Reklamy z kolekcją na Facebooku


Reklamy z kolekcją

System reklamowy Facebooka bardzo dynamicznie się rozwija. Liczba formatów i umiejscowień, które można wykorzystać w celu zainteresowania odbiorcy, stale się poszerza. Do najciekawszych rodzajów reklamy, wśród aktualnie dostępnych na Facebooku, należy Kolekcja. Dlaczego Kolekcja Facebook to format, którym warto się szczególnie zainteresować?

Charakterystyka

Kolekcja Facebook to typ reklamy dostępnej wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Łączy ona w sobie atuty formatów wizerunkowych oraz przekierowujących do witryny. Składa się z filmu (ew. obrazu) umieszczonego na górze kreacji oraz czterech mniejszych obrazów przedstawiających produkty poniżej. Dzięki temu użytkownicy mogą poznać produkty, zapoznać się z ich zastosowaniem i funkcjonalnością podczas odtwarzanego video, a w tym samym czasie dowiedzieć się o ich cenie. Wszystko to na jednym ekranie. Na tym jednak atrakcyjność Kolekcji Facebook się nie kończy. Po dotknięciu reklamy, użytkownik przekierowany zostaje do pełnoekranowego środowiska, zwanego Materiałem błyskawicznym (Instant Experience), lub inaczej mówiąc Kanwą.

Kolekcja Facebook

Materiał błyskawiczny (Instant Experience)

Materiał błyskawiczny, to pełnoekranowe środowisko dostępne wyłącznie na urządzeniach mobilnych, które otwiera się po kliknięciu w reklamę. Co istotne, tą reklamą nie musi być koniecznie Kolekcja Facebook, może być nią też standardowy obraz lub film. Kolekcja Facebook jest jednak formatem generującym najwyższe zainteresowanie ze względu na swoją specyfikę. Kanwa może składać się ze wszystkich dostępnych na Facebooku formatów reklamowych – pojedynczego obrazu, filmu, karuzeli, czy