Czym jest Google Trends?

Image Description
Michał Tutka
czw. 15.02.2018

Czym jest Google Trends

Czy zastanawialiście się kiedyś ilu ludzi korzysta z wyszukiwarki Google? Albo o tym ile wpisywane jest w nią haseł? Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym narzędziem na świecie wykorzystywanym do wyszukiwania rzeczy w Internecie. Rocznie wpisywanych jest w nią ponad bilion haseł. Robi wrażenie, ale co dzieje się z historią tych wyszukiwań? Przecież mając taką wiedzę można zrobić prawie wszystko. Tak, można zrobić naprawdę wiele, ale najpierw trzeba te dane właściwie opracować, dopiero wtedy stają się one wartościowym narzędziem. Z pomocą przychodzi nam Google Trends.

Google jest naprawdę dobrym wujkiem, który dba o swoich użytkowników. Będąc największym światowym odbiorcą zapytań wszelkiego rodzaju postanowił opracować te dane i dać nam do nich narzędzia ich analizy zupełnie za darmo. No może nie zupełnie, musimy jedynie wpisywać w niego kolejne hasła.

Jednym z dostępnych narzędzi jest Google Trends, które wykorzystuje dane z wyszukiwarki, aby wyświetlić jak często dana fraza jest wyszukiwana. Brzmi prosto, ale Google Trends oferuje znacznie więcej niż pogląd na słowa kluczowe oraz trendy, które obecnie panują. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się np.: w którym regionie kraju słowo było najczęściej wyszukiwane albo zobaczyć ilość wyszukiwania danej frazy w ujęciu czasowym. Dodatkowo narzędzie to oferuje niezliczoną ilość przejrzystych wykresów, tabel i grafik dzięki którym dane są niezwykle przejrzyste.

Google Trends mapa

Google Trends wykres

Do czego wykorzystać Google Trends?

Narzędzie to może być wykorzystane przez różne grupy zawodowe. Dane udostępnione przez Google mogą przydać się statystykom, psychologom albo mogą być wykorzystane w różnego rodzaju badaniach rynku. Dzięki nim można też badać nastroje społeczne i poparcie dla wszelkiego rodzaju inicjatyw. Największą jednak wartość przedstawiają one osobom chcącym wystartować z nowym biznesem w Internecie, gdyż dają realny pogląd na to czy istnieje faktyczne zapotrzebowanie na dany biznes. Jeżeli ilość wyszukiwanych haseł związanych z danym produktem, usługą bądź branżą jest niska to prawdopodobnie popyt na nie również. Ale przecież są produkty, które nie mają stałego, wysokiego wolumenu wyszukiwać w ciągu roku, a zainteresowanie nimi przypada jedynie na pewien okres w roku. To właśnie dla takich produktów sezonowych przydatne jest narzędzie Google Trends z możliwością analizy danych w ujęciu czasowym.

Google Trends grafika

Dzięki tym informacjom wiemy, że nawet jeżeli łyżwy, które chcemy zacząć sprzedawać nie są demonem popularności w czerwcu to od listopada do końca lutego możemy liczyć na całkiem pokaźne zainteresowanie tym produktem.

Google Trends okazuje się użyteczne także w prowadzeniu już istniejących biznesów. Dzięki wyszukiwarce haseł możemy zorientować się w aktualnie panującej modzie czy trendach i ułatwić sobie podejmowanie naprawdę trudnych decyzji biznesowych. Na przykład prowadząc sklep z butami możemy sprawdzić czy lepiej wprowadzić do oferty buty Adidas czy buty Puma.

Google Trends trendy

Dodatkowo widzimy, że zainteresowanie butami Adidas z roku na rok rośnie i wprowadzając je do swojego sklepu nie powinieneś się rozczarować popytem na nie. Buty Puma natomiast mają raczej swoją wierną grupę odbiorców i popyt na nie w ujęciu czasowym nie zmienia się.

