Reklamy Lokalnego Asortymentu Produktów (Local Inventory Ads) są rozwiązaniem reklamowym dla przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż stacjonarnie w sklepie i chcą promować aktualny asortyment. W tym wpisie omówię czym w jaki sposób można dzięki nim promować dostępne „od ręki” produkty, w jaki sposób zacząć z nich korzystać oraz jakim zasadom podlega. Tekst podzieliłam na dwie części: pierwsza ma dostarczyć podstawowych informacji na temat tego typu reklam, druga jest nakierowana na kwestie techniczne.
Część I
Czym są Local Inventory Ads?
To typ reklamy produktowej, która umożliwia zaprezentowanie głównie produktów aktualnie dostępnych stacjonarnie w sklepie. Reklama wyświetli się klientom, którzy znajdują się w pobliżu jego lokalizacji i szukają w Google produktów do kupienia w danym momencie. Znajdzie się pod listą produktów odpowiadających na wpisane hasło. W praktyce oznacza to, że potencjalni klienci znajdujący się w obszarze 30 mil od naszego sklepu (w przybliżeniu 48 kilometrów) szukający konkretnego artykułu z wykorzystaniem wyszukiwarki Google, mogą zobaczyć naszą reklamę produktową wraz z informacją o produkcie, jego dostępności i lokalizacji sklepu.
Potencjalny klient po kliknięciu w reklamę produktu przejdzie do lokalnej witryny sklepowej. Mamy dwie możliwości, może być to witryna na serwerze Google lub lokalna witryna sklepowa sprzedawcy.
Pierwsza, będzie to witryna automatycznie wygenerowana przez Google, zawierająca dane sklepu znajdującego się w pobliżu, wraz z informacjami o dostępności produktów, godzinami otwarcia sklepu oraz wskazówkami dojazdu (podgląd na grafikach poniżej).
Druga, będzie to wielokanałowa lokalna witryna sklepowa sprzedawcy, czyli strona produktowa w witrynie sklepu. Ta opcja wymaga implementacji.
Reklamy Lokalnego Asortymentu Produktów zwiększają ruch na stronie oraz sprzedaż poprzez docieranie do użytkowników szukających określonych produktów w określonej lokalizacji. Dzięki nim zainteresowane kupnem osoby otrzymują informację, że w ich okolicy, w danym sklepie znajduje się poszukiwany przez nich w określonym momencie produkt.
Promowanie asortymentu znajdującego się w sklepie stacjonarnym
Docelowo użytkownik ma powziąć informację o dostępności produktu w internecie, ale zakupu dokonać lub odebrać go w sklepie. Google w tym celu przygotował kilka rozwiązań wyróżnienia opcji odbioru w sklepie bezpośrednio.
Funkcja odbioru dziś
Dzięki tej funkcjonalności użytkownicy znajdujący się w pobliżu sklepu zobaczą reklamy produktów, dostępnych do zarezerwowania lub kupienia online z odbiorem w sklepie tego samego lub następnego dnia.
Funkcja odbioru w późniejszym terminie
To rozwiązanie umożliwia promowanie produktów, które są obecnie niedostępne w sklepie stacjonarnym. Produkt można zamówić a następnie odebrać w sklepie.
Support Google podpowiada, że optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z opcji odbioru w późniejszym terminie dla reklam produktowych w połączeniu z „klasycznymi” reklamami produktowymi – w których nie ma konieczności podawania pełnych informacji o asortymencie (przynajmniej do momentu migracji kampanii produktowych do kampanii Performance Max w lipcu 2022 r.)
Mierzenie skuteczności Reklam Lokalnego Asortymentu Produktów
Wykorzystanie Local Inventory Ads umożliwia zmierzenie wpływu reklam digital na cele związane ze skutecznością sprzedaży zarówno stacjonarnej jak i online.
