Promocja aplikacji mobilnej

Image Description
Karolina Rusek
śr 09.01.2019

Promocja aplikacji mobilnej

Rynek aplikacji mobilnych rośnie bardzo dynamicznie i co raz więcej firm decyduje się na wypuszczenie własnej aplikacji. Napisanie aplikacji to jednak nie wszystko – trzeba ją później wypromować wśród użytkowników skłaniając ich do jak największego zaangażowania i aktywności. Promocja aplikacji powinna obejmować działania dostosowane do produktu, grupy docelowej i posiadanego budżetu.

Do najbardziej popularnych kanałów wykorzystywanych przy promocji aplikacji mobilnej należą: Uniwersalne kampanie promujące aplikacje w Google Ads oraz kampanie promujące aplikacje mobilne na Facebooku. Obie te platformy oferują dedykowane narzędzia dla reklamodawców oraz ogromne wsparcie zarówno podczas tworzenia jak i optymalizacji kampanii.

Google Ads

Uniwersalne kampanie promujące aplikacje

Google Ads umożliwia stworzenie uniwersalnej kampanii promującej aplikację. Reklamy w tej kampanii kierują użytkowników bezpośrednio do sklepu Google Play lub sklepu z aplikacjami na iOS. Dzięki uniwersalnym kampaniom promującym aplikacje można dotrzeć do użytkowników:

  • w sieci wyszukiwania,
  • na stronach partnerów sieci wyszukiwania,
  • sieci reklamowej,
  • AdMob i stronach innych wydawców, na których wyświetlają się reklamy aplikacji,
  • Google Play oraz
  • YouTube.

Ustawiając uniwersalną kampanię promującą aplikację mamy do wyboru cały szereg ustawień lokalizacji, języka czy harmonogramu jak w przypadku innych kampanii Google Ads. Reklamy tworzone są na podstawie informacji oraz grafiki podanych w sklepie Google Play i tekstu ustawionego przez reklamodawcę. Opcjonalne jest dodanie linku do filmu na YouTube.

Korzystając z uniwersalnych kampanii promujących aplikacje nie ma potrzeby określania miejsc docelowych, w których ma się wyświetlać reklama ani słów kluczowych wyszukiwanych w sieci wyszukiwania – w kampanii stosowane jest kierowane automatyczne, a więc Google Ads automatycznie wybiera miejsca o największym potencjale.

Sieć wyszukiwania Google i partnerzy

Dzięki zaawansowanym algorytmom Google, reklamy będą się wyświetlać, gdy użytkownik będzie wyszukiwał haseł związanych z reklamowaną aplikacją lub jej kategorią.

Reklama może zawierać ikonę aplikacji, tekst opisu i ocenę w sklepie z aplikacjami.

promocja aplikacji w wyszukiwarce

Google Play

Reklamy aplikacji w Google Play mogą się wyświetlać:

  • w wynikach wyszukiwania Google Play,
  • w sekcji „Podobne aplikacje” lub
  • na stronie głównej Google Play w sekcji „Proponowane dla Ciebie”.

Reklama może zawierać nazwę aplikacji, ikonę aplikacji, nazwę dewelopera, średnią ocenę i tekst niestandardowy.

reklamy aplikacji w google play

YouTube

Reklama może wyświetlać się w aplikacji YouTube na urządzeniach z iOS lub Androidem i może zawierać film, tekst, ikonę aplikacji, tekst ze sklepu z aplikacjami i ocenę w tym sklepie.

reklama aplikacji na youtube

Sieć reklamowa Google

Reklamy aplikacji mogą się wyświetlać w sieci reklamowej Google oraz w innych aplikacjach. Reklamy będą wyświetlać się zawsze w miejscach, które mają zmaksymalizować liczbę konwersji przy określonej stawce CPI.

reklama aplikacji w sieci reklamowej

Optymalizacja celów marketingowych Google Ads

Uniwersalne kampanie promujące aplikacje oferują trzy sposoby optymalizacji celów marketingowych:

  • Pozyskanie większej liczby instalacji,
  • Zwiększenie liczby działań w aplikacji,
  • Zwiększenie wartości działań w aplikacji.

Dzięki wyborowi odpowiedniego celu, kampania promująca aplikację będzie optymalizowana pod oczekiwany rezultat.

