Smart bidding w kampaniach Google Ads – co powinieneś wiedzieć?

Image Description
Martyna Drażba
wt 20.04.2021

Smart bidding, czyli inteligentne określanie stawek, oznacza zbiór strategii automatycznego określania stawek, które na podstawie systemów uczących się optymalizują kampanie pod względem liczby lub wartości konwersji. Do strategii tych zaliczamy: Docelowy CPA; Docelowy ROAS; Ulepszony CPC; Maksymalizacja Liczby Konwersji; Maksymalizacja Wartości Konwersji. Dzięki wymienionym wyżej strategiom nie tylko możesz zaoszczędzić czas, poprawić skuteczność kampanii, ale również jesteś w stanie zwiększyć zwrot z inwestycji.

Smart bidding – informacje praktyczne

Na wstępie warto zaznaczyć, iż możliwość korzystania z inteligentnego określania stawek istnieje w momencie, gdy na Twoim koncie Google Ads włączone jest śledzenie konwersji. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak to zrobić, zapoznaj się z tym artykułem.

Omówmy szczegółowo korzyści, jakie czekają Cię, gdy zdecydujesz się na wdrożenie dowolnej strategii inteligentnego określania stawek.

Inteligentne określanie stawek – zalety

  1. Systemy uczące się

Najważniejszą zaletą, która przemawia za smart biddingiem, są bardzo zaawansowane algorytmy zbierające wiedzę przy korzystaniu ze sporej ilości danych. Biorą one pod uwagę szeroki zakres czynników, które wpływają na skuteczność kampanii. Informacje dostarczane za pomocą systemów uczących się będą pomocne w nakreślaniu precyzyjnych prognoz oddziaływania różnych stawek na wartość albo liczbę konwersji.

2. Sygnały kontekstowe

Smart bidding korzysta z bardzo ważnej funkcji – ustalania stawek w czasie aukcji. Sygnałów, które są uwzględnione w optymalizacji stawek, jest mnóstwo. Należy wyjaśnić, czym są owe sygnały. To nic innego, jak atrybuty danego użytkownika lub jego kontekstu w momencie konkretnej aukcji. Do najważniejszych atrybutów zaliczamy lokalizację i urządzenie danego odbiorcy, ale również: dzień tygodnia, porę dnia, cechy reklamy, system operacyjny, język interfejsu, listy remarketingowe itd. (pełna lista poniżej).1

smart bidding

3. Sterowanie skutecznością

Smart bidding pozwala na określenie celów skuteczności oraz dostosowanie ustawień do celów biznesowych obranych przez Twoją firmę. Oznacza to między innymi, iż stawki w sieci wyszukiwania mogą być optymalizowane przez Ciebie pod względem wybranego modelu atrybucji.

4. Raportowanie skuteczności

Dzięki inteligentnemu określaniu stawek masz wgląd do narzędzi służących przejrzystemu raportowaniu. Są to przede wszystkim:

  • raport strategii ustalania stawek
  • stany strategii ustalania stawek
  • symulatory (prognoza skuteczności reklam przy innym budżecie)
  • wersje robocze oraz eksperymenty kampanii
  • alerty i powiadomienia
smart bidding

Inteligentne określanie stawek – wady

Po wymienieniu niezwykle istotnych i najważniejszych zalet korzystania ze strategii inteligentnego określania stawek, należy zadać pytanie, czy smart bidding ma jakieś wady? Oczywiście, można znaleźć słabości tego rozwiązania, jednak nie są one aż tak znaczące. Przede wszystkim, gdy zdecydujesz się na korzystanie z wybranej strategii, tracisz pełną kontrolę nad kampaniami. Nie oznacza to jednak, iż nie będziesz dłużej odpowiedzialny za optymalizację kampanii. Wciąż będziesz miał wpływ na najważniejsze jej aspekty, np. treść reklam.

