedzierać się przez ogrom sponsorowanych treści.
2. Yahoo
O tej wyszukiwarce postanowiliśmy wspomnieć głównie przez jej wkład w rozwój pierwotnego rynku wyszukiwarek. Powstała w 1994 i to właśnie ona nadała obecną formę i wygląd wyszukiwarkom. Przez wiele lat była liderem na rynku wyszukiwarek, lecz po zmianie strategii rozwoju portal przestał rozwijać silnik swojej wyszukiwarki przez co ustąpił miejsca innym graczom. Co więcej w późniejszym okresie Yahoo całkowicie zrezygnowało ze swoich rozwiązań, a od 2009 roku wyszukiwanie odbywa się z poziomu Binga. Obecnie portal Yahoo to jeden z najpopularniejszych na świecie portali ogólnotematycznych, zawierający wiadomości z kraju i ze świata, sport, pogodę i rozrywkę. Posiada on również swoją własną pocztę elektroniczną. Kto wie kto by był teraz liderem rynku gdyby pewne rzeczy potoczyły się inaczej.
3. DuckDuckGo
Wyszukiwarka powstała w 2008 roku w Valley Forge w stanie Pensylwania. Cechą absolutnie wyróżniającą ją na tle konkurencji jest jej polityka prywatności. Na każdym kroku informowani jesteśmy, że wyszukiwarka nie zbiera ani nie przechowuje żadnych danych swoich użytkowników, nie rejestruje historii wyszukiwania i nie śledzi użytkowników w celu personalizowania treści reklamowych. W epoce częstego wypływu informacji niejawnych dzięki swojej unikalnej cesze, wyszukiwarka DuckDuckGo.com zaczęła zyskiwać na popularności i jest obecnie jedną z 500 najczęściej odwiedzanych stron na świecie. Nie dziwi to zwłaszcza, że bardzo szybko dostarcza nam odpowiednich i dokładnych treści, a dodatkowo ma prosty i przejrzysty interface. Oczywiście wyszukiwarka najlepiej działa w języku macierzystym oferując w nim wszystkie swoje dobrodziejstwa, lecz inne języki też stopniowo nabierają właściwej formy i działają z każdym dniem coraz lepiej.
Narzędzia DuckDuckGo
Dzięki temu, że DuckDuckGo.com działa w oprogramowaniu Open Source, posiada wiele rozwiązań, zaprojektowanych przez jej użytkowników których nie znajdziemy w innych wyszukiwarkach. Przykładem jest „!Bang”. Pozwala on wyszukać treści z poziomu wyszukiwarki w innym konkretnym serwisie. Przykładowo wpisując frazę „!filmweb forrest gump” zostaniemy przeniesieni bezpośrednio na stronę Filmweb z informacjami o Forrescie Gumpie.
Kolejnym wyjątkowym elementem wyszukiwarki są automatyczne i konkretne odpowiedzi na pytania związane z pogodą. Podczas podróży, często zastanawiamy się czy w miejscu do którego zmierzamy będzie ładna pogoda, dlatego wpisując w DuckDuckGo pytanie „Is it raining in London” dostajemy natychmiastową odpowiedź:
Albo mając ochotę na Krwawą Mary, możemy od razu wybrać jeden z tysiąca dostępnych przepisów:
Przydatną funkcją w DuckDuckGo jest możliwość nawigacji klawiaturą. Wyszukiwarka ma wiele użytecznych skrótów klawiszowych pozwalających łatwo korzystać z niej bez użycia myszki. Przykładowo po wyszukaniu frazy można w nią wejść przyciskając „o”, wciskając z kolei „k” i „j” można przeskakiwać między wynikami, a przyciskając Ctrl+Enter można otwierać strony w nowej karcie.
Cechą charakterystyczną jest również to, że wszystkie wyniki wyszukiwań wyświetlane są na pierwszej stronie, wystarczy zjechać na sam dół by wyświetliły się kolejne.
DuckDuckGo z wynikiem 20 milionów wyszukiwań każdego dnia nie jest zagrożeniem dla Google, ale jeżeli utrzyma ona obecne tempo wzrostu, to w przyszłości możemy być świadkami naprawdę ciekawej rywalizacji.
Wyspecjalizowane i Dedykowane Wyszukiwarki Internetowe
4. Yippy
O ile wyszukiwarki opisane powyżej służą do przeszukiwania tradycyjnej sieci, o tyle Yippy pozwala wyszukać strony i informacje z tak zwanej „Deep Web”. Ich treści są ukryte na dynamicznie generowanych stronach przez co są one niewidoczne dla standardowych wyszukiwarek. Przeważnie strony takie zawierają treści zupełnie nieszkodliwe i specjalistyczne, lecz część z nich pozwala wykonać nielegalne działania jak zakup narkotyków czy broni. Sam inferface jest bardzo surowy i przypomina lata 90-te, ale wyszukiwane treści okazują się bardzo wartościowe zwłaszcza gdy mamy specyficzne hobby, interesują nas niejawne informacje na temat rządu, tajemnicze informacje, specjalistyczne akademickie artykuły czy każda inna niejawna treść.