Połączenie konta Google Ads i Konsoli Google Play

Aby połączyć konto Google Ads z Konsolą Google Play należy wejść w narzędzia w panelu Google Ads, a następnie wybrać z dostępnych opcji Google Play. Dzięki temu uzyskamy możliwość tworzenia uniwersalnej aplikacji mobilnej również z poziomu Konsoli Google Play.

połączenie konta google play z google ads

Tworzenie uniwersalnej kampanii promującej aplikację

Uniwersalną kampanię promująca aplikację można utworzyć w panelu Google Ads lub Konsoli Google Play pod warunkiem wcześniejszego połączenia obu kont.

Aby utworzyć kampanię należy uruchomić tworzenie kampanii jak każdej innej, ale jako cel kampanii wybrać Reklama aplikacji. Następnie należy wybrać typ kampanii, co w przypadku promocji aplikacji jest ograniczonym wyborem do jednej opcji – Uniwersalna kampania promująca aplikację. W następnej kolejności trzeba określić platformę aplikacji mobilnej – iOS lub Android i wybrać odpowiednią aplikację.

promocja aplikacji mobilnej

Następnie należy określić zasoby reklamowe, która mogą być wykorzystane do promocji aplikacji. Po prawej stronie można podejrzeć jak reklama może wyglądać w różnych umiejscowieniach.

reklama aplikacji mobilnej

Poniżej znajdują się opcje konfiguracji języka, lokalizacji, dostosowania stawek i ustalenia harmonogramu wyświetlania reklam. Ważnym punktem jest określenie celu optymalizacji kampanii – czy ma to być liczba instalacji czy wykonanych zdarzeń w aplikacji oraz określenie odbiorców reklam.

I gotowe. Uniwersalna kampania promująca aplikację może się już wyświetlać, a my możemy monitorować jej wyniki.

Rozszerzenie aplikacji

Jeżeli promocja aplikacji nie jest głównym celem kampanii, ale chcielibyśmy poinformować użytkowników o możliwości ściągnięcia aplikacji w reklamie tekstowej, możemy dodać do reklam rozszerzenie aplikacji. Dzięki temu użytkownik po kliknięciu w rozszerzenie zostanie przekierowany bezpośrednio do sklepu z aplikacjami.

rozszerzenie aplikacji mobilnej

Rozszerzenia reklam umożliwiają dodanie dodatkowych informacji o firmie lub produkcie i tak samo jest w przypadku rozszerzenia aplikacji. Co więcej, jeżeli odpowiednio skonfiguruje się kampanię, rozszerzenie aplikacji będzie kierowało użytkownika do odpowiedniego sklepu w zależności od jego systemu operacyjnego. Jeśli więc ktoś kliknie w rozszerzenie korzystając z Androida zostanie przeniesiony do Google Play, a osoba korzystająca z iPhona do sklepu Apple.

Firebase

Firebase to pakiet SDK Google, zintegrowana platforma dla deweloperów aplikacji mobilnych umożliwiająca analizę zachowania użytkowników wewnątrz aplikacji. Platforma Firebase posiada wszystkie najważniejsze funkcje zaprojektowane specjalnie pod analizę i rozwój aplikacji mobilnych. Dzięki niej można stworzyć każdego rodzaju aplikację i oferuje wiele funkcjonalności pomagających marketerom i developerom w zarządzaniu aplikacją.

Do głównych korzyści połączenia konta Google Ads z Firebase z punktu widzenia prowadzenia kampanii reklamowych jest możliwość importowania konwersji z Firebase bez konieczności dodawania dodatkowego kodu do aplikacji. Dodatkowo można korzystać z grup odbiorców utworzonych z poziomy Firebase.

Łączenie konta Google Ads z Firebase

Dzięki integracji konta Google Ads i Firebase można korzystać z zaawansowanych narzędzi ułatwiających monitorowanie kampanii promującej aplikacje mobilne.

Aby połączyć oba konta należy zalogować się do konta Google Ads i wybrać w prawym górnym rogu Narzędzia, a następnie Połączone konta. Z dostępnym możliwości należy wybrać Firebase i poprosić o niezbędne dostępy.

promocja aplikacji przez firebase

Dodatkowo, aby korzystać z najnowszych raportów o aplikacjach w Google Analytics, należy połączyć konto Google Analytics z Firebase. Po dokonaniu tej integracji, dane o użyciu aplikacji są automatycznie zbierane i udostępniane zarówno w Google Analytics jak i Google Analytics dla Firebase. Jeśli Firebase został użyty od początku podczas tworzenia aplikacji, usługa Google Analytics jest wbudowana w tę platformę.

Aplikacja Firebase cały czas się rozwija i wprowadza co raz to nowsze rozwiązania zarówno dla deweloperów jak i reklamodawców.

AppFlyer

AppFlayer to platforma do analizowania reklam mobilnych. Po zainstalowaniu SDK AppFlyer w aplikacji, dostępne są dane dotyczące pozyskania użytkowników, ich retencji oraz konwersji. Dzięki tej platformie reklamodawcy mogą monitorować, z którego źródła pochodzą najbardziej wartościowi użytkownicy. Co więcej, platforma ocenia skuteczność reklam i ich dopasowanie do grupy docelowej.

AppFlayer jest partnerem Facebooka, Google’a i Twittera dzięki czemu posiada wiele danych niedostępnych na innych platformach. Oferuje zaawansowane narzędzia mierzenia atrybucji, analityki, głębokich linków, integracji z innymi platformami oraz wysokiej ochrony danych. Aplikacja jest dostępna na iPhone, Androida i Windowsa.

Facebook – promocja aplikacji mobilnej

Środowisko reklamowe Facebook również umożliwia prowadzenie kampanii mającej na celu promocję aplikacji mobilnej. Dzięki temu można kierować użytkowników bezpośrednio na stronę sklepu z aplikacjami.

Zalecane jest zarejestrowanie aplikacji w witrynie Facebook dla deweloperów i integracja SDK Facebooka (Software Developer Kit).  Dzięki temu możliwa jest optymalizacja reklam pod kątem instalacji aplikacji oraz wyświetlania reklam mających na celu zachęcenie do aktywności w aplikacji mobilnej.

promocja aplikacji facebook for developers

Należy także pamiętać o powiązaniu konta reklamowego z aplikacją , która ma być promowana. W przeciwnym przypadku, kampanie będą optymalizowane tylko pod kliknięcia linku, a nie instalacji aplikacji czy wykonania określonego zdarzenia w aplikacji.

Przed uruchomieniem kampanii promującej aplikację warto zdefiniować zdarzenia w aplikacji, które są wartościowe dla firmy. Dzięki temu będzie możliwość mierzenia tych zdarzeń i ich wartości oraz optymalizacja kampanii właśnie pod najbardziej wartościowe zdarzenia. Instalacja zdarzeń w aplikacji różni się pomiędzy wersją aplikacji na Androida i iOS lub inny system operacyjny, dlatego ważna jest dokładna ich konfiguracja.

zdarzenia w aplikacji facebook

W aplikacji póki co można zainstalować i mierzyć tylko zdarzenia standardowe. Facebook zapowiada rozszerzenie tych możliwości, ale na razie tego nie oferuje.

Tworzenie kampanii promującej aplikację

Aby utworzyć kampanię promującą aplikację mobilną należy ustawiając kampanię wybrać cel marketingowy Instalacje aplikacji. Dzięki temu otrzymamy dodatkowe funkcje dostępne tylko do promocji aplikacji, a Facebook będzie optymalizował kampanię właśnie pod ten cel.

kampania promująca aplikację na facebooku

Facebook oprócz kierowania demograficznego i po zainteresowaniach, umożliwia również kierowanie reklam promujących aplikację na konkretne systemy operacyjne i na konkretne wersje danego systemu.

kampania promująca aplikację na facebooku

Reklama w kampanii promującej aplikację na Facebooku może wyglądać tak samo jak każda inna reklama i zawiera obraz/film/pokaz slajdów/karuzelę oraz opis i nagłówek. Ten cel reklamowy oferuje dodatkowe opcje ustawienia przycisku wezwania do działania pod kątem aplikacji mobilnych: Zainstaluj teraz, Zagraj w grę i Użyj aplikacji.

kampania promująca aplikację mobilną

Reklamy promujące aplikację na Facebooku można wykorzystać do zwiększenia liczby instalacji aplikacji lub do zwiększenia zaangażowania obecnych użytkowników aplikacji zachęcając ich do podjęcia konkretnej czynności przynoszącej zysk dla firmy.

Podsumowując, obecnie na rynku można znaleźć wiele rozwiązań do promocji aplikacji mobilnych. W artykule zostały przedstawione najpopularniejsze narzędzia do analizy i optymalizacji kampanii promujących aplikacje mobilne. Decydując się na promocję aplikacji warto narzędzia uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości finansowych.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (5 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę z marketingiem zaczynała w marketingu tradycyjnym. Od pewnego czasu zainteresowana branżą marketingu internetowego postanowiła zostać specjalistą performance marketingu. Prowadzi działania zarówno w Google Ads jak i kampanie w mediach społecznościowych. Szczególnie lubi kampanie na Facebooku, gdzie może eksperymentować z niezwykle szczegółowym targetowaniem behawioralnym. Lubi grać w badmintona i podróżować.