Dostępność Reklam Lokalnego Asortymentu Produktów
Obecnie usługa Local Inventory Ads jest dostępna dla sprzedawców detalicznych, którzy mają sklepy stacjonarne:
- w krajach europejskich:
- Austrii,
- Danii,
- Francji,
- Hiszpanii,
- Holandii,
- Irlandii,
- Niemczech,
- Polsce,
- Szwecji
- Włoszech
- w pozostałych krajach na świecie:
- Australii,
- Brazylii,
- Indiach,
- Japonii,
- Kanadzie,
- Norwegii,
- Nowej Zelandii,
- Stanach Zjednoczonych,
- Szwajcarii
- Wielkiej Brytanii
Część II
Przewodnik po Local Inventory Ads
Aby móc wyświetlać w Google produkty dostępne lokalnie należy skonfigurować konto Firmy oraz konto Google Merchant Center. Należy również posiadać konto Google Ads.
Dodając ten sam adres e-mail co do konta administratora i adresu mendżera lub właściciela profilu firmy, ułatwisz sobie zadanie.
Jeżeli chcesz pogłębić swoją wiedzę Google Merchant Center, to na początek zachęcam do lektury wpisu Martyny.
1.
Pierwszym krokiem jest założenie konta Google Merchant Center (GMC).
2.
Kolejno czeka Cię konfiguracja utworzonego Konta (jak to zrobić?).
3.
Trzecim krokiem jest włączenie reklamy lokalnego asortymentu produktów lub bezpłatnych lokalnych informacji o produkcie w GMC, żeby móc wyświetlać w Google produkty dostępne lokalnie.
4.
Następnie trzeba dodać informacje o firmie: w tym kroku należy dodać nazwę sklepu. Będzie widoczna dla użytkowników w reklamach Local Inventory Ads.
5.
Gdy uzupełnimy informacje, trzeba połączyć Profil Firmy ze swoim kontem Merchant Center oraz wybrać grupę lokalizacji firmy. Konieczne jest posiadanie sklepu w lokalizacji stacjonarnej, fizycznie dostępnej dla Klientów. Adres uzupełnia się w Profilu Firmy.
6.
Kolejno tworzymy, rejestrujemy i przesyłamy podstawowy plik danych (zachęcam do lektury wpisu Łukasza), czyli listę wszystkich produktów wystawionych do sprzedaży. W pliku warto zawrzeć również opisy ich atrybutów (dla niektórych typów produktów atrybuty będą wymogiem). Można to zrobić przez interfejs API.
Tworzenie podstawowego pliku danych
Aby przesłać plik danych należy go utworzyć według następujących wytycznych:
- Plik jest w formie pliku tekstowego rozdzielonego znakami, plikiem XML lub plikiem API.
- W pliku należy zawrzeć:
- Identyfikator [id] (np. 10010). Wymagany dla każdego produktu.
- Tytuł [title] (np. głośnik przykładowej firmy). Wymagany dla każdego produktu. Użytkownicy zazwyczaj widzą na ekranie ok. 70 pierwszych znaków tytułu, dlatego najważniejsze informacje podaj na samym początku.
- Opis [description] (np. Kompaktowy rozmiar połączony z czystym dźwiękiem sprawiają, że możesz cieszyć się słuchaniem ulubionych utworów lub podcastów w różnych miejscach. Bateria wytrzymuje do 8h. ). Wymagany dla każdego produktu. Informacje powinny być prawidłowe i dokładne. Wpływa to na trafność znalezienia odpowiedniego produktu przez Klienta.
- Link do zdjęcia [image_link]. (np. http://przykladowafirma/images/glosnik.jpg). Wymagany dla każdego produktu. Wystarczy jedno zdjęcie. Większą ilość Google zignoruje. Aby przesłać kilka zdjęć, wystarczy skorzystać z atrybutu link do dodatkowego zdjęcia [additional_image_link].
