Wynik Jakości – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Image Description
Martyna Drażba
wt 27.02.2018

Prowadzisz kampanie reklamowe z wykorzystaniem narzędzia Google AdWords, lecz odnosisz marne skutki? Budżet został zwiększony, zabawa ze stawkami CPC za Tobą, a wciąż nie możesz dogonić konkurencji? Pamiętaj, że reklamą w Google nie rządzą jedynie pieniądze. To, na co powinieneś także zwrócić uwagę, to Twój Wynik Jakości. Jest on równie ważny, a nawet ważniejszy niż ustawiona przez Ciebie maksymalna cena za kliknięcie w Twoją reklamę. Co składa się na wspomniany Wynik Jakości? Czy rzeczywiście jest to tak ważny wskaźnik? Co zrobić, by był jak najwyższy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w artykule. Zaczynamy!

 

Czym jest Wynik Jakości?

Podstawą sukcesu przy prowadzeniu kampanii reklamowej w Google AdWords jest dopasowanie. Chodzi tu zarówno o dopasowanie słów kluczowych, treści reklamowych, jak i jakości strony docelowej. Wynik Jakości to niezwykle przydatne narzędzie diagnostyczne, które informuje o skuteczności reklam oraz słów kluczowych. Pod hasłem Wynik Jakości kryje się orientacyjny wskaźnik, podawany w skali 1-10. Im wyższa liczba, tym lepiej. Oznacza to, iż wszystko jest dopracowane na najwyższym poziomie i reklamy mają dużą szansę na zauważalność oraz klikalność. Co obejmuje tak ważny wskaźnik? Składowych jest kilka. Przede wszystkim chodzi o:

  • przewidywany współczynnik klikalności,
  • trafność reklamy,
  • opinię o stronie docelowej.

Wynik Jakości

Każdy z nich może przyjąć jedną z trzech wartości: powyżej średniej, przeciętną lub poniżej średniej. Można wyróżnić także inne czynniki, które oddziałują na ocenę jakości reklamy, lecz nie mają bezpośredniego związku z Wynikiem Jakości. Do takich czynników zaliczamy między innymi: kontekst zapytania, urządzenie użytkownika, lokalizację, czy też porę dnia, w której wyszukuje się dane frazy. Wynik Jakości obliczany jest na podstawie historycznych danych o skuteczności.

Przejdźmy do dokładniejszego omówienia każdego z najważniejszych czynników mających wpływ na Wynik Jakości:

 

Przewidywany współczynnik klikalności – określa stopień prawdopodobieństwa, z jakim Twoja reklama może zostać kliknięta;

Trafność reklamy – informuje o tym, czy dana reklama odpowiada na zapytanie postawione przez użytkownika. Innymi słowy, element ten oznajmia, czy Twoja reklama jest możliwa do wyświetlenia przy konkretnym wyszukiwanym haśle;

Opinia o stronie docelowej – jest to opinia sporządzona na podstawie Twojej strony internetowej – jej przejrzystości, czytelności, nawigacji i łatwości w obsłudze.

 

Jak sprawdzić swój Wynik Jakości?

Zastanawiasz się ile wynosi Twój Wynik Jakości? Na sprawdzenie tego są dwa bardzo proste sposoby:

  • Wystarczy, że zalogujesz się do panelu AdWords, z menu wybierzesz opcję “Słowa kluczowe”, a następnie myszką najedziesz na kolumnę “Stan” słów kluczowych.

Wynik JakościWynik Jakości

Ukaże Ci się wtedy widok podsumowania, gdzie znajdziesz informacje dotyczące skuteczności Twoich reklam w aukcjach, w których biorą udział. Zweryfikujesz, czy reklama wyświetla się na dane słowo kluczowe, jaki jest Wynik Jakości konkretnego słowa z podziałem na przewidywany CTR, trafność reklamy oraz ocenę jakości strony docelowej.

  • Modyfikując kolumny słów kluczowych – jeśli w panelu AdWords jesteś na poziomie “Słów kluczowych”, kliknij opcję “Modyfikuj kolumny”, kolejno z listy, która Ci się ukaże, wybierz wariant Wynik Jakości, a następnie dodaj do widoku Wynik Jakości, przewidywany CTR, trafność reklamy oraz jakość strony docelowej. Kliknij przycisk “Zastosuj”.

