Czym jest Planer Słów Kluczowych
Tworzenie kampanii Adwords w sieci wyszukiwania jest procesem złożonym i składa się z kilku etapów. Oprócz jasnego określenia jej celów, należy także zdefiniować grupę docelową oraz odpowiednio dobrać słowa kluczowe odpowiadające profilowi naszej działalności. Szczególnie właściwe określenie słów kluczowych ma zasadniczy wpływ na skuteczność kampanii w Google Adwords. Zapewnia ono relewantną odpowiedź na zapytania użytkowników i pozwala dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych oferowanymi przez nas usługami. Niestety często określenie właściwych fraz okazuje się problematyczne, a te wybrane przez nas niekoniecznie odpowiadają tym, które wpisywane są przez użytkowników. Na szczęście Google udostępniło nam narzędzie w ramach Google Adwords, dzięki któremu możemy precyzyjnie dobrać zestaw słów kluczowych i dotrzeć tym samym do większej ilości naszych potencjalnych klientów. Narzędziem tym jest Planer Słów Kluczowych, który pozwala w prosty sposób podejrzeć jak użytkownicy wpisywali i wyszukiwali produkty/usługi będące przedmiotem naszej działalności. Ponad to, podaje on przybliżoną dolną i górną stawkę za podane frazy, a także umożliwia sporządzenie planu, w którym pokaże szacowane zasięgi, stawki i CTR-y w zależności od budżetu i zestawu słów kluczowych.
Użycie Planera Słów Kluczowych pozwoli tym samym zaplanować wygląd naszych kampanii Adwords i zoptymalizować ich skuteczność poprzez odpowiedni podział kampanii na grupy reklam i właściwy dobór słów kluczowych. Dodatkowo swoimi wskazówkami ułatwi dobór stawek oraz budżetów kampanii tak, aby osiągnąć zadowalające rezultaty.
Jak używać Planera Słów Kluczowych
Aby uruchomić Planer Słów Kluczowych należy zalogować się na konto Adwords, a następnie w prawym górnym rogu kliknąć ikonę „Narzędzia”. Tam w sekcji planowanie należy wybrać „Planer Słów Kluczowych”.
Słów kluczowych i statystyk ich dotyczących można szukać na dwa sposoby:
- Wpisując słowa lub wyrażenia określające produkt, który chcemy reklamować,
- Wpisując URL strony lub całej witryny naszej firmy.
Ręczne wybranie słów kluczowych
Wpisując słowo kluczowe określające profil naszej działalności Planer Słów Kluczowych nie tylko podaje nam statystyki dotyczące tego słowa, ale dodatkowo wyświetla propozycje spokrewnionych słów kluczowych. Dzięki temu widzimy od razu, które warianty mogą przynieść najlepsze efekty w naszej kampanii.
Słowa kluczowe po adresie URL
Wyszukiwanie słów kluczowych po adresie witryny jest o tyle przydatne, że Google dokładnie skanuje treść naszej witryny podając praktycznie wszystkie możliwe do wykorzystania frazy. Ich analiza pozwoli uzupełnić wybrany przez nas zestaw słów kluczowych o te, o których wcześniej nie pomyśleliśmy.
Planer Słów Kluczowych pozwala dodatkowo uzyskać dane i prognozy dla konkretnych fraz bez konieczności tworzenia nowego „Planu Kampanii”. Wystarczy na poziomie wyszukiwania słów kluczowych przejść do zakładki „Uzyskaj dane i prognozy dla słów kluczowych”.
Pozwoli nam to uzyskać statystyki dla jednej konkretnej frazy zawierające takie dane jak: Maksymalny CPC, Estymację kliknięć, estymację wyświetleń, prognozowany koszt, CTR i Średni CPC.
Dane w Planerze Słów Kluczowych
Planer Słów Kluczowych bazuje na analizie historycznych wyszukiwań w Google pokazując przeszłe preferencje użytkowników w kwestiach tworzenia przez nich haseł. Na tej podstawie tworzy on prognozy dotyczące skuteczności określonych fraz. Szacunkowe stawki określane są z kolei na podstawie stawek płaconych przez innych użytkowników za te słowa kluczowe. Średnia miesięczna liczba wyszukiwań jest natomiast liczbą wyszukiwań danego słowa kluczowe na przestrzeni wybranego okresu. Pozwala to sprawdzić popularność danych fraz w różnych porach roku.
Dodatkowe użyteczności Planera Słów Kluczowych
Planer Słów Kluczowych oprócz podstawowych danych o interesujących nas hasłach daje nam szereg dodatkowych informacji. Jedną z nich jest „Podział według lokalizacji”, który pozwala nam podejrzeć w których regionach bądź miastach dana fraza była najczęściej wpisywana. Jest to szczególnie przydatna informacja, w przypadku gdy planujemy otworzyć punkt stacjonarny z naszymi usługami/produktami.
Często różnice w popularności danej frazy w różnych regionach wynikają z bliskości położenia do miejsc, w których dane produkty/usługi mogą zostać wykorzystane/zrealizowane- jak na przykład sprzęt wspinaczkowy.
Istotną wskazówką jest również informacja z jakich urządzeń najczęściej wyszukiwane były dane hasła. Pozwala to dobrać odpowiedni format i treść reklamy oraz ustawić odpowiednie stawki dla reklam na poszczególnych nośnikach.
Plan Kampanii w Planerze Słów Kluczowych
Planer Słów Kluczowych pozwala nam stworzyć plan naszej kampanii w Adwords. Polega to na wybraniu słów kluczowych, których będziemy używać w danej grupie reklam. Na ich podstawie tworzona jest estymacja wyników.
Podczas tworzenia planu kampanii w Google Adwords i przydzielaniu słów kluczowych do właściwych grup reklam, Planer Słów Kluczowych podaje nam zarówno prognozy jak i dane historyczne.
Taki szczegółowy podział zawiera szacunkową ilość kliknięć, wyświetleń, koszt miesięczny za każdą frazę, średni współczynnik kliknięć i średni koszt za kliknięcie. Na podstawie danych historycznych otrzymujemy natomiast średnią miesięczna liczbę wyszukiwań poszczególnych fraz, wielkość konkurencji oraz stawkę za górę strony zarówno w dolnym, jak i górnym zakresie. Otrzymane wyniki można dodatkowo posortować po każdej z tych wartości.
Podsumowanie
Planer Słów Kluczowych jest niewątpliwie jednym z najbardziej przydatnych narzędzi używanych w planowaniu kampanii Google Adwords udostępnionych nam przez Google. Pozwala on nie tylko szczegółowo dobrać zestaw słów kluczowych, ale również zrozumieć potrzeby użytkowników. Na tej podstawie można zarówno dotrzeć z odpowiednim przekazem reklamowym, jak również odpowiedzieć na potrzeby klientów poprzez oferowanie odpowiednich produktów/usług.
Dobre wykorzystanie Planera Słów Kluczowych może mieć znaczący wpływ na efekty naszych kampanii, a także na całościowe wyniki naszej firmy.