Co więcej, ważne jest, abyś początkowo posiadał na koncie odpowiednią ilość danych. Strategie będą miały wówczas szansę rozwinąć się, działać prawidłowo i pomagać Ci realizować określone cele biznesowe. Niewielkim, aczkolwiek wciąż minusem jest tutaj czas. Musisz uzbroić się w cierpliwość i dać strategiom chwilę, by móc ocenić ich skuteczność.

Czy smart bidding jest dla Ciebie?

Niezależnie, czy prowadzisz małą, czy dużą firmę, inteligentne określanie stawek sprawdzi się w przypadku praktycznie każdego biznesu. Strategie optymalizują efekty działań biorąc pod uwagę dane ze wszystkich kampanii, co sprawia, że nawet nowo utworzone kampanie, które nie zdobyły jeszcze żadnych danych, mogą być skuteczne. Pamiętaj, że uczenie maszynowe potrzebuje trochę czasu, aby przynieść jak najlepsze efekty. Zaleca się, aby oceniać rezultat kampanii w dłuższej perspektywie czasu, najlepiej po około miesiącu, gdy będziemy mieć z niej co najmniej 30 konwersji.

Smart bidding – dobra praktyka

Jeżeli chcesz rozwijać kampanię, która korzysta ze strategii inteligentnego określania stawek, zaleca się, byś umieścił w niej słowa kluczowe o dopasowaniu przybliżonym. Są one niezwykle pożądane i sprawdzają się zwłaszcza wtedy, gdy używasz takich strategii jak Maksymalizacja wartości konwersji, Maksymalizacja liczby konwersji, Docelowy ROAS oraz Docelowy CPA. Określanie stawek odbywa się w poszczególnych aukcjach dla każdego zapytania. Licytacja stawki może być dopasowana zarówno w dół, jak i w górę, co zależne jest od przewidywanej skuteczności danego zapytania. Co zatem daje użycie słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym? Przede wszystkim słowa te umożliwiają algorytmom znacznie szybszą naukę. Co więcej, dzięki nim możesz wziąć udział w większej liczbie aukcji. Zwiększona liczba wyświetleń reklam odpowiednim użytkownikom to większa szansa na pozyskanie konwersji.

Gdy zdecydujesz się na korzystania ze słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym na większą skalę, warto abyś zachował pewną ostrożność. Pamiętaj, żeby systematycznie sprawdzać raport wyszukiwanych haseł i wykluczać te słowa, na które nie chcesz wyświetlać swoich reklam. Może okazać się bowiem, że budżet jest przepalany, a Ty nie zyskujesz konwersji.

Inteligentne określanie stawek – omówienie strategii

  • Docelowy CPA – jest to strategia, która ustala stawki w taki sposób, aby pozyskać jak największą liczbę pożądanych konwersji przy określonym wcześniej przez Ciebie (lub też niższym) docelowym koszcie działania – CPA.
  • Docelowy ROAS – w przypadku tej strategii stawki ustalane są pod względem docelowego zwrotu z nakładów na reklamę (ROAS).
  • Ulepszony CPC – strategia ta oznacza ulepszony koszt kliknięcia. Pomaga ona zwiększyć liczbę konwersji przy samodzielnym ustawieniu stawek. Dzięki tej strategii samodzielnie ustawione stawki są automatycznie dostosowywane pod kątem kliknięć, które z mniejszą lub większą szansą doprowadzą do konwersji w witrynie. Średni CPC w przypadku tej strategii jest zazwyczaj niższy niż ustawiony przez Ciebie maksymalny CPC.
  • Maksymalizacja Liczby Konwersji – strategia ta ma na celu pomóc Ci zyskać jak największą liczbę konwersji w ramach określonego przez Ciebie budżetu.
  • Maksymalizacja Wartości Konwersji – ta strategia ustalania stawek prowadzi do maksymalizacji wartości konwersji (np. przychód ze sprzedaży) w ramach określonego przez Ciebie budżetu. Należy pamiętać, aby wartość, którą strategia ma maksymalizować, określić podczas konfigurowania śledzenia konwersji na koncie.

