Google Signals – Twoje narzędzie do analizy Cross-Device

Image Description
Michał Tutka
pon. 30.07.2018

Google Signals

Prowadzenie działań marketingowych składa się z wielu elementów. To nie tylko przygotowanie odpowiednich treści reklamowych, wybranie odpowiednich nośników, form reklamy czy miejsc w których mają się pojawiać. Jest to także odpowiednia analiza wyników tych działań. To dzięki nim wiemy jaki faktyczny efekt one przynoszą.
Obecna analiza danych użytkowników opiera się głównie na informacjach z plików cookie instalowanych na urządzeniach użytkowników w momencie ich pierwszego kontaktu z naszą witryną. Pozwala to na analizę poszczególnych sesji, zachowań użytkowników oraz wszelkich ich działań w obrębie JEDNEGO urządzenia i JEDNEJ przeglądarki.
Odwiecznym marzeniem marketerów była jednak możliwość integracji danych pochodzących z różnych urządzeń, umożliwiająca analizę danych opartych na użytkownikach, a nie na sesjach! Umożliwiłoby to zaprojektowanie uniwersalnego modelu zachowania dla wszystkich użytkowników korzystających z różnych typów urządzeń. I po wielu latach marzeń i niekończących się spekulacji nadszedł ten moment. Google wprowadza pierwsze narzędzie umożliwiające częściową integrację danych z różnych urządzeń! Jest nim Google Signals.

Czym Jest Google Signals?

Google Signals jest narzędziem, które aktualizuje istniejące funkcje Google Analytics tak, aby uwzględniały deklaratywne dane użytkowników Google, którzy włączyli Personalizację Reklam. Google Signals pomoże marketerom poprawić skuteczność działań remarketingowych, a także umożliwi znacznie bardziej szczegółowe, oparte na analizie cross-device, raportowanie.

Personalizacja Reklam w Google Signals

Personalizacja reklam jest to nic innego jak kontrolowanie wyświetlanych reklam. Pozwala ona zbierać Google Analytics dodatkowe dane o użytkownikach. Użytkownik po zalogowaniu na swoje konto Google i wejściu w ustawienia reklam, ma możliwość edytowania swoich danych i zainteresowań. Tutaj w zakładce „Jak personalizujemy reklamy” znajdują się wszystkie nasze zainteresowania określone w przybliżeniu przez algorytm Google na podstawie naszego zachowania w sieci.

Personalizacja reklam

Jak widzimy zestaw ten jest mniej lub bardziej trafny, dlatego możemy w każdej chwili edytować lub aktualizować jego ustawienia. Dzięki tym danym wyświetlane nam są reklamy rzeczy będących w sferze naszych faktycznych zainteresować.

Funkcja ta umożliwia przede wszystkim personalizowanie treści wyświetlanych reklam na WSZYSTKICH urządzeniach, z których korzysta dany użytkownik. Wystarczy, że na każdym z nich zaloguje się on na swoje konto Google, a reszta odbędzie się automatycznie.

Google Signals – Pierwsza Analiza Cross-Device

Po włączeniu przez użytkownika Personalizacji Reklam, Google Analytics zbiera całościowy obraz interakcji użytkowników z usługami online w różnych przeglądarkach i na różnych urządzeniach. Pozwala to połączyć ze sobą działania jednego użytkownika, który ogląda pewien produkt przy użyciu swojego smartfona, a następnie dokonuje jego zakupu używając komputera bądź tabletu.

Taka integracja danych pozwala znacznie lepiej zrozumieć zachowania użytkowników. Proces zakupowy w Internecie jest bardzo złożony. Na ścieżce zakupowej wykorzystywanych jest najczęściej więcej niż jedno urządzenie. W dotychczasowej technologii, wykorzystującej ciasteczka instalowane w danej przeglądarce na danym urządzeniu, dokładna analiza i modelowanie atrybucji jest niemożliwe i opiera się głównie na szacunkach i intuicji. Na podstawie dodatkowych danych zebranym od użytkowników, którzy włączyli Personalizację Reklam, Google jest w stanie oszacować zachowanie wszystkich użytkowników korzystających z różnych urządzeń, co daje ogrom nowych możliwości.