Nie musisz jednak otwierać sklepu Internetowego, żeby Google Trends okazało się przydatne dla Ciebie. Powiedzmy, że chcesz otworzyć sklep stacjonarny zajmujący się sprzedażą sprzętu wspinaczkowego. Podejrzewasz, że najlepiej byłoby go otworzyć w województwie, w którym występują warunki do uprawiania tego sportu. Wtedy możesz wpisać frazę ‘sprzęt do wspinaczki” i zobaczyć, w których województwach hasło to jest najczęściej wyszukiwane.

Google Trends porównanie

Widząc tę grafikę łatwo możesz teraz odpowiedzieć sobie na pytanie w którym regionie będzie największy popyt na sprzęt wspinaczkowy i czy lepiej otworzyć sklep z takim sprzętem w województwie Mazowieckim czy w województwie Małopolskim.

Google Trends w planowaniu kampanii Google AdWords

Google Trends jest znakomitym narzędziem wspomagającym prowadzenie kampanii Google AdWords. Wraz z Planerem Słów Kluczowych stanowi podstawy w poszukiwaniu słów kluczowych potrzebnych w planowaniu kampanii reklamowej w wyszukiwarkach. Oba narzędzia wskazują nam popularność różnego rodzaju słów. O ile Planer Słów Kluczowych pokazuje ilościowe wartość wyszukań danych fraz o tyle Google Trends pokazuje ich popularność i określa czy trend tej popularności jest rosnący czy malejący. Znakomicie nadaje się do sprawdzenia i uwzględnienia sezonowości w naszej kampanii.

Podczas przygotowywania kampanii reklamowej w sieci wyszukiwania na samym początku powinniśmy dokonać podziału usług bądź produktów na różne kategorie. Pozwoli nam to na precyzyjne dopasowanie komunikatów reklamowych promujących konkretne produkty bądź usługi. I właśnie w tym celu najlepiej jest wykorzystać Google Trends. Dzięki niemu dowiemy się jakie słowa bądź frazy faktycznie wpisywane są przez użytkowników wyszukiwarki Google czyli naszych potencjalnych klientów. Pozwoli nam to precyzyjnie określić jakich wyrażeń użyć, aby dotrzeć do największej ilości zainteresowanych osób. Przykładowo powiedzmy, że jesteśmy właścicielem nowego hotelu SPA w Karpaczu i chcielibyśmy się dowiedzieć jak ludzie wyszukują usług związanych ze SPA w Internecie. Wtedy używając Google Trends wpisujemy słowo „SPA” i sprawdzamy, które wyrażenia z nim związane są najpopularniejsze.

Google Trends wyrażeniaGoogle Trends pomoc

Po przeanalizowaniu wyników możemy łatwo zobaczyć, że ludzie zainteresowani usługami jakie oferujemy najczęściej poszukują właśnie Hoteli SPA, a najpopularniejszą lokalizacją jest właśnie Karpacz i Kołobrzeg. Dzięki temu wiemy, że aby pozyskać nowych klientów musimy uzupełnić nasze słowa kluczowe o te związane z hotelami SPA i hotelami SPA naszej konkurencji w Karpaczu zwiększając przy tym budżet reklamowy.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku Gabinetu SPA. Powiedzmy, że prowadzimy gabinet SPA, oferujący różnego rodzaju zabiegi pielęgnacyjne i kosmetyczne. Wobec tego chcemy dowiedzieć się czy na pierwszej stronie swojej witryny internetowej napisać, że prowadzimy Gabinet SPA, Gabinet Kosmetyczny, Salon Kosmetyczny czy może Day Spa.