Wynik Jakości

Ta metoda jest czytelniejsza, ponieważ w jednym widoku tabeli masz wszystkie najważniejsze informacje o danym słowie kluczowym obok siebie. Co ważne, kolumny możesz modyfikować w dowolny sposób, w zależności od tego, które informacje są dla Ciebie istotne.

Możesz wykorzystać dowolną metodę, by kontrolować każde słowo kluczowe, które zostało użyte w kampanii. Należy pamiętać jednak, iż Wynik Jakości, który widzisz z poziomu konta, nie jest dokładnym odzwierciedleniem wyliczeń jakości w czasie rzeczywistym. Dzieje się tak dlatego, iż jakość reklam obliczana jest dla każdej aukcji, w której bierze udział i uwzględnia się wtedy mnóstwo różnych czynników, których jakość trudno określić za pomocą jednej, konkretnej liczby.

Jak poprawić swój Wynik Jakości?

Jak pewnie zdążyłeś już wywnioskować jakość ma znaczenie. Wysoka jakość reklam niewątpliwie przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim wpływa na zadowolenie użytkowników. Sprawia również, że reklamodawcy płacą mniejszą kwotę za kliknięcie oraz mają szansę na przekazanie uzupełniających informacji w rozszerzeniach reklam. Wysoki Wynik Jakości przekłada się także na bardzo dobre wyniki sprzedawców – wyższa pozycja reklam to lepsza widoczność i większe możliwości sprzedaży. Jakie są zatem najlepsze praktyki na poprawienie każdego czynnika składającego się na Wynik Jakości?

 

  • Przewidywany współczynnik klikalności – jest to prawdopodobieństwo kliknięcia w Twoją reklamę, która wyświetli się użytkownikom po wpisaniu danego słowa kluczowego w wyszukiwarkę. Co zrobić, by ludzie chętniej klikali w Twoją reklamę? Rada jest prosta – twórz, eksperymentuj i analizuj. Sprawdź, które hasła reklamowe mają większy wpływ na pozytywne reakcje odbiorców i to je promuj w szczególności. W reklamie umieść wszystkie najważniejsze informacje, które mogą zachęcić ludzi do odwiedzenia Twojej witryny oraz rozszerzenie, które powiedzą nieco więcej o Twojej działalności.

 

  • Trafność reklamy – praca nad reklamą i jej treścią jest niezwykle ważna. Tutaj Google AdWords oferuje duże pole do manewru. Jak już zostało wspomniane wcześniej, najważniejsze jest zadowolenie użytkownika. Jak można je osiągnąć?
  1. Po pierwsze, aby prawidłowo odpowiadać na potrzeby internetowego klienta, musisz najpierw postarać się go poznać. Wczuj się w jego rolę i zastanów, co mogłoby go przyciągnąć? Jakie hasła mógłby wpisywać, by znaleźć Ciebie i Twój biznes? Gdy poznasz odpowiedzi na te pytania, będziesz mógł skutecznie kierować swoją ofertę do odpowiednich osób.
  2. Po drugie, twórz takie grupy reklam, które będą dotyczyły wąskiego zakresu oferowanych przez Ciebie usług, np. jednego produktu. W ten sposób grupy reklam będą trafniejsze i łatwiej będzie dostosować do nich odpowiednie słowa kluczowe, czy też treści reklamowe. Hasła użyte w reklamach powinny być proste, krótkie, zachęcające do działania. Jeśli masz dużo pomysłów, stwórz kilka reklam i sprawdzaj, które są skuteczniejsze i na które ludzie lepiej reagują.

 

  • Opinia o stronie docelowej – chodzi tu o jak najlepsze dopracowanie strony docelowej. Ważne jest, by była przejrzysta, intuicyjna i wygodna w obsługiwaniu. Z punktu widzenia użytkownika istotne jest, aby proces szukania na niej niezbędnych informacji był możliwie jak najkrótszy. Zoptymalizuj więc swoją stronę docelową pod tym kątem i sprawdzaj reakcje użytkowników na nią.