- GTIN [gtin]. (np. 00011122233344). Wymagany, dla produktów powszechnie wytwarzanych z numerem GTIN. Numery muszą być poprawne dla każdego produktu oraz jego wersji. Dowolny produkt i jego wersja (czyli wariant rozmiaru lub koloru) będą miały indywidualny numer GTIN.
- Marka [brand] (np. AdPeak). Jeśli produkt ma wyraźnie określoną markę lub producenta, prześlij atrybut brand [marka]. Jest opcjonalny, jeśli produkt nie ma jasno określonej marki (np. filmy, książki, muzyka czy plakaty) lub jest produktem wykonanym na zamówienie (np. dziełem sztuki, koszulką na zamówienie, gadżetem lub rękodziełem).
- Wykluczone miejsce docelowe [excluded_destination]. (np. Reklamy lokalnego asortymentu produktów).
Aby wykluczyć produkt z reklam lokalnego asortymentu produktów, należy przesłać wartość „Local_inventory_ads”.
Aby wykluczyć produkt z reklam produktowych, prześlij wartość „Shopping_ads”.
Jeśli chcesz wykluczyć produkt z bezpłatnych informacji o produkcie, prześlij wartość „Free_listings”. Aby wykluczyć produkt z bezpłatnych lokalnych informacji o produkcie, prześlij wartość „Free_local_listings”.
Double check!
Żeby zwiększyć liczbę produktów kwalifikujących się do wyświetlania upewnij się, że kody sklepów w pliku danych o asortymencie produktów odpowiadają profilom firm w grupie lokalizacji firmy połączonej z Google Merchant Center. Identyfikator [id] jest podany w pliku danych o asortymencie produktów i w pliku o produktach dostępnych lokalnie. Bardzo istotne jest także aktualizowanie regularnie dostępnościproduktów. Nie chcemy przecież, żeby użytkownik, który wszedł w interakcję z naszą reklamą i odwiedził sklep w celu dokonania zakupu rozczarował się brakiem produktu.
7.
Na tym etapie pozostaje złożenie prośby o weryfikację asortymentu oraz konfiguracja Google Ads pod kątem Local Inventory Ads. Opcjonalnie można połączyć konta GMC i Google Ads.
Weryfikacja asortymentu
Weryfikacja asortymentu nie jest potrzebna przy wdrażaniu lokalnej witryny sklepowej sprzedawcy (w ramach pełnej implementacji) lub lokalnej witryny sklepowej sprzedawcy (w ramach podstawowej implementacji) z funkcjami gwarancji najniższych cen.
O ile nie dotyczy nas któraś z tych dwóch sytuacji, to po wgraniu pliku danych i odczekaniu do 72 godzin na jego przetworzenie, należy poprosić o weryfikację asortymentu.
Google sprawdzi produkty w lokalnych sklepach aby upewnić się, że dane są zgodne z informacjami podanymi w plikach danych oraz poprawność informacji w reklamach lokalnego asortymentu produktów. Liczba weryfikacji zależy od liczby sklepów.
Weryfikacja asortymentu przebiega w następujący sposób:
- Google wyśle maila z potwierdzeniem, że konto jest gotowe do etapu weryfikacji.
- Dane kontaktowe przedstawiciela sklepu i informacje o jego dostępności przesyłamy do Google, aby umożliwić weryfikację sklepu.
- Google wysyła wybranemu przez nas przedstawicielowi sklepu e-maila z formularzem ankiety. Zawiera 100 losowo wybranych produktów z plików danych sklepu. Przez formularz przedstawiciel sklepu upewnia się, że informacje o produktach odpowiadają asortymentowi w sklepie.
- Przedstawiciel musi wyraźnie pokazać etykietę produktu i cenę na etykiecie czy półce. W tym celu wystarczy zrobić zdjęcia.
Cały proces trwa do 2 godzin na 1 sklep. Formularz ankiety koniecznie należy wypełnić tego samego dnia roboczego. Po zakończeniu weryfikacji aby przenieść wyniki należy przesłać ankietę.
