Reklama na Pinterest – co powinieneś wiedzieć?

Image Description
Martyna Drażba
wt. 22.11.2022

Pinterest jest kopalnią wizualnych inspiracji z przeróżnych dziedzin, od wystroju wnętrz, po pomysły na stylizacje modowe. Wszystkie materiały graficzne fachowo nazywane są „pinami”, które użytkownik może zapisać na jednej z utworzonych przez siebie tematycznych tablic. Przykładowo, możemy utworzyć tablicę o nazwie „Kuchnia” i przypisać do niej wszystkie inspiracje przedstawiające aranżację tego pomieszczenia. Tablice są edytowalne, można nimi z łatwością zarządzać, czy też zaprosić innego użytkownika do ich współtworzenia. Platforma stanowi spore ułatwienie, ponieważ wszelkie pliki mogą być przechowywane w jednym miejscu, nie trzeba ich pobierać, a następnie odszukiwać na dysku. Kolejnym, równie dużym plusem jest to, że kliknięcie w grafikę na Pintereście przekieruje internautę bezpośrednio do strony źródłowej (gdzie może na przykład dokonać zakupu, jeśli przeniesienie nastąpiło do sklepu online). Można więc śmiało powiedzieć, że Pinterest jest czymś w rodzaju interaktywnego katalogu. Warto podkreślić, że pierwsze kliknięcie pina w przypadku treści organicznych rozszerza go o opis, a dopiero drugie przekierowuje do strony www. Jeśli chodzi o reklamy, już za pomocą jednego kliknięcia można wygenerować ruch na swojej stronie. Co powinieneś wiedzieć o platformie i czy reklama na Pinterest jest dla Ciebie? Zapraszamy do dalszej części artykułu, gdzie postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości.

Pinterest – podstawowe informacje

Pinterest jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Choć liczba użytkowników platformy nie jest (jeszcze!) tak imponująca, jak w przypadku Facebooka, Instagrama, czy TikToka, to Pinterest ma się zdecydowanie czym pochwalić. Według jednych z ostatnich badań Gemius, stronę miesięcznie odwiedza nieco ponad 8 milionów użytkowników, a średni czas pobytu na stronie wynosi około 35 minut. Mówiąc o Pintereście, na tapet warto wziąć nie tylko dane liczbowe, lecz również cel internautów korzystających z platformy. Użytkownicy przyznają, iż korzystają z serwisu głównie ze względu na poszukiwanie inspiracji zakupowych. Jest to dla nich idealne miejsce do poznania nowych produktów. Wśród społeczności Pinteresta królują osoby prywatne szukające rozrywki, ale możemy tam znaleźć również firmy i instytucje, które za pomocą platformy realizują swoje cele promocyjne i marketingowe.

Jak działa Pinterest?

Poruszanie się po serwisie jest łatwe i intuicyjne, zwłaszcza dla osób, które są zaznajomione  z innymi tego typu platformami. Użytkownicy mogą komentować i udostępniać zdjęcia, obserwować inne profile, a w wyszukiwarce odnaleźć to, co w danym momencie ich interesuje. Proces wyszukiwania wygląda dość standardowo – wystarczy wpisać pożądane hasło w odpowiednim miejscu, a następnie wyświetli się nam ogrom propozycji dopasowanych do naszego zapytania.

Co oferuje Pinterest?

To, co może okazać się dla wielu osób zaskakujące, to fakt, iż użytkownicy Pinteresta znacznie częściej korzystają z wyszukiwarki niż z feedu. Dzieje się tak głównie dlatego, iż większość ludzi dokładnie wie, czego szuka w danej chwili. Co to oznacza dla marek? Nie jest istotne, ile osób obserwuje kanał, należy skupić się na tym, by być widocznym w wyszukiwarce. Przede wszystkim trzeba zadbać o aspekty wizualne swojego contentu, a także o tytuł i opis pinu, by jak najdokładniej odpowiadał na zapytania internautów.

Kolejną ciekawostką jest to, że materiały z Pinteresta można z ogromną łatwością znaleźć w wyszukiwarce Google. Dzięki temu można wyjść szerzej poza społeczność platformy i wygenerować większy ruch na swoim profilu, a następnie na stronie www, do której prowadzi dany pin.

Reklama na Pinterest

Szansa reklamowania swojego biznesu na Pintereście pojawiła się stosunkowo niedawno, bo w 2019 roku. Jest to z pewnością jeden z powodów, dlaczego wiele marek nie słyszało o możliwości promowania się na tej platformie i czemu reklamodawcy wciąż wahają się, czy warto zainwestować w ten kanał. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że głównie marki z branży fashion i beauty mają największe szanse na osiągnięcie satysfakcjonujących wyników, ale nic bardziej mylnego. Ostatnie lata pokazały, że wzrosło zainteresowanie takimi dziedzinami jak: sport, zabawki, czas wolny, gotowanie, motoryzacja (głównie ze względu na pandemię i zmianę przyzwyczajeń). Tak więc obecność na Pintereście wielu marek z przeróżnych sektorów może okazać się kluczowa do osiągnięcia celów biznesowych. Jeśli chciałbyś przekonać się, czy to odpowiedni moment na reklamowanie swoich produktów na Pintereście, możesz skorzystać z narzędzia Pinterest Trends. Sprawdzisz tu zarówno aktualnie popularne trendy, jak i trendy sezonowe, miesięczne, czy roczne. Przekonasz się, co jest modne w danej kategorii zainteresowań, która grupa wiekowa i płeć wykazuje zaciekawienie danym tematem.