 

Możesz starać się poprawić zarówno jeden składnik Wyniku Jakości, jak i wszystkie z nich. Zależy to od Twoich umiejętności i czasu, który jesteś w stanie na to poświęcić. Efekty swoich starań możesz porównać z historycznymi wynikami dotyczącymi jakości tworzonych przez Ciebie reklam. Dane te powiedzą Ci, jak zmienił się Wynik Jakości słowa kluczowego w czasie. Aby mieć dostęp do tych informacji, wystarczy, że posegmentujesz słowa kluczowe ze względu na “Czas” i wybierzesz opcję “Dzień”. Pokaże Ci się wtedy Wynik Jakości z końca danego dnia.

Wynik Jakości a wygrana aukcja w Google AdWords

Aukcja w Google Adwords odbywa się za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę jakiekolwiek zapytanie. System decyduje, które reklamy i w jakiej kolejności wyświetlą się danej osobie. Kolejność ta nie jest oczywiście przypadkowa. System podejrzewa, które strony docelowe są trafne i przydatne użytkownikom, którzy je zobaczą i na tej podstawie tworzy listę. Jest to rozwiązanie, które przynosi korzyści obu stronom – reklamodawcom oraz odbiorcom. Użytkownicy widzą reklamy, które odpowiadają na ich zapytania, a reklamodawcy uzyskują kliknięcia od osób, które są bardziej skłonne do dokonania zakupu.

Niech nie zmyli Cię nazwa “aukcja”. Nie jest bowiem tak, że ten, kto da więcej, będzie wyżej. Do rankingu reklamy, oprócz maksymalnej stawki CPC zatwierdzonej przez Ciebie, uwzględniana jest jakość reklamy w momencie aukcji, kryteria wyszukiwania, jak również wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam. Ranking reklam odbywa się na podstawie szczegółowej analizy wszystkich tych czynników i służy do określenia pozycji reklamy. Im większy wynik tejże analizy, tym wyższa pozycja reklamy w wyszukiwarce Google. Pozycja reklamy to z kolei porządek, według którego reklamy wyświetlają się na stronie. W najlepszej sytuacji jest ten reklamodawca, którego reklamy wyświetlają się jako pierwsze, gdyż są wtedy lepiej widoczne dla potencjalnych klientów. Aby znaleźć się w tak komfortowym położeniu, należy wygrać aukcję w Google AdWords. Jak tego dokonać?

Ranking reklam obliczany jest w przypadku, gdy reklama może zostać wyświetlona i uczestniczy w aukcji, więc jej pozycja może za każdym razem być inna. Zależy to przede wszystkim od konkurencji, jakości Twojej reklamy w danym momencie oraz kryteriów wyszukiwania. By Twoja reklama wyświetlała się na samej górze listy wyszukiwania, możesz albo operować ceną (gdy jakość reklam oceniana jest jako wysoka, można obniżać cenę za kliknięcie i zachować przy tym lepszą pozycję reklam), albo pracować nad uzyskaniem jak najwyższego Wyniku Jakości, co zostało szerzej opisane nieco wyżej.

Podsumowanie

Odpowiadając wprost na jedno z postawionych pytań na początku artykułu – Wynik Jakości jest niezwykle ważnym wskaźnikiem. By osiągać sukcesy sprzedażowe i w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje nam Google AdWords, należy o ten wynik należycie zadbać. Gdy wiesz już, czym jest Wynik Jakości i jak go poprawić, czas, byś zerknął do swojego panelu AdWords i dokonał w nim pewne zmiany, jeśli to niezbędne. Koniecznie daj znać, jakie pozycje zajmujesz i czy udało Ci się już wygrać aukcję! A może masz pewne rady ze swojego doświadczenia? Chętnie poczytamy.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się dosyć niedawno, jednak już zdążyliśmy się zaprzyjaźnić. Może dlatego, że jestem sympatyczna... albo marketing jest taki fajny. W pracy zamieniam się w Performance Specialist, ponieważ zajmuję się prowadzeniem kampanii zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Uważam, że wszystkie branże są interesujące i w każdej da się wprowadzić ciekawe rozwiązania. W wolnym czasie lubię zwiedzać świat z porządnym kryminałem w ręku, zajadać się pizzą i otaczać ludźmi z dobrym poczuciem humoru!