5. Webopedia Search
Webopedia jest z pewnością jedną z najbardziej użytecznych wyszukiwarek na rynku. Jest ona encyklopedią stworzoną do wyszukiwania terminów technologicznych i informatycznych. Używając jej bez problemu dowiesz się czym jest pamięć DDR albo technologia Open Source.
Lokalne Wyszukiwarki Internetowe
6. Yandex
Wyszukiwarka zza naszej wschodniej granicy. Posiada 54% rynku w Rosji. Popularna jest również na Ukrainie na Białorusi w Turcji i w Kazachstanie. W krajach zachodnich ma szczątkowy procent udziału w rynku głównie generowany przez mieszkających tam Rosjan. Oferuje ona swoim użytkownikom szereg dedykowanych serwisów świadczących różnego rodzaju usługi: finansowe, transportowe i reklamowe. Uruchomiona w 1997 szybko zdobyła serca rosyjsko-języcznej ludności, gdyż jako pierwsza oferowała możliwość znalezienia rzetelnych i dokładnych informacji w ich rodzimym języku.
7. Baidu
Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Chinach. Posiada 59% udziału w tamtejszym rynku, czym generuje 1,5% udziału w rynku światowym. Ponad to, zajmuje 4 miejsce (wg Alexa Rank) najczęściej odwiedzanych stron w Internecie.
Baidu posiada bardzo przejrzysty, podobny do Google interface. Oferuje ona swoim użytkownikom podobnie jak Google szereg dedykowanych, użytecznych narzędzi, aplikacji i portali m.in:
- wyszukiwarka wiadomości w języku Chińskim,
- Internetową encyklopedię Baidu Baike,
- wyszukiwarkę plików mp3,
- słownik chińsko- angielski,
- portal społecznościowy prowadzony jak forum internetowe.
Chiny są jedynym krajem, w którym Google nie rozwija swojej wyszukiwarki Internetowej. Oficjalnym powodem wycofania się giganta z Mountain View była wszechobecna cenzura, lecz prawdziwą przyczyną mogła być zbyt silna konkurencja ze strony Baidu i brak możliwości walki z lokalnym liderem.
8. Seznam
To z kolei nasz dobrze radzący sobie sąsiad zza południowej granicy. Powstały w 1996 roku portal był początkowo katalogiem stron, po czym przekształcił się w portal internetowy i wyszukiwarkę. Posiada on obecnie 15,2% udziału w czeskim rynku wyszukiwarek, choć przed 2010 było to ponad 50%. Podobnie jak Yahoo połączona jest ona z portalem ogólno-tematycznym. Różnica jest taka, że Seznam dalej posiada i rozwija swój własny silnik wyszukiwarki.
Reklama w wyszukiwarkach internetowych
Analiza ogromnych baz danych dotyczących wyszukiwanych przez użytkowników wyszukiwarek internetowych haseł pozwoliła stworzyć i rozwinąć specjalne narzędzia pozwalające prowadzić kampanie marketingowe w wyszukiwarkach. Narzędzia te umożliwiają promowanie serwisów internetowych oferujących interesujące nas produkty bądź usługi. Reklamy te często stanowią główne źródło dochodu właścicieli wyszukiwarek. Poszczególne wyszukiwarki internetowe stworzyły swoje własne narzędzia, które dzięki specjalnie opracowanym algorytmom pozycjonują i wyświetlają reklamy swoim użytkownikom. Do najpopularniejszych narzędzi należą tutaj te oferowane przez największe serwisy:
- Google- Google Adwords,
- Bing- Bing Ads,
- Yahoo- Yahoo Gemini/Bing Ads,
- Yandex- Yandex Direct,
- Baidu- Baidu Advertising.
Zdecydowanie najpopularniejszym jest Google Adwords, gdyż to właśnie dzięki niemu dotrzeć można do największej liczby odbiorców. Lecz na rynku Rosyjskim czy Chińskim najpopularniejszymi narzędziami do reklamowania są te oferowane przez ich lokalne wyszukiwarki internetowe. Dzięki latom tworzenia swoich własnych rozwiązań są one teraz w stanie proponować równie dokładne i użyteczne narzędzia do lidera tej branży- Google.
Na Koniec
Światowe wyszukiwarki Internetowe są mocno zdominowane przez Google. Mając ponad 90% udziałów w światowym rynku oraz szereg dedykowanych aplikacji i usług, nie zanosi się, aby w najbliższym czasie ktokolwiek mógł z nią konkurować. Niemniej jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że nierozsądnie jest uzależniać całą swoją działalność w Internecie od jednego nie do końca przez nas rozumianego mechanizmu. Ilość użytkowników, którym nie podoba się to, że Google na masową skalę gromadzi dane i inwigiluje swoich użytkowników, stale rośnie. Może to doprowadzić do prawdziwej rewolucji w tej dziedzinie, zwłaszcza gdyby nagle okazało się, że dane te wykorzystywane są do innych celów. Wtedy duża część użytkowników Google mogłaby odwrócić się od niego na rzecz kogoś bardziej szanującego prywatność swoich użytkowników. To właśnie tutaj twórcy Binga bądź DuckDuckGo mogą doszukiwać się swojej szansy na przejęcie schedy po swoim starszym bracie zwłaszcza, że pomimo dużo mniejszego zasięgu, już teraz oferują naprawdę ciekawe rozwiązania po które sięga coraz więcej użytkowników.