Reklama na Pinterest – informacje ogólne

Jeśli jesteś choć trochę zaznajomiony z panelem reklamowym Facebooka, możesz odetchnąć z ulgą. Pinterest Ads Manager, pod kątem technicznym, jest do niego bardzo podobny. Wszystkie najważniejsze informacje o reklamie na Pintereście znajdziesz tutaj. Z danych, które są przedstawione na platformie wynika, iż reklamy tworzone w serwisie są niezwykle skuteczne. Porównując Pinteresta do innych mediów społecznościowych możemy osiągnąć tu aż 2,3x niższy koszt konwersji oraz 2x wyższy zwrot z wydatków na reklamę dla marek detalicznych. Reklama na Pinterest jest emitowana na zasadzie aukcji. Oznacza to, że system decyduje, który materiał sponsorowany pokaże użytkownikom. Podobnie jak w przypadku Google Ads, ustalasz maksymalną kwotę, którą mógłbyś zapłacić za wyświetlenie reklamy. Ostatecznie zapłacisz tyle, ile było wymagane, by przebić konkurencję.

Reklama na Pinterest – cel

Jeżeli chciałbyś utworzyć reklamę na Pintereście, do wyboru masz trzy cele. Możesz skupić się na zwiększeniu świadomości marki (świadomość marki lub wyświetlenie filmu), wybrać rozważanie zakupu – zwiększenie ruchu do Twoich treści znajdujących się na Pintereście lub poza nim, skupić się na konwersjach, a więc zachęcić użytkowników do podjęcia pożądanych przez Ciebie działań (zakup, subskrypcja, rejestracja).

reklama na pinterest

Reklama na Pinterest – format

Możesz przyciągnąć uwagę odbiorców i przedstawić swoją markę oraz jej produkty za pomocą kilku sposobów. Pinterest oferuje atrakcyjne formaty reklamowe, Ty decydujesz, który z nich jest odpowiedni dla Twojego biznesu. Możesz skorzystać z formatu:

  • standardowego – przedstawienie produktów w bardzo prostym formacie obrazów – kwadratowym lub pionowym
  • filmu – możliwość opowiedzenia o produkcie za pomocą reklamy wideo
  • pinu karuzelowego – pokazanie wielu przesuwalnych obrazów w jednym pinie
  • kolekcji – format hybrydowy, w którym można połączyć zdjęcia i filmy
  • pomysłu – historie o wciągającym, multimedialnym formacie
reklama na pinterest

Reklama na Pinterest – budżet i kierowanie

O czasie trwania kampanii i wydatkach, jakie chcesz ponieść, decydujesz sam. Wystarczy, że ustawiasz odpowiedni zakres w panelu reklamowym.

reklama na pinterest

Jeśli chodzi o targetowanie reklam, Pinterest oferuje naprawdę szerokie możliwości dotarcia do osób, na których Ci zależy. Oto możliwości, które masz do wyboru:

  • automatyczne kierowanie reklam;
  • dane demograficzne – wiek, płeć, lokalizacja, język;
  • zainteresowania – możesz wybrać tematy, którymi interesują się Twoi potencjalni odbiorcy, np. przepisy kulinarne, dekoracje do domu. Reklamy zostaną wyświetlone, gdy użytkownicy będą przeglądać aktualności;
  • słowa kluczowe – możliwość dotarcia do osób przez kierowania reklam na wyszukiwane przez nich hasła. Dzięki tej metodzie reklamy będą widoczne w wynikach wyszukiwania i powiązanych pinach;
  • listy klientów – możesz przesłać listy klientów, którzy weszli w interakcję z Twoją witryną i kierować do nich reklamy;
  • identyczność – użytkownicy podobni do osób, które znajdują się na przesłanych przez Ciebie listach. Cechują się podobnymi zainteresowaniami lub zachowaniem.
reklama na pinterest
reklama na pinterest

Reklama na Pinterest – umiejscowienie

Jeżeli chodzi o umiejscowienie reklam, dostępne są trzy opcje. Materiał może wyświetlać się w przeglądaniu, a więc w aktualnościach i powiązanych pinach. Drugą opcją jest wyszukiwanie, co oznacza, że reklamy będą emitowane w wynikach wyszukiwania i powiązanych pinach. Ostatnia, trzecia opcja, uwzględnia wszystkie te miejsca emisji.

