Biblioteka reklam Facebooka – jak wykorzystać jej możliwości?

Image Description
Łukasz Paterek
śr. 29.09.2021

Analiza działań konkurencji to ważna część badań marketingowych. Wiarygodne źródła są na wagę złota. Jeśli chcesz wiedzieć jakie działania reklamowe prowadzi konkurencja za pomocą Facebook Ads, warto dowiedzieć się czym jest Biblioteka reklam Facebooka.

Czym jest Biblioteka reklam Facebooka?

Biblioteka reklam Facebooka powstała w 2019 roku. Pozwala na wyszukiwanie reklam w usługach, aplikacjach i stronach Facebooka. Dzięki niej możesz również uzyskać informacje o targetowaniu czy wydatkach na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką na poszczególne reklamy. 

Powód dla którego powstała Biblioteka reklam sięga wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku i tego, jaki wpływ miały reklamy w mediach społecznościowych na ich wynik. Jak wskazuje Facebook: “Biblioteka reklam zapewnia przejrzystość reklam, oferując wszechstronną kolekcję wszystkich reklam wyświetlanych obecnie w usługach i aplikacjach Facebooka, w tym na Instagramie, z możliwością przeszukiwania”. (źródło: https://www.facebook.com/ads/library/). Wybory prezydenckie miały też wpływ na dodanie do reklam etykiety “Opłacone przez”, którą możemy zobaczyć w przypadku reklam dotyczących tematów społecznych, wyborczych lub politycznych.

Oprócz przejrzystości finansowania reklam, Biblioteka pozwala marketerom sprawdzić działania konkurencji oraz pomaga w szukaniu insightów do własnych reklam.

Jak szukać reklam w Bibliotece reklam Facebook Ads?

Biblioteka reklam Facebooka pozwala na przeglądanie reklam z całego świata. Nie musisz mieć konta na Facebooku, żeby korzystać z jej zasobów. Konto jest potrzebne, gdy chcesz zgłosić reklamę lub wyświetlić treści oznaczone jako ‘dla dorosłych’.

Panel Biblioteki jest prosty i czytelny.

Strona główna Biblioteki Reklam Facebook

Przed rozpoczęciem wyszukiwania musisz wybrać kraj (1.), kategorię reklam (2.) i wpisać słowa kluczowe lub nazwę reklamodawcy (3.).

Szukając reklam mamy do wyboru kategorie:

  • Wszystkie reklamy,
  • Tematy społeczne, wyborcze i polityczne,
  • Nieruchomości,
  • Zatrudnienie,
  • Kredytowa.

Najlepiej wybrać Wszystkie reklamy – dzięki temu uzyskasz więcej wyników wyszukiwania.

Jakie statystyki znajdziesz pod reklamami?

Po wpisaniu frazy kluczowej lub wybraniu profilu, którego reklamy chcesz sprawdzić zobaczysz wyniki wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania dla profilu Coca-Cola United States w Stanach Zjednoczonych

Wyniki wyszukiwania dla frazy “Cars” w Stanach Zjednoczonych

Przeglądając reklamy na wybranym profilu u góry strony zobaczysz statystyki ogólne profilu:

  • pełną nazwę profilu na Facebooku,
  • liczbę polubień profilu na Facebooku,
  • kategorię działalności,
  • pełną nazwę profilu na Instagramie,
  • liczbę obserwujących profil na Instagramie,

Możesz sprawdzić również transparentność strony.

Możesz też zobaczyć łączne wydatki strony na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką.

Widać również działające reklamy. Każda z reklam jest “klikalna” – po kliknięciu w nią możemy przenieść się do miejsca docelowego.

Przy każdej reklamie widać informację czy reklama jest aktywna (1.), umiejscowienie reklamy (2.), kiedy rozpoczęła się emisja reklamy (3.), identyfikator (4.) czy liczbę reklam (wersji) (5.).

Aktywne reklamy posiadają mniej danych niż nieaktywne. Podglądając nieaktywne reklamy możesz zobaczyć datę końcową wyświetlania, ale również wydaną kwotę czy potencjalny zasięg.

Po kliknięciu w “Zobacz szczegóły reklamy” możesz zobaczyć więcej informacji związanych z demografią i geolokalizacją.

Jak wykorzystać Bibliotekę reklam Facebooka?

Biblioteka reklam Facebooka jest dla marketera bardzo przydatnym narzędziem. 

Pozwala na znalezienie odpowiedzi na wiele interesujących pytań odnośnie działań konkurencji:

  • Czy moja konkurencja prowadzi promocję za pomocą Facebook Ads?
  • Jakie formaty reklam wykorzystuje – pojedyncze grafiki, video czy karuzele?
  • Jakie jest umiejscowienie ich reklam?
  • Jak targetują swoje reklamy?
  • W jaki sposób komunikują się ze swoją grupą docelową?

Możemy sprawdzić czy komunikacja reklamowa ma spójny styl graficzny; czy wykorzystywane są zdjęcia z sesji zdjęciowej, czy zdjęcia stockowe. Można zwrócić również uwagę na copy, język jakim marka komunikuje się z potencjalnym klientem.

  • Jakie produkty lub usługi obecnie promują?

Biblioteka Reklam Facebooka to również świetne narzędzie do szukania insightów do reklam – czy to w kwestii copy czy kreacji. Ogromna baza reklam pozwala podejrzeć największe firmy i poznać trendy jakie obecnie funkcjonują na rynku reklamowym na Facebooku.

Podsumowanie

Biblioteka reklam Facebooka to bardzo przydatne narzędzie – pozwala podglądać działania konkurencji i szukać insightów do własnych reklam. Dzięki Bibliotece możesz poznać skalę działań konkurencji, umiejscowienia reklam, kreacje, sposób komunikacji, formaty czy obecnie promowane produkty i usługi. Warto regularnie przyglądać się działaniom konkurencji i śledzić trendy reklamowe na Facebooku, aby poprawiać kampanie prowadzone na swoim koncie reklamowym. Nie należy wyrzekać się jednak własnej unikalności i jeden do jednego kopiować zewnętrznych pomysłów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.