Audyt Google Tag Managera

Image Description
Michał Tutka
pon. 27.07.2020

Audyt Google Tag Managera

Audyt Google Tag Managera jest jednym z elementów szerszej usługi – audytu Google Analytics. Bardzo wiele elementów wykorzystywanych przez Google Analytics implementuje się za pomocą Google Tag Managera. To tam tworzymy strukturę zdarzeń, na podstawie której określamy najważniejsze cele, to tam wdrażamy częściowo moduł Ecommerce i Enhanced Ecommerce. Oczywiście ilość możliwych implementacji jest ogromna, a wszystkie z nich warto sprawdzić przy pomocy Audytu GTM. Choćby nawet tagi Google Ads dotyczące mierzonych zdarzeń, albo inne narzędzia analityczne jak Hotjar czy Yandex Metrica. Dodatkowo wiele wiele innych narzędzi jak Google Optimize, czy niektóre widgety. Ponad to, daje ogromne możliwości w kwestii wywoływania tagów, albo wyciągania informacji ze strony np. kodami JavaScript, albo informacji z warstwy danych. Możliwości jest bardzo dużo . Ja skupię się głównie na tych dotyczących zdarzeń Google Analytics oraz implementacji modułów Ecommerce i Enhanced Ecommerce, ale powiem też słów parę o pozostałych możliwościach jakie daje Audyt GTM.

Zdarzenie Google Analytics

Nierozłączną częścią audytu Google Analytics jest audyt zdarzeń zaimplementowanych Google Tag Managerem. To one dostarczają nam większości najważniejszych danych użytych w raportach. Aby były one wartościowe muszą spełniać kilka kryteriów. Po pierwsze ich struktura musi być spójna, stworzona w taki sposób, aby dane odkładały się w maksymalnie uporządkowany sposób. Ponad to, zdarzenia, które chcemy mierzyć, często okazują się dość skomplikowane. Mierzenie ich jest jednak prawie zawsze możliwe, trzeba tylko wiedzieć w jaki sposób ustawić je ustawić. Poniżej kilka najważniejszych tagów zdarzeń, przy konfiguracji których pojawić się może dodatkowy problem, i których dotyczyć może audyt.

Audyt Google Tag Managera
Audyt Google Tag Manager

Audyt Google Tag Managera – mierzenie wysłanych formularzy

Jednym z najczęstszych problemów jakie napotykają ludzie implementujący zdarzenia, jest mierzenie poprawnie wysłanych formularzy. Nie zawsze przecież wysłanie formularza prowadzi do ThankYou Page’a. Niekiedy informacja taka może odkładać się w warstwie danych. Jest to jednak praktyka spotykana w bardziej zaawansowanych serwisach, bo wiąże się ze stworzeniem bardziej skomplikowanej struktury przekazywania danych, która jest dość czaso- oraz pracochłonna. Czasem, gdy żadna z możliwych praktyk nie jest możliwa do zrealizowania, można wykorzystać bardziej złożoną regułę odpalania tagu, która jednak nie zagwarantuje bezwzględnej poprawności zbieranych danych. Zawierać ona powinna kliknięcie w przycisk wysyłający formularz, oraz zaznaczenie wszystkich zgód w formularzu. Wyglądać ona może mniej więcej tak:

Reguła - grupa wyzwalaczy
Reguła – grupa wyzwalaczy

Lecz co zrobić kiedy żadna z powyższych opcji nie jest możliwa do wykonania? Jak zaprogramować wysłanie informacji o poprawnie wysłanym formularzu? Na to pytanie odpowie Wam osoba odpowiedzialna za taki audyt. Będzie ona w stanie określić typ formularza i zaproponować rozwiązanie, które wyśle taką informacje do Google Analytics, np. poprzez zdarzenie ajaxComplete.

Audyt Google Tag Managera – mierzenie odtworzeń video na stronie

Sprawa mierzenie wyświetleń video w serwisie też nie jest najprostszą rzeczą. Ustawienie go