Współczynnik konwersji na stronie www – 5 sposobów optymalizacji

Image Description
Łukasz Paterek
czw. 17.03.2022

Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych współczynników jakie należy mierzyć prowadząc kampanię performance marketingową. Przeczytaj wpis i dowiedz się czym jest współczynnik konwersji, jak go obliczać oraz jakie są sposoby na jego optymalizację.

Czym jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych dla marketera i klienta mierników skuteczności kampanii. Każda kampania, która ma być efektywna powinna mieć jasno wyznaczone cele, dlatego bez względu na to jaki rodzaj kampanii prowadzisz, powinieneś wiedzieć co sprawia, że kampania „działa”.

Konwersja to realizacja założonego celu biznesowego. W przypadku e-commerce konwersją może być zakup, ale konwersją może być również wypełnienie formularza kontaktowego czy kliknięcie w numer telefonu. Konwersje możemy podzielić na „miękkie” (np. dodanie do koszyka, dojście do strony płatności) oraz „twarde” (np. zakup, wypełnienie formularza). 

Po co nam konwersje „miękkie”, skoro bezpośrednimi celami biznesowymi są konwersje „twarde”?

Ścieżka klienta prowadząca do realizacji konwersji „twardej” zazwyczaj nie ogranicza się do jednej wizyty. Warto więc tworzyć konwersje „miękkie”, które dostarczają systemom uczącym się wartościowych danych. Czasem kampanie nastawione na realizacje konwersji „miękkich” lepiej realizują założony cel biznesowy, niż kampanie z konwersjami „twardymi” (np. kampanie z celem „dodaj do koszyka” może przynosić więcej sprzedaży niż kampania z celem „zakup”). Cele konwersji również warto testować w kampaniach reklamowych.

Poniżej znajdziesz przykładowy lejek konwersji i wzór na obliczanie współczynnika konwersji.

lejek konwersji na stronie www
Przykładowy lejek konwersji
współczynnik konwersji
Wzór na obliczanie współczynnika konwersji

Przekładając to na realne zyski dla firmy – dobry współczynnik konwersji to dobre dochody. Oznacza to, że użytkownicy znajdują na Twojej stronie to czego szukają. Dlatego kluczową kwestią dla biznesu jest praca nad jak najlepszym współczynnikiem konwersji na stronie.

Jakie cele może mieć konwersja?

W systemach reklamowych Google Ads i Facebook Ads konwersją może być każde działanie, które zdefiniujemy. Trzeba ją dostosować do profilu działalności firmy, jej celów biznesowych i możliwości jakie daje strona internetowa.

Najważniejszymi konwersjami w e-commerce jest zakup i dodanie do koszyka. W przypadku usług może to być, np. wypełnienie formularza kontaktowego, kliknięcie w adres mail czy w numer telefonu.

Oprócz konwersji standardowych możesz również zdefiniować mikrokonwersje, czyli takie, które pomagają w generowaniu ruchu jak najlepszej jakości.

Mikrokonwersjami mogą być, np. :

  • odwiedzenie ponad 3 stron na sesję przez użytkownika,
  • wizyta na stronie dłuższa niż dwie minuty,
  • obejrzenie filmu umieszczonego na stronie.

Konwersje te pomagają kampaniom w generowaniu wartościowego ruchu na stronie oraz dostarczają ważnych danych dla algorytmów systemów reklamowych Google Ads i Facebook Ads. W dłuższej perspektywie realizacja mikrokonwersji może prowadzić do zwiększenia liczby konwersji „twardych”.

5 sposobów jak zwiększyć współczynnik konwersji na stronie www

Zwiększenie współczynnika konwersji na stronie zazwyczaj nie jest zadaniem łatwym i szybkim. Wymaga to zmian na stronie, testów i analizy wyników. Pamiętaj jednak, że jeśli praca przyniesie efekt, a współczynnik konwersji na stronie wzrośnie, będzie to oznaczało dla Ciebie większe przychody. Dlatego warto poświęcić czas i środki, aby szukać nowych, skuteczniejszych rozwiązań dla Twojej strony internetowej.

Poniżej znajdziesz listę rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

1. Architektura strony

Wygląd i funkcjonalność strony internetowej powinna być dostosowana do użytkowników, do których się zwracasz.

Najważniejsze aspekty, pod kątem których powinieneś przeanalizować stronę to: 

  • intuicyjność – sprawdź czy wszystkie najważniejsze zakładki i komunikaty są dla użytkownika łatwo dostępne i widoczne. Sprawdź czy użytkownicy mogą w łatwy sposób znaleźć wszystkie najważniejsze dla nich informacje (np. politykę prywatności, informację o formach dostawy i płatności, informacje o firmie),
  • czytelność – użytkownicy potrzebują jasnych komunikatów podczas wizyty na stronie internetowej. Szybki dostęp do najważniejszych podstron, jasny podział produktów, działająca wyszukiwarka to podstawy. Jeśli masz nowy produkt lub promocję, informacja ta powinna być dobrze widoczna (np. w postaci banera),
  • wygląd witryny – jakie robi pierwsze wrażenie? Czy szata graficzna jest interesująca i odpowiada grupie docelowej? Czy strona wyświetla się tak samo dobrze (i ma te same funkcje) na urządzeniach mobilnych i desktopie?
  • szybkość ładowania strony – sprawdź jak długo ładuje się Twoja strona internetowa, oraz czy wszystkie przyciski, banery i podstrony działają poprawnie. Szybkość działania strony internetowej sprawdzisz na stronie https://pagespeed.web.dev/ , która wskaże diagnostykę oraz możliwości poprawy.

2. Opis produktu

Opis produktów na stronie jest bardzo istotny z dwóch powodów:

  • Dostarcza użytkownikowi najważniejszych informacji o produkcie.