Przypadki Użycia

  1. Dzięki raportom Cross Device możemy dokładnie raportować liczbę użytkowników a nie urządzeń. Da nam to możliwość otrzymywania danych w aktywności 1-dniowej, 7-dniowej bądź 30-dniowej o liczbie użytkowników korzystających z różnych urządzeń.
  2. Raporty zawierające analizę różnych grup użytkowników oparte o faktyczne kombinacje urządzeń, z których korzystają pozwoli skupić się na obsłudze najbardziej obiecujących grup użytkowników.
  3. Rozumiejąc przebieg ścieżki zakupowej klientów na różnych urządzeniach, będziemy mogli zwiększać wygodę użytkowników i ułatwiać im proces zakupowy.
  4. Dzięki raportom o skuteczności działań i modelach atrybucji, będziemy mogli optymalizować wydatki reklamowe na podstawie faktycznych danych.
  5. Możliwy będzie dużo bardziej trafny dobór reklam i ich treści w zależności od użytkownika i urządzenia z którego korzysta. Pomoże to prowadzić działania remarketingowe w podziale na urządzenia.

Wprowadzenie Google Signals daje cały wachlarz nowych możliwości. Niektóre z nich nie były wcześniej dostępne, natomiast niektóre były niedokładne. Wraz z wprowadzeniem tego narzędzia Google rozpoczęło nową erę analizy danych, która z pewnością będzie się rozwijała w kierunku pełnej optymalizacji i automatyzacji.

Nieobsługiwane Funkcje

Google Signals jest nowym narzędziem. Wraz z upływem czasu będzie ono stawało się coraz bardziej niezawodne oraz będzie oferowało kolejne funkcje. Minie również jeszcze trochę czasu zanim połączy się ze wszystkimi usługami Google Analytics. W tym momencie jednak jest kilka usług, które nie są obsługiwane po włączeniu Google Signals.

  • W Raportach Niestandardowych nie będzie można używać danych pochodzących z Google Signals,
  • W Tabelach Niestandardowych, także nie będzie możliwe używanie danych z Google Signals,
  • Nie będzie możliwe stosowanie Segmentów, w raportach z działań Cross Device,
  • Raporty wyświetlą dane dziennie, a nie godzinowe,
  • W raportach Google Data Studio nie będzie możliwe użycie danych pochodzących z analizy Cross Device,
  • Dodatkowo zbierane przez Google Signals dane nie będą eksportowane do BigQuery,
  • W Panelach nie będzie można używać danych zbieranych przez Google Signals,
  • Nie będzie można aktywować Google Signals w usługach ze skonfigurowaną funkcją User ID,
  • Raporty o różnych urządzeniach nie będą obsługiwały usług w aplikacjach,
  • W Interfejsie API do raportowania nie będzie można używać danych zbieranych przez Google Signals.

Podsumowanie

Google Signals wraz ze swoją analizą Cross Device łączy dane pochodzące ze smartfonów, komputerów i tabletów przypisując je do poszczególnych użytkowników. Jest to rewolucja w raportowaniu i pozyskiwaniu danych. Pozwoli ona na lepsze zrozumienie modeli atrybucji, modelowanie ścieżek zakupowych oraz mierzenie i przypisywanie konwersji do użytkowników. Dzięki faktycznym danym o użytkownikach, nasze działania staną się bardziej dokładne, a przekaz reklamowy bardziej spersonalizowany. Poprawi to znacząco skuteczność działań remarketingowych oraz pozwoli wydawać zaoszczędzony budżet na pozyskiwanie kolejnych klientów.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (5 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Jako Performance Specialist ma nadzieję stać się ekspertem w swojej dziedzinie, gdyż wiąże z nią plany na przyszłość. Dla niego diabeł tkwi w szczegółach, dlatego jego kampanie zawsze są maksymalnie dopracowane. W wolnym czasie czyta rosyjską literaturę piękną. Wielostronicowe opisy przyrody działają kojąco na jego usposobienie. W życiu swoją postawą chciałby pokazać córce jak żyć, by być szczęśliwym.