Google Trends frazy

Dzięki tej grafice już wiemy, że najbardziej popularną frazą szukaną przez potencjalnych klientów jest Salon Kosmetyczny i to właśnie tej nazwy powinniśmy użyć przy promowaniu się w Internecie. Dodatkowo ustalając budżet, który chcemy przeznaczyć na reklamę w wyszukiwarce wiemy wokół których wyrażeń poszukiwać słów kluczowych. Jeszcze dokładniejszym przykładem wykorzystania Google Trends jest sytuacja, w której sprzedajemy tusze do drukarek. Sprzedawane są one w tonerach dlatego wydawać by się mogło, że użycie określenia „toner do drukarek” będzie bardzo trafne. Tymczasem korzystając z Google Trends dowiadujemy się, że częściej w wyszukiwarce wpisywany jest „tusz do drukarek”

Google Trends diagram

Sezonowość zapytań i Geolokalizacja w Google Trends

Kolejnym możliwym sposobem wykorzystania narzędzia Google Trends jest sygnalizowanie przez nie zmiany trendu w wyszukiwaniu fraz związanych z naszym biznesem. Związane może być to ze zmieniającym się zainteresowaniem produktami bądź usługami jakie oferujemy, bądź sezonowością w niektórych branżach. Tym razem załóżmy, że od roku zajmujemy się sprzedażą mebli ogrodowych i zastanawiamy się dlaczego w okresie zimowym zainteresowanie, a tym samym sprzedaż naszych produktów spadła. Wtedy powinniśmy sprawdzić czy takie same wahania popytu występowały w latach poprzednich. Wpisując w Google Trends frazę „meble ogrodowe” i ustawiając 5 letni okres wyszukiwań pokazuje nam się poniższy wykres.

Google Trends sezonowość

Po krótkiej analizie grafiki wiemy już, że spadek zainteresowania związany był z sezonowością popytu na meble ogrodowe, a wahania te występują co roku i mają podobną siłę. Dzięki tym informacjom możemy:

  • zaplanować budżet reklamowy na kolejne miesiące,
  • znając sezonowość popularności na produkty które oferujemy, dowiadujemy się kiedy koniecznie zwiększyć budżet i uzyskać więcej kliknięć i konwersji,
  • możemy wdrożyć kampanię promocyjną w okresie wzrostu i dzięki temu zwiększyć sprzedaż.

Kolejne zastosowanie Google Trends związane jest z jedną z funkcjonalności Google Adwords, którą jest możliwość kierowania kampanii na wybrane lokalizacje. Dzięki temu możemy oferować produkty w regionach, w których potencjalni klienci szukają ich najczęściej. Informacje o tym gdzie wybrane produkty wyszukiwane są najczęściej dostarcza nam właśnie Google Trends. To on przedstawia nam zainteresowanie danym produktem w poszczególnych regionach, pozwalając właśnie tam, gdzie to potrzebne wdrażać określone kampanie reklamowe w wyszukiwarkach zwiększając szansę na pozyskanie klienta.

Google Trends podregiony

Podsumowanie

Narzędzie Google Trends dostarcza nam naprawdę ogromnej ilości użytecznych informacji. Korzystając z niego możemy odpowiedzieć sobie na bardzo istotne pytania dotyczące sposobu prowadzenia biznesu niezależnie od jego charakteru czy branży. Znacząco pomóc on może w podejmowaniu bardzo ważnych decyzji, które przed powstaniem tego narzędzie podejmowane były trochę po omacku. Teraz dzięki możliwościom zajrzenia na drugą stronę lustra możemy zobaczyć dane wpisywane przez miliardy użytkowników i zrozumieć czego potrzebują nasi klienci, a następnie podejmować decyzje minimalizując ryzyko popełnienia błędu.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (6 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Jako Performance Specialist ma nadzieję stać się ekspertem w swojej dziedzinie, gdyż wiąże z nią plany na przyszłość. Dla niego diabeł tkwi w szczegółach, dlatego jego kampanie zawsze są maksymalnie dopracowane. W wolnym czasie czyta rosyjską literaturę piękną. Wielostronicowe opisy przyrody działają kojąco na jego usposobienie. W życiu swoją postawą chciałby pokazać córce jak żyć, by być szczęśliwym.