Kreacja na YouTube – jak stworzyć wideo dzięki zasadom ABCD

Image Description
Łukasz Paterek
wt. 28.06.2022

YouTube to aktualnie najpopularniejsza platforma wideo na świecie. Reklama w tym serwisie zyskuje na popularności jako doskonałe miejsce do promocji produktów i usług. Warto więc dowiedzieć się jak powstaje skuteczna kreacja na YouTube.

Dlaczego reklama na YouTube?

Reklama na YouTube staje się coraz powszechniejszą praktyką. Ich popularność rośnie ponieważ, jak przekonuje Google, reklamy wpływają na sprzedaż pośrednio.

Reklama na YouTube
Źródło: https://www.youtube.com/intl/ALL_pl/ads/

Dodatkowo koszty reklam na YouTube są atrakcyjne – już za kilka groszy możemy uzyskać obejrzenie reklamy. Generowanie zasięgu reklam i świadomości marki za pomocą wideo stało się dostępne dla reklamodawców niedysponujących budżetami na reklamy telewizyjne.

Ponad 40% klientów na całym świecie kupiło produkty, o których dowiedzieli się z YouTube

Źródło: Google/Ipsos – globalne badanie „How People Shop with YouTube”, lipiec 2018 r. Osoby w wieku 18-64 lata, które przynajmniej raz na miesiąc używają internetu i w zeszłym roku coś kupiły

Jest wiele dostępnych formatów reklam, które możemy wykorzystać do promocji na YouTube. Więcej na ten temat przeczytacie we wcześniejszym wpisie na naszym blogu.

Zanim jednak zaczniesz programować reklamy musisz dowiedzieć się jak powstaje skuteczna kreacja na YouTube.

Skuteczna kreacja na YouTube dzięki zasadom ABCD Google

Co zrobić, żeby kreacja na YouTube była skuteczna? Nigdzie nie znajdziemy gwarantującego sukces scenariusza reklamy, ale możemy liczyć na zbiór zasad, które pomogą uporządkować pracę nad nią. Zasady ABCD tworzenia wideo to zbiór pomocnych wytycznych, które krok po kroku pomogą w stworzeniu atrakcyjnego wideo reklamowego.

Skuteczna kreacja na YouTube zapewnia sześciokrotny zwrot z inwestycji (ROI)

Reklamy internetowe ze skuteczną kreacją zapewniają sześciokrotny zwrot z inwestycji w porównaniu do reklam internetowych ze średnią kreacją – na podstawie badań uwzględniono prawie 500 kampanii na wszystkich platformach medialnych.

Źródło: Nielsen Catalina Solutions. Prawie 500 kampanii ze wszystkich platform medialnych, okres: 2016 – I kw. 2017 r.

Sposób tworzenia reklam ze względu na cel marketingowy (świadomość marki, rozważenie zakupu, działanie) nieco się różni, dlatego zwrócę na to uwagę w tekście.

Zanim zaczniesz pracę pamiętaj jednak, że nie ma uniwersalnych elementów kreacji idealnej – zasada ABCD pomoże w stworzeniu skutecznej kreacji reklamowej, ale Twoja wiedza i znajomość swoich odbiorców jest niezastąpiona. Pamiętaj również, że podstawą, jak w przypadku każdej skutecznej kreacji są testy. Zachowanie konsumentów się zmienia, dlatego bądź gotowy na eksperymenty. Dzięki temu z czasem, Twoja kreacja na YouTube będzie stawała się coraz bardziej skuteczna.

Zasada ABCD to, kolejno:

  • Attract (Przyciągnięcie uwagi),
  • Brand (Prezentacja marki),
  • Connect (Nawiązanie więzi),
  • Direct (Kierowanie).

Poniżej rozwinięcie każdej z zasad.

Attract – Kreacja na YouTube

Przyciągnij uwagę widzów i utrzymaj ich zainteresowanie.

Pierwsze sekundy reklamy są bardzo istotne. Dlatego na początku reklamy postaw na wąskie kadrowanie, tempo, osoby i dźwięk. Zwróć na to uwagę w przypadku wszystkich celów marketingowych – świadomości, rozważania zakupu oraz działania.

