TikTok to mobilna aplikacja, która służy do dodawania krótkich, zabawnych materiałów wideo z podkładem muzycznym w tle, coś na wzór teledysków. Nie jest to jednak platforma, która skupia się wyłącznie na rozrywce. Dzięki temu, że użytkownik ma możliwość dodawania własnych treści, narzędzie te stanowi doskonałą przestrzeń do tworzenia i rozwijania wizerunku marki. Ciekawi Cię ten temat i chciałbyś dowiedzieć się, jak wygląda reklama na TikToku? Zapraszamy do dalszej części artykułu.
TikTok – wprowadzenie
Zacznijmy od analizy najważniejszych danych, które pomogą nam zrozumieć fenomen aplikacji. TikTok zyskuje coraz większą popularność i już teraz może pochwalić się imponującą liczbą globalnych użytkowników, która wynosi ponad 3 miliardy. Liczba użytkowników w Polsce wynosi natomiast powyżej 4 milionów (60% stanowią kobiety). Co więcej, jest to najchętniej pobierana aplikacja na świecie (wyprzedziła Facebooka). Najnowsze raporty sugerują, że użytkownicy na smartfonach spędzają więcej czasu w skali miesiąca oglądając filmiki na TikToku niż na YouTube. Najszerszą grupą odbiorców (45%) są osoby w wieku 18-24 lata, drugą z kolei (40%) ludzie w wieku 13-17 lat.
Zdecydowana większość odbiorców aplikacji jest więc pełnoletnia, może świadomie podejmować decyzje zakupowe i stać się naszym klientem. Na przedstawione wyżej dane można spojrzeć także pod innym kątem. To, co wyróżnia TikTok na tle innych mediów społecznościowych, to fakt, że z aplikacji bardzo chętnie korzysta pokolenie Z. Jest ono nie tylko odbiorcą treści, ale także ich twórcą. Wyzwaniem, jakie stoi przed starszym pokoleniem, jest dotarcie do młodych użytkowników w odpowiedni sposób, zwłaszcza jeśli przekazem jest komunikat reklamowy.
Wiele firm wciąż nie bierze pod uwagę TikToka przy planowaniu strategii działania w obszarze social mediów. Oznacza to, że aplikacja nie jest jeszcze w pełni wykorzystana i działając w jej obrębie można zostawić konkurencję daleko w tyle. Jeśli zastanawiasz się, czy sama aplikacja, jak i reklama na TikToku jest dla Ciebie, pomyśl o tym w ten sposób – z platformy korzystają nie tylko młodzi ludzie i gwiazdy show biznesu, ale także specjaliści z wielu branż. W całym tym gronie nie może zabraknąć marek, a potencjał na zaistnienie ma niemal każda branża.
Reklama na TikToku – najważniejsze informacje
Przed uruchomieniem pierwszej kampanii na platformie należy ustalić, jak będzie wyglądała strategia komunikacji promowanej marki. Reklama na TikToku musi być przede wszystkim oryginalna i kreatywna, stworzona w taki sposób, by zaciekawiła odbiorców i zapadła im w pamięć. W sieci krąży mnóstwo porad dotyczących tego, co i jak nagrywać, aby oglądano nas z przyjemnością. Przede wszystkim mówi się, że nowi użytkownicy po dodaniu pierwszych materiałów na platformę mogą liczyć na duży zasięg. Podobnie jest w przypadku, gdy ktoś zdecyduje się dodać filmik, który obecnie jest trendem – treści te są w danym momencie bardziej popularne i chętniej oglądane, więc są promowane przez TikToka. Jakie są inne sprawdzone metody na chwytliwe filmiki? Wideo w formie challenge, który jest obecnie na czasie oraz tzw. lip sync – poruszanie ustami do słów piosenek, czy fragmentów rozmów. Warto zauważyć, że wszystkie proponowane treści mają raczej charakter humorystyczny, co sugeruje nam, jaki rodzaj komunikacji wykorzystać w reklamie.
Tworzenie kampanii – praktyczne wskazówki
Po sporej dawce informacji teoretycznych na temat reklamy na TikToku, przejdźmy do części praktycznej, w której omówimy, jak prowadzić kampanie na tej platformie. Przede wszystkim, nie musisz mieć specjalistycznej wiedzy, by zacząć swoje działania promocyjne. Wystarczy, że wykonasz kilka prostych kroków, a Twoja kampania będzie gotowa.