Szczegółowe informacje na temat wymienionych wyżej oraz pozostałych dostępnych strategii ustalania stawek, opisaliśmy w tym artykule.

Smart bidding 2.0 – co nas czeka?

Przyglądając się wnikliwie rekomendacjom od Google, możemy zauważyć pewną tendencję. Od jakiegoś czasu słychać zapowiedzi, iż pewne strategie smart bidding będą miały większą wartość niż pozostałe. Mowa tu o Value-based Bidding, do których zaliczamy Maksymalizację Wartości Konwersji oraz Docelowy ROAS.

Jaka jest różnica pomiędzy strategiami ręcznymi, a inteligentnymi? Ręczne strategie ustawiania stawek traktują jednakowo wszystkie kliknięcia i starają się pozyskać ich jak najwięcej, biorąc pod uwagę CPC i nie patrząc przy tym na konwersje. Strategie, które mają na celu maksymalizować liczbę konwersji, traktują je jednakowo i nie rozróżniają ich wagi. Zadaniem tego typu strategii jest pozyskanie jak największej liczby konwersji przy zachowaniu założonego celu, czy też budżetu. Jeśli zaś chodzi o strategie maksymalizujące wartość konwersji, są one w stanie zrozumieć różnicę wartości każdej konwersji podczas optymalizacji. Jak wiemy, różne rodzaje konwersji mogą mieć dla nas inną wartość i być mniej lub bardziej pożądane. Nadając odpowiednią wagę konwersjom, możemy być pewni, iż nasze kampanie będą efektywnie optymalizowane.

Value-based bidding pozwoli Ci dotrzeć do najbardziej wartościowych klientów, którzy są ważni dla Twojego biznesu. Aby skorzystać z tych strategii, musisz przypisać wartość do swoich konwersji. Następnie dobierz odpowiednią strategię, która w jak największym stopniu odpowiada Twoim celom. Upewnij się, że dokładnie analizujesz wyniki swoich działań. W tym celu sprawdź, czy na pewno spoglądasz na odpowiednie rubryki. Miej z tyłu głowy to, iż czasem konwersje pojawiają się w panelu z niewielkim opóźnieniem.

Podsumowanie

Smart bidding to przyszłość kampanii Google Ads. Korzystanie z wybranej inteligentnej strategii ustawiania stawek to już nie tylko rekomendacja ze strony Google. To także konieczność, gdy chcesz prześcignąć konkurencję i przenieść swoje kampanie na wyżyny. Strategie te, dzięki systemom uczącym się, pozwalają Ci osiągnąć najlepsze wyniki kampanii przy zmniejszonym nakładzie pracy. W zależności od celu biznesowego, masz do wyboru kilka inteligentnych strategii. Pomogą one w optymalizacji zarówno obecnych, jak i nowych kampanii. Wszystko to dzieje się w obrębie założonego wcześniej budżetu, a więc nie musisz martwić się o dodatkowe koszty. Jak opisaliśmy wyżej, zalet smart biddingu jest znacznie więcej niż wad, także zachęcamy do testowania i dzielenia się spostrzeżeniami.

Źródła

  1. https://support.google.com/google-ads/answer/7065882?hl=pl
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się dosyć niedawno, jednak już zdążyliśmy się zaprzyjaźnić. Może dlatego, że jestem sympatyczna... albo marketing jest taki fajny. W pracy zamieniam się w Performance Specialist, ponieważ zajmuję się prowadzeniem kampanii zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Uważam, że wszystkie branże są interesujące i w każdej da się wprowadzić ciekawe rozwiązania. W wolnym czasie lubię zwiedzać świat z porządnym kryminałem w ręku, zajadać się pizzą i otaczać ludźmi z dobrym poczuciem humoru!