Na początku wideo reklamowego:

  • rozpocznij reklamę od pokazania ludzi, aktor może zwracać się bezpośrednio do widza,
  • wykorzystaj wąskie kadrowanie,
  • przyciągnij uwagę elementami wizualnymi – zaskocz widza nieoczywistymi czy urzekającymi elementami wizualnymi,
  • wykorzystaj szybkie tempo – ponad 2 ujęcia w pierwszych 5 sekundach.

Brand – Kreacja na YouTube

Pokaż swoją markę widzom

Tworząc reklamę pamiętaj, że użytkownicy nie mogą mieć wątpliwości czyją reklamę oglądają. Wykorzystaj logo i sygnały dźwiękowe Twojej marki.

Bez względu na cel marketingowy pokaż produkt lub markę w ciągu pierwszych 5 sekund.

W zależności od celu marketingowego:

  • Wykorzystaj sygnały wizualne lub dźwiękowe związane z Twoją marką (Cel: Świadomość marki),
  • Wykorzystaj elementy wizualne i dźwiękowe charakterystyczne dla marki, pomoże to wzmocnić przekaz (Cel: Rozważenie zakupu, Działanie),
  • Podczas reklamy wykorzystaj aktorów – wypowiedzenie przez nich nazwy marki wzmocni jej wydźwięk. Aktorzy widoczni na ekranie oddziaływają mocniej niż głos z zza kadru. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu)
  • Pokaż logo na produkcie lub wkomponuj w fabułę (Cel: Świadomość marki),
  • Zaprezentuj logo wypełniając nim cały ekran, w formie nakładki tekstowej lub stałego znaku wodnego (Cel: Rozważenie zakupu),
  • Stwórz oryginalne postacie – dzięki personifikacji produktów lub maskotkom możesz wpłynąć na rozpoznawalność reklamy (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu),
  • Wyeksponuj kolory marki – dzięki wyraźnej ekspozycji kolorów marki, podkreślisz widzowi czyja to reklama (Cel: Rozważenie zakupu).

Connect – Kreacja na YouTube

Wywołaj konkretne uczucia i myśli związane z marką.

Nawiązanie więzi z widzem jest konieczne, aby utrzymać jego uwagę. Dzięki odpowiedniemu sposobowi prowadzenia narracji, komunikatom czy dźwiękom możesz wywołać w widzu konkretne myśli i uczucia.

Wykorzystuj akcję, intrygujące elementy czy humor, żeby zbliżyć odbiorcę z marką.

To co możesz zrobić to:

  • Zaintryguj widza, wykorzystaj nieoczywiste czy humorystyczne elementy, które zainteresują go konkretną cechą produktu lub oferty. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),
  • Zaprezentuj funkcje produktu w prosty sposób – w tym wypadku przekaz musi być jasny i czytelny. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),
  • Wykorzystaj fabułę – opowiedz historię, z którą będą mogli utożsamić się widzowie. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu),
  • “Zwykli ludzie”, z którymi użytkownik może się łatwo utożsamić najlepiej sprawdzają się w przypadku chęci zwiększenia zamiaru zakupowego. (Cel: Rozważenie zakupu),
  • Testuj różne perspektywy. W reklamie możesz burzyć czwartą ścianę, ale też przyjąć perspektywę pierwszoosobową. Zaprezentuje to inny punkt widzenia na produkt lub usługę. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),

Nie musisz wykorzystywać wszystkich powyższych wskazówek, jeśli nie będą one pasowały do Twojej grupy docelowej. Zanim przystąpisz do pracy dobrze przeanalizuj swoją grupę docelową, postaraj się zrozumieć jakim językiem mówią i jakich komunikatów mogą oczekiwać.

Direct – Kreacja na YouTube

Skłoń widzów do działania.

Ostatnim etapem tworzenia reklamy jest dokładne wskazanie czego oczekujemy od widza. W tym momencie skup się na wezwaniu do działania.