Sposób w jaki utworzony jest opis na stronie może skłaniać użytkownika do zakupu lub rodzić jeszcze więcej pytań. Dokładnie przyjrzyj się opisom produktów na stronie i postaraj się wejść w skórę klienta – jakie są najważniejsze informacje jakich może szukać?

  • Dostarcza danych do feedu produktowego.

Opis produktu to dane jakie pojawiają się w feedzie produktowym. Im bardziej przemyślany opis, który wykorzystuje słowa kluczowe, tym lepszej jakości plik produktowy wykorzystywany do kampanii Google Ads. Jakość opisu na stronie może więc wpływać na ilość wyświetleń reklam produktowych. Więcej na temat optymalizacji feedu produktowego znajdziesz w naszym poprzednim wpisie.

3. Testy A/B

Testy A/B to najlepszy sposób, aby zbadać co przykuwa uwagę użytkowników. Test polega na utworzeniu dwóch wersji strony, która różni się wybranymi elementami, interfejsem czy układem elementów graficznych. Darmowym narzędziem, które pozwoli Ci na przeprowadzanie testów A/B jest Google Optimize. Pozwala ono na edytowanie kodu HTML strony, reguł Javascript oraz daje wiele innych możliwości, które pozwalają przeprowadzać testy na stronie www. Efekty testów A/B możesz mierzyć za pomocą Google Analytics.

To co będziesz testował zależy od strony www, prowadzonego biznesu i Twoich potrzeb. Poniżej kilka możliwości, co można testować w witrynie:

  • grafiki,
  • układ strony,
  • opisy produktów,
  • call to action,
  • dodatkowe informacje (np. o bezpiecznej płatności, informacje o gwarancjach),
  • kolory przycisków.

Prowadząc testy warto pamiętać, że należy testować zmianę jednego elementu. Testując kilku zmian na raz, np. jednoczesna zmiana opisu produktu i zdjęć, może zaburzyć analizę rezultatów – jeśli wyniki się zmienią nie będziesz wiedział, która zmiana miała na to wpływ.

testy a/b mogą zwiększyć współczynnik konwersji
Testy A/B

4. Cross-selling i up-selling

Kolejnymi działaniami, które mogą znacznie poprawić współczynnik konwersji i ilość sprzedanych produktów są techniki sprzedaży krzyżowej (cross-selling) i podwyższenie średniej wartości zamówienia (up-selling), dlatego warto się im przyjrzeć. Jak działają te techniki?

Cross-selling polega na rekomendowaniu produktów, które z dużym prawdopodobieństwem mogą spodobać się osobie, która już kupiła produkt (lub jest na finalnym etapie ścieżki zakupowej), np. produkt uzupełniający.

cross-selling może zwiększyć współczynnik konwersji

Kolejną techniką jest up-selling, czyli zwiększanie wartości koszyka w trakcie procesu zakupowego. Przykładem up-sellingu jest przedstawienie użytkownikowi możliwości zakupu droższej wersji podobnego produktu, który mógłby go zainteresować. Celem tego działania jest maksymalizacja zysku w jednej transakcji.

up-selling

Obie techniki pomogą w osiągnięciu jak najlepszych wyników przy każdym użytkowniku.

5. Pop-up

Pop-up to wyskakujące okienko, które pojawia się na stronie internetowej podczas przeglądania witryny, zawierające dodatkowe informacje. Pop-upy są często wykorzystywane do informowania o polityce prywatności podczas wizyty na stronie www. Można je jednak wykorzystać również do zwiększenia współczynnika konwersji. Pop-up może informować o trwających promocjach, wyprzedażach czy nowościach. Dodatkowo pop-upy można programować, więc, np. mogą pojawić się po upływie drugiej minuty odwiedzin użytkownika na stronie, gdy widzimy, że jest zainteresowany kupnem produktu, ale nie może podjąć finalnej decyzji. Na takim pop-upie może pojawić się, np. call to action lub kod rabatowy. Celem działania jest skłonienie użytkownika do dokonania zakupu teraz.

Analiza wyników, wyciąganie wniosków, case study – co jeszcze możesz zrobić, żeby zwiększyć współczynnik konwersji?

Analiza wyników kampanii, przeprowadzanych testów, wyciągnie wniosków i wdrażanie zmian na podstawie statystyk, to podstawowe działania, o których warto przypomnieć. Wszystkie działania na stronie powinny być prowadzone w jasno określonym celu, im bardziej świadomie i analitycznie podejdziesz do czytania ich rezultatów, tym lepsze efekty będą przynosiły Twoje kampanie.

Case study, czyli studium przypadków i analiza realizacji jest ważnym działaniem, które może pomóc znaleźć insighty do zmian i nowych działań. Dzięki przeprowadzeniu takiej analizy możesz podsumować jakie zadania zostały wykonane, co działa dobrze, a co nie i co należy zmienić, dlatego dobrym sposobem jest analiza działań mądrej konkurencji, która osiągnęła sukces. Sprawdzenie jak działa ich strona, programu promocji, sposobu komunikacji z klientem, podglądanie co robią inaczej niż inni. Warto wyciągać wnioski z takiej analizy i planować na ich podstawie zmiany, które pasują do Twojego biznesu i charakteru marki.

Podsumowanie – przygotuj działania, które pomogą zwiększyć współczynnik konwersji

Zwiększenie współczynnika konwersji na stronie www, może doprowadzić do zwiększenia zysków w biznesie. Rozwinięcie każdego ze wskazanych w tekście działań mogłoby być oddzielnym artykułem, dlatego, przed rozpoczęciem pracy, warto poszukać większej ilości informacji i dobrze zaplanować czynności, które wdrożysz na swojej stronie www.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.