Reklama na Pinterest – statystyki i pomiary

Wpływ swojej płatnej i organicznej działalności na Pintereście możesz bez problemu sprawdzić przy wykorzystaniu panelu statystyk konwersji. W panelu masz dostępny widok ogólny, jak i ten bardziej szczegółowy, który pomoże Ci sprawdzić skuteczność kampanii i ją zoptymalizować. Pamiętaj, że wgląd do wyników zapewni Ci wgranie tagu Pinteresta do swojej witryny. Instrukcja dostępna jest pod tym linkiem.

reklama na pinterest

Praktyczne wskazówki

Pin standardowy

Jedną z najważniejszych zasad skutecznego reklamowania się na Pintereście jest dbałość o aspekty wizualne pinów. Co zrobić, by Twoje materiały przykuwały wzrok odbiorców? Przede wszystkim, musisz pamiętać o rozmiarze obrazu. Najlepiej, by grafika była pionowa i zachowywała proporcje 2:3 (np. 1000×1500 pikseli). Równie ważną zasadą, którą należy przestrzegać, jest sprawienie, by marka była w centrum uwagi. Oznacza to, że reklamowany produkt lub usługa powinien znajdować się po środku, na pierwszym planie. Należy unikać obrazów lifestyle’owych, ponieważ mogą one sprawić, że Twoja marka nie zostanie wyróżniona. Kolejną kwestią, o którą trzeba zadbać, jest logo. Dobrą praktyką jest umieszczanie go na każdym pinie, pamiętając o tym, by nie zasłaniać prawego dolnego rogu. Istotnym elementem jest także nakładka tekstowa, która może znaleźć się na obrazie pina. Tekst musi być zwięzły i czytelny, by można było go odczytać na urządzeniu mobilnym. Ostatnie trzy rzeczy, które musisz dodać do swojego pina to treść (tytuł do 100 znaków), opis (do 500 znaków) oraz link.

reklama na pinterest

Pin filmowy

W jaki sposób najkorzystniej przedstawić swój pin filmowy? Należy zadbać o kilka istotnych szczegółów. Najważniejszą zasadą jest mocne rozpoczęcie wideo, które przyciągnie uwagę odbiorców i zatrzyma ich uwagę na dłużej. Film powinien trwać od 6 do 15 sekund i zaleca się, by zrezygnować z materiału mówionego na rzecz nakładek tekstowych lub napisów. Okładka, którą dodaje się do filmu musi być zrozumiała i chwytliwa. W tym przypadku, podobnie jak przy pinie standardowym, również możesz dodać tytuł i opis do swojego filmu.

Specyfikacje

Wszystkie informacje na temat specyfikacji technicznych, które mogą być przydatne podczas planowania pinów, znajdziesz tutaj. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać, to zachowanie proporcji materiałów, a także przestrzeganie liczby znaków w tytule i opisie danego pina.

Dobra praktyka

Jeśli prowadzisz sklep online, koniecznie musisz zapoznać się z dostępną na Pintereście opcją – Katalogami. Po przesłaniu produktów, na Twoim profilu pojawi się zakładka „Sklep”, z której będą mogli korzystać potencjalni klienci. Czy warto przesłać asortyment do Katalogów? Oczywiście! Według oficjalnych danych, sprzedawcy, którzy to zrobili, odnotowują 5x więcej wyświetleń niż ci, którzy nie dodali swoich produktów. Produkty możesz wstawić na trzy sposoby: poprzez połączenie Shopify lub WooCommerce; użycie zakupowego interfejsu API; za pośrednictwem Katalogów. Szczegółowe instrukcje znajdziesz tutaj.

reklama na pinterest
Źródło: https://business.pinterest.com/pl/shopping/

Reklama na Pinterest – podsumowanie

Jak widzisz, Pinterest może okazać się doskonałym miejscem do zaprezentowania swojej marki. Platforma daje szerokie możliwości zarówno na dotarcie do potencjalnych klientów, jak i przedstawienia własnej oferty. Serwis z pewnością pozwoli Ci odnaleźć nowych odbiorców oraz wyprzedzić konkurencję. Jeżeli szukasz dodatkowych kanałów ekspozycji swoich produktów, warto zainteresować się nie tylko Pinterestem, ale również TikTokiem. Obie platformy są stosunkowo młode i nie korzysta z nich jeszcze wielu reklamodawców, co jest ogromnym plusem i szansą na wyróżnienie. Więcej informacji na temat reklamy na TikToku znajdziesz tutaj. Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy wdrożyć działania reklamowe na Pintereście oraz w innych serwisach.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się dosyć niedawno, jednak już zdążyliśmy się zaprzyjaźnić. Może dlatego, że jestem sympatyczna... albo marketing jest taki fajny. W pracy zamieniam się w Performance Specialist, ponieważ zajmuję się prowadzeniem kampanii zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Uważam, że wszystkie branże są interesujące i w każdej da się wprowadzić ciekawe rozwiązania. W wolnym czasie lubię zwiedzać świat z porządnym kryminałem w ręku, zajadać się pizzą i otaczać ludźmi z dobrym poczuciem humoru!