Sposoby, aby skłonić widzów do działania jest kilka:

  • Jasno wskaż, co widz powinien zrobić – wykorzystaj takie zwroty jak: “Kup teraz”, “Zarejestruj się”, “Odwiedź stronę”. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),
  • Spraw by wezwanie do działania i ofertę było widać i słychać. Wykorzystaj karty z tekstem, nakładki tekstowe, animacje oraz bezpośrednie zwroty. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),
  • Skłoń użytkowników do szybkiego działania – wykorzystaj w reklamie słowo “ograniczona”, np. “ograniczona liczba produktów objętych promocją”. (Cel: Świadomość marki, Rozważenie zakupu, Działanie),

Pamiętaj, że podstawą dobrej reklamy jest przyciągnięcie uwagi widza od pierwszych sekund. Warto również pamiętać, że 95% filmów w YouTube użytkownicy oglądają z włączonym dźwiękiem (Źródło: wewnętrzne dane Google, wrzesień 2018 r.) oraz, że globalnie, za ponad 70% czasu oglądania odpowiadają użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych (Źródło: dane globalne Google, kwiecień – czerwiec 2018 r., dotyczy komórek i tabletów). Pamiętaj więc, żeby Twoje wideo miało atrakcyjną warstwę dźwiękową, oraz było dostosowane do urządzeń mobilnych. Żeby dostosować reklamę do urządzeń mobilnych pamiętaj o węższym kadrowaniu, jasnych, kontrastowych kolorach, szybkim tempie oraz dużych, wyraźnych tekstach. Pamiętaj, że reklama, którą wykorzystasz na YouTube będzie różniła się od tych wykorzystywanych w telewizji.

Think with Google i Trendy Google – inspiracje dla reklamy na YouTube

Jeśli szukasz inspiracji i przykładów udanych kampanii reklamowych odwiedź stronę Think with Google. Znajdziesz tam wiele przydatnych materiałów na temat zachowań konsumenckich, strategii marketingowej, narzędzi reklamowych czy przyszłości marketingu. To duża baza wiedzy, która pomoże rozwinąć Twoje umiejętności i wiedzę marketingową.

Think with Google - Reklama na YouTube
Think with Google

Innym przydatnym narzędziem jest Google Trends. Dzięki temu narzędziu możesz śledzić liczbę wyszukiwań w oparciu o słowa kluczowe. Pozwala więc ono analizować popularność fraz w określonym okresie czasu. Dzięki temu możesz sprawdzić jakie słowa są w trendzie, czy może wręcz przeciwnie – ich popularność spada.

Google Trends
Google Trends

Oba powyższe narzędzia są darmowe. Mogą okazać się one przydatne podczas procesu tworzenia reklamy, czy szukania inspiracji.

YouTube video builder – prosty i darmowy sposób na stworzenie reklamy na YouTube

Co w sytuacji, gdy chcesz reklamować swoje produkty lub usługi na YouTube, ale nie dysponujesz budżetem na stworzenie profesjonalnej kreacji wideo? Nowym narzędziem Google jest YouTube Video Builder, który pozwala tworzyć wideo, które następnie będziesz mógł wykorzystać do kampanii reklamowej. Narzędzie to pozwala w prosty sposób stworzyć film reklamowy dopasowany do danego urządzenia i Twojej strategii reklamowej.

Narzędzie to jest jeszcze w fazie BETA (stan na 06.2022 r.) – oznacza to, że ciągle trwają prace nad jego rozwojem, oraz możesz napotkać ograniczenia w korzystaniu. Dostęp do tego narzędzia wymaga zgłoszenia się z prośba do Google. AdPeak jako agencja Premier Partner jest w kontakcie z dedykowanym zespołem specjalistów Google, dzięki czemu nasi klienci mogą liczyć na łatwe uzyskanie dostępu do tego narzędzia. Niezbędne jest posiadanie kanału YouTube oraz konta reklamowego Google Ads.

Dzięki YouTube Video Builder możesz wygenerować krótkie wideo reklamowe – od 6 do 16 sekund. Do stworzenia wideo możesz wykorzystać gotowe szablony reklam, gdzie każdy z szablonów wymaga dodania logo, zdjęć pionowych i poziomych, wyboru koloru przewodniego oraz dodania kilku krótkich tekstów reklamowych. Jest to prosty, tani i szybki sposób na przygotowanie kreacji reklamowej.

YouTube Video Builder to darmowe narzędzie do tworzenia krótkich wideo reklamowych
YouTube Video Builder to darmowe narzędzie do tworzenia krótkich wideo reklamowych

Podsumowanie

Reklama na YouTube daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Pierwszym krokiem do rozpoczęcia działań promocyjnych jest wideo. Zasada ABCD tworzenia kreacji reklamowej daje pomocne wskazówki i porządkuje proces twórczy. Należy pamiętać, że nie ma scenariusza idealnego, a znajomość swojej grupy docelowej będzie bardzo istotna.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.