Krok 1 – Zaloguj się do menedżera reklam
Pierwszy ruch, jaki musisz wykonać, to nic innego jak zalogowanie się do menedżera reklam TikToka. Następnie wystarczy wybrać przycisk „Kampania” znajdujący się u góry strony i „Utwórz”, by przejść do procesu tworzenia kampanii.
Krok 2 – Wybierz cel swojej kampanii
Przed utworzeniem kampanii zastanów się, na uzyskaniu jakich efektów zależy Ci najbardziej. Czy ma być to generowanie ruchu na stronę, czy też zwiększenie sprzedaży online? W zależności od tego, jaki wybierzesz cel, kampanie będą optymalizowane w odpowiedni sposób. Cele, które możesz wytypować, zaliczają się do jednej z trzech kategorii: świadomość, rozważanie, konwersje.
Świadomość – do tej kategorii zaliczamy cel „zasięg”. Jego główne zadanie to dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Jeśli wprowadzasz nową firmę na rynek i chcesz, aby ludzie ją poznali i zależy Ci na budowaniu zaufania do marki, wybierz ten cel.
Rozważanie – jeśli Twoim zadaniem jest skłonienie użytkowników do myślenia o Twojej firmie i szukania o niej więcej informacji, masz do dyspozycji cztery cele: ruch (kierowanie ludzi do konkretnej strony internetowej); instalacja aplikacji (kierowanie użytkowników do sklepu z aplikacjami, gdzie zobaczą szczegółowe informacje o Twojej aplikacji i będą mogli ją pobrać); wyświetlenia wideo (maksymalizacja liczby odtworzeń Twojej reklamy wideo) oraz nowość – generowanie leadów.
Konwersja – zaliczamy tu cele, dzięki którym zachęcisz osoby zainteresowane Twoją firmą do zakupu lub korzystania z Twojej usługi, czy też produktu. Możesz wybrać konwersje (dostarczanie wartościowych akcji na stronie) lub nowość – sprzedaż z katalogu (wyświetlanie spersonalizowanych reklam produktowych odpowiednim osobom).
Jeśli będziesz mieć problem z wyznaczeniem celu kampanii, tu znajdziesz więcej informacji oraz porad.
Krok 3 – Nazwij swoją kampanię oraz ustal budżet
Jeśli chodzi o nazwę kampanii, możesz użyć do 512 znaków, by nadać jej tytuł. Ustalając budżet kampanii, dajesz systemowi znać, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na wyświetlanie swoich reklam. Gdy kampania osiągnie ustalony próg wydatków, materiały promocyjne przestaną się wyświetlać. Warto podkreślić, iż w dowolnym momencie możesz zmienić wcześniej ustawione limity. Podczas tworzenia kampanii możesz wybrać jedną z trzech dostępnych opcji budżetu:
- bez limitu – ten typ budżetu oznacza, że ograniczenie wyświetlania reklam będzie określone na podstawie budżetu ustawionego na poziomie grupy reklam, a nie kampanii;
- dzienny – kwota, jaką chcesz wydać na kampanię lub grupę reklam w ciągu jednego dnia;
- całkowity – maksymalna kwota, jaką chcesz wydać na swoją kampanię lub grupę reklam przez cały okres jej trwania.
Pamiętaj, że zarówno budżet dzienny, jak i całkowity ma podane górne limity wydatków. W rzeczywistości może zdarzyć się tak, że koszt, jaki będziesz musiał ponieść za kampanię, będzie niższy niż ten ustalony. Co ważne, koszt kampanii lub grupy reklam nie będzie jednak wyższy niż ustawiony budżet. By zapewnić ciągłość w wyświetlaniu Twoich reklam, niezbędne jest przestrzeganie minimalnego budżetu. Jeśli chodzi o budżet na poziomie kampanii – zarówno budżety dzienne, jak i całkowite muszą przekraczać 50 USD. W przypadku budżetu na poziomie grupy reklam, dzienne wydatki muszą przekraczać 20 USD, natomiast budżet całkowity zostanie wyliczony na podstawie wzoru – budżet dzienny (20 USD) x liczba dni, w których kampania jest aktywna.
Reklama na TikToku – optymalizacja kampanii
Optymalizacja kampanii wymaga przestrzegania kilku ważnych kwestii, które odnoszą się do budżetu, stawek oraz reklam. Postępuj zgodnie z listą kontrolną przedstawioną poniżej:
- Budżet
- Ustaw budżet dzienny zamiast całkowitego na poziomie grup reklam
- Dobrą praktyką jest, by przynajmniej na początku budżet dzienny wynosił 20x docelowy CPA
- Jeśli wprowadzasz zmiany w budżecie na poziomie grupy reklam, wstrzymaj się co najmniej na 2 dni z wprowadzaniem kolejnych zmian w danej grupie
2. Ustalanie stawek
- Wybierz strategię ustalania stawek jako docelowy koszt działania – CPA
- Nie zmieniaj strategii oraz targetowania częściej niż co 2 dni
- Kiedy dokonujesz zmian w strategii ustalania stawek, pozostań w granicy 20% aktualnej oferty
3. Zoptymalizowany CPM (koszt tysiąca wyświetleń)
- Staraj się unikać edytowania grup reklam, dopóki nie przejdą one przez fazę uczenia się. Dotyczy to zarówno budżetu, stawek, targetowania, jak i reklam.
- Zachowaj zmiany w budżecie grupy reklam w granicach 50% obecnego budżetu
4. Reklama
- Aby tworzyć reklamy, możesz korzystać z narzędzia TikToka – Smart Video
- Staraj się tworzyć różne reklamy, nie dodawaj takich samych/podobnych reklam
- Aktualizuj swoją reklamę przynajmniej co 7 dni, aby zachować jej świeżość
- Kiedy dodajesz nowe reklamy, przyporządkuj je do istniejących grup reklam, aby wydłużyć czas ich trwania
- Upewnij się, że Twoje reklamy są zgodne ze specyfikacjami reklam wideo
Dobre praktyki
Jeżeli Twoje grupy reklam nie uzyskują wyświetleń lub jest ich niewiele, upewnij się, czy:
- Reklamy są zatwierdzone
- Grupy reklam oraz reklamy są aktywne
- Harmonogram wyświetlania reklam jest zgodny z Twoją strefą czasową
- Rozdzielczość video jest mniejsza niż 640×640 pikseli
- Nie kierujesz reklam do zbyt wąskiej grupy docelowej
- Masz do dyspozycji środki na koncie
- Ustawiona przez Ciebie stawka nie jest za niska. Możesz spróbować ją zwiększyć
- Jeśli Twoja grupa reklam odnosi coraz słabsze wyniki, spróbuj wprowadzić nowe dostosowania względem targetowania, ustalania stawek lub reklamy
Reklama na TikToku – grupy reklam
Jeśli orientujesz się, jak tworzy się kampanie w panelu Facebook Ads, nie powinieneś mieć problemów z prowadzeniem kampanii na TikToku. Struktura konta wygląda identycznie – mamy do czynienia z kampanią, grupami reklam oraz reklamami. Każda kampania musi zawierać co najmniej jedną aktywną grupę reklam. Z jej poziomu możesz ustalić: miejsca wyświetlania reklam i ich typ; docelowych odbiorców; budżet i harmonogram; strategię ustalania stawek i optymalizację.
Miejsce wyświetlania reklam i ich typ
Jeżeli chodzi o miejsce wyświetlania reklam, masz do wyboru automatyczne umiejscowienie (jest to zalecane przez system, ponieważ pozwala dotrzeć do większej liczby osób), co oznacza, że reklamy będą pokazywane we wszystkich miejscach docelowych dostępnych na TikToku. Możesz także samodzielnie wybrać umiejscowienia. Gdy wytypujesz placementy, będziesz mógł przejść do typu kreacji. TikTok oferuje automatyczną optymalizację kreacji – Ty przesyłasz zasoby, a system generuje różne kombinacje i będzie pokazywał jedynie te o wysokiej skuteczności.
Targetowanie i harmonogram reklam
Kolejną rzeczą, jaką musisz ustalić, jest sposób kierowania reklam. Ten krok również przypomina działania, jakie możesz podjąć w menedżerze reklam FB Ads. Do wyboru masz niestandardowych odbiorców oraz podobnych odbiorców (tutaj możesz zobaczyć, jak takie grupy tworzy się na Facebooku), których możesz uwzględnić lub wykluczyć. Reklamy możesz targetować także po danych demograficznych (wiek, płeć odbiorców), zainteresowaniach użytkowników oraz urządzeniach, z jakich korzystają. Pełną listę opcji kierowania znajdziesz tutaj. Następny krok dotyczy budżetu oraz harmonogramu wyświetlania reklam. Budżet omówiliśmy szczegółowo wyżej, natomiast harmonogram służy do tego, byś ustawił czas rozpoczęcia oraz zakończenia wyświetlania reklam. Twoje materiały promocyjne mogą być pokazywane zarówno przez cały dzień, jak i w określonym przedziale czasowym.
Ustalanie stawek i optymalizacja
Jeden z najważniejszych etapów tworzenia grupy reklam to ustalanie stawek i optymalizacji. W tym miejscu możesz również dodać śledzące linki, by móc monitorować skuteczność swoich reklam. Do dyspozycji są trzy typy celów optymalizacji – konwersja, kliknięcie oraz zasięg. Jeśli chodzi o rozliczenie, system ustawia to automatycznie na podstawie wybranego przez Ciebie celu optymalizacji. I tak w przypadku celu zasięg, rozliczasz się w modelu CPM (koszt tysiąca wyświetleń). Jeśli wybierzesz cel kliknięcie, zapłacisz za kliknięcie w Twoją reklamę (CPC). I wreszcie, jeżeli celem optymalizacji są konwersje, metoda rozliczania to oCPM (zoptymalizowany CPM). Przy każdej strategii określasz, ile chciałbyś zapłacić, a na podstawie Twojej stawki algorytm wyświetli użytkownikom reklamy.
Reklama na TikToku – proces tworzenia reklamy
Po stworzeniu kampanii i grupy reklam przyszedł czas na ostatni etap – dodanie reklamy na TikToku, co jest bardzo łatwym i intuicyjnym procesem. Możesz przesłać własne filmy z poziomu telefonu (lub komputera) albo w kilka minut zaprojektować reklamę za pomocą kreatywnych narzędzi dostępnych na platformie. Do jednej grupy reklam możesz przyporządkować aż 20 reklam. Jak to zrobić? Przybliżymy to w kilku krokach:
- Na początek wpisz nazwę swojej reklamy, dzięki czemu będziesz mógł ją odróżnić od pozostałych materiałów. Może ona zawierać 512 znaków.
- Wybierz format reklamy. Ważne – obecnie TikTok obsługuje jedynie reklamy wideo.
- Dodaj media. Możesz to zrobić na trzy sposoby: dodać je z komputera; wybrać z używanych wcześniej zasobów; utworzyć wideo za pomocą szablonu lub wybrać „inteligentne wideo”. Szablon wideo tworzy film na podstawie istniejących obrazów, korzystając przy tym z wstępnie zaakceptowanych szablonów. Pod tym linkiem znajdziesz więcej informacji o szablonach. Funkcja „smart video” automatycznie analizuje Twoje multimedia, byś mógł tworzyć edytowane filmy jak profesjonalista. Wideo możesz przesłać bez dźwięku i skorzystać z funkcji „smart video soundtrack”, czyli inteligentnej technologii służącej do generowania muzyki w tle.
- Wybierz miniaturę. Choć krok ten wydaje się być banalny, jest niezwykle ważny. Pamiętaj, że okładka ma przyciągać uwagę odbiorców. Możesz przesłać zdjęcie i umieścić je jako miniaturę lub zdecydować się na jedną z propozycji wstępnie wybraną z obrazów z Twojego filmu.
- Po dodaniu filmu, uzupełnij kolejne pola. Są to: nazwa firmy, tekst reklamy, CTA, obraz profilowy firmy, URL witryny.
- Sprawdź swoją reklamę. Upewnij się, że reklama wyświetla się prawidłowo.
- Dodaj linki śledzące, aby śledzić informacje o skuteczności swojej reklamy.
- Jak upewnisz się, ze Twoja reklama na TikToku jest gotowa do publikacji, kliknij przycisk „prześlij”.
Podsumowanie
Przedstawiliśmy zalety TikToka i szczegółowo opisaliśmy, jak wygląda proces uruchamiania kampanii na tej platformie. Jeśli masz doświadczenie z tworzeniem materiałów promocyjnych w menedżerze reklam FB Ads, reklama na TikToku nie powinna stanowić dla Ciebie problemu. Jeżeli jednak nie masz czasu ani zasobów, by się tym zająć, zgłoś się do nas. Stworzymy kreatywną kampanię, która pozwoli zrealizować wyznaczone przez Ciebie cele. Warto zainteresować się tym tematem, ponieważ liczba użytkowników aplikacji stale rośnie, a jednocześnie istnieje spora szansa, że Twoja konkurencja nie stawia jeszcze pierwszych kroków na tej platformie. Nie daj się wyprzedzić!
[…] lub w dłuższej formie – testowanie różnych rozwiązań. Podobnie jak na Instagramie, czy Tik Toku materiały mogą zawierać w sobie muzykę, audio, efekty, naklejki oraz różnego rodzaju […]
[…] plusem i szansą na wyróżnienie. Więcej informacji na temat reklamy na TikToku znajdziesz tutaj. Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy wdrożyć działania reklamowe na Pintereście oraz w […]