Po uruchomieniu kampanii reklam lokalnego asortymentu produktów może się okazać, że Google poprosi nas o ponowną, kontrolną weryfikację asortymentu. Taka kontrola ma służyć dokładności podawanych danych dotyczących produktów: ich cen i dostępności.
8.
Niebawem, od lipca 2022 r. inteligentne kampanie produktowe automatycznie przekształcą się w kampanie Performance Max. Jednak przed tą zmianą należało skonfigurować i zoptymalizować kampanię produktową, aby wyświetlać reklamy lokalnego asortymentu produktów.
Zasady dotyczące reklam Local Inventory Ads
Local Inventory Ads obowiązują te same zasady, co zwykłe reklamy produktowe. Od tych reguł są jednak wyjątki.
Ogólne zasady dotykają czterech obszarów: niedozwolonych treści, niedozwolonych praktyk, treści podlegających ograniczeniom oraz wymagań redakcyjnych oraz jakościowych.
Dodatkowo, reklamy lokalnego asortymentu produktów muszą spełniać więcej wymagań, niż pozostałe typy reklam.
Wyłączenia obejmujące Local Inventory Ads
Dwie zasady zawierające się w powyższych zasadach reklam produktowych nie dotyczą reklam lokalnego asortymentu produktów:
- Nie trzeba spełniać wymagań dotyczących płatności i transakcji online. Wynika to z natury reklam lokalnego asortymentu produktów i kierowania klientów do sklepów stacjonarnych. Nie oznacza to jednak, że nie wolno umożliwić klientowi zakupu online. W tym przypadku należy przestrzegać zasad dotyczących stron internetowych, włącznie z zamieszczaniem informacji na temat zwrotu produktów, zwrotu środków itp.
- Również z natury Local Inventory Ads wynika brak konieczności podawania informacji o dostawie. Płatność i odbiór produktu będą zwykle miały miejsce w sklepie stacjonarnym.
Ograniczenia Local Inventory Ads
Co do ograniczeń płynących z korzystania z reklam lokalnego asortymentu produktów, obowiązują następujące:
- Konieczne jest prowadzenie sklepu stacjonarnego, żeby klienci mogli bezpośrednio obejrzeć i kupić wybrany produkt.
- Jeżeli do zakupu produktów Sprzedawca wymaga od klientów członkostwa w klubie lub sklepie, nie można wyświetlać reklam lokalnego asortymentu produktów. Rozwiązaniem jest pozwolenie klientom bez członkostwa na dokonywanie zakupów po innych cenach. W reklamie należy zawrzeć ceny dla klientów bez członkostwa i wyświetlać je na swojej stronie docelowej. Można dodatkowo wyświetlać ceny dla członków klubu lub sklepu.
- Jeśli głównym celem sklepu jest promowanie produktów naruszających zasady dotyczące treści w reklamach produktowych, nie wolno promować towaru za pomocą lokalnych reklam asortymentu.
- Parametr „lsft” (local storefront tracking) umożliwia monitorowanie konwersji wykonywanych w lokalnej witrynie sklepowej. To umożliwia śledzenie użytkowników, którzy po kliknięciu w reklamę lokalnego asortymentu produktów dokonali konwersji online zamiast w sklepie stacjonarnym. Jego wykorzystywanie (lub zezwolenie na to osobom trzecim) do monitorowania, gromadzenia czy przesyłania danych, umożliwiających identyfikację danej osoby (np. imienia i nazwiska, adresu e-mail lub informacji rozliczeniowych) jest zakazane. Dotyczy to także innych danych, które można powiązać z użytkownikiem.
- Korzystając z usług firmy zewnętrznej do rejestrowania interakcji z reklamami lokalnego asortymentu produktów, dane uzyskane od użytkowników klikających reklamy lub informacje w Google nie mogą być wykorzystane przez Ciebie ani nikogo innego do tworzenia segmentów kierowania, do celów remarketingowych ani do obsługi odcisków cyfrowych w przeglądarce lub na urządzeniu.
- Sklep musi znajdować się na terenie kraju, na który kierujesz reklamy.
- Może być potrzebna ponowna weryfikacja asortymentu.
Dodatkowe wymagania dla Austrii, Niemiec i Szwajcarii
Warto wspomnieć, że produkty promowane w Austrii, Niemczech i Szwajcarii muszą spełniać dodatkowe wymaganie. Trzeba przesłać stronę z informacjami dla każdego kraju w którym sprzedawane są produkty. Obowiązek ten powstał na mocy art. 5 dyrektywy europejskiej o handlu elektronicznym. Wdrożenie następuje na mocy lokalnych przepisów. W przypadku tych 3 krajów strona internetowa przechowywana na serwerze strony z informacjami musi zawierać następujące informacje:
- fizyczny adres;
- dane kontaktowe, takie jak numer telefonu lub adres e-mail;
- lokalizacja, w której zarejestrowana jest firma;
- każda rejestracja, licencja lub autoryzacja właściwa dla danej branży.
- w tym miejscu można wyświetlić wszelkie dodatkowe informacje (np. informacje wymagane przez lokalne przepisy prawa).
Dane o asortymencie
Z uwagi na wygodę Klientów plik danych o asortymencie i cenach najlepiej jest przesyłać codziennie. Aktualność danych, zgodność oferty online z offline wpływa pozytywnie na doświadczenie klientów i zaufanie do marki. Można ustawić zaplanowaną częstotliwość pobierania pliku danych o asortymencie produktów.
Dostępność asortymentu powinna mieć odzwierciedlenie w liczbie produktów znajdujących się w magazynie i dostępnych do sprzedaży.
Asortyment jest klasyfikowany na podstawie dostępności i ilości w lokalnym asortymencie produktów według kategorii:
- W magazynie: produkty dostępne w liczbie co najmniej 3 sztuk.
- W magazynie w ograniczonej ilości: produkty dostępne w liczbie do 2 sztuk.
- Dostępny na zamówienie: produkty, które są dostępne w sklepie, ale których nie można od razu kupić. Np. duże meble lub model z ekspozycji w różnych kolorach i rozmiarach.
- Niedostępny: produkty oznaczone jako dostępne w zerowej ilości. W przypadku tych produktów nie będziemy wyświetlać reklam lokalnego asortymentu produktów.
Asortyment jest klasyfikowany w zależności od tego, która z 2 wartości (dostępność i ilość) jest niższa.
Wszystkie produkty powinny zawierać informacje o produkcie – unikalny identyfikator w pliku danych o asortymencie musi odpowiadać atrybutowi id [identyfikator] w pliku danych produktów dostępnych lokalnie. Dopasowany asortyment wpływa na zwiększenie możliwości przyciągnięcia do do sklepu klientów szukających naszych produktów w okolicy.
Cena produktów może widnieć w pliku danych o asortymencie lub w pliku danych o produktach dostępnych lokalnie. Tutaj również musimy zadbać o to, by atrybut cena [price] dla wszystkich produktów był w pliku danych.
Podsumowanie
Local Inventory Ads są trafnym rozwiązaniem dla sprzedawców, którzy chcą zwiększyć ruch i sprzedaż w sklepie stacjonarnym. Od lipca 2022 r. będą elementem kampanii Performance Max. Dzięki nim możemy dotrzeć z reklamą produktu do użytkowników w promieniu ok. 48 kilometrów. Funkcje takie, jak „odbiór dziś” lub „odbiór w późniejszym terminie” wpływają korzystanie na wzrost ruchu na stronie. To z kolei prowadzi do wzrostu liczby konwersji, dzięki czemu sprzedawcy mogą zyskać zróżnicowane kanały sprzedaży a także wyższą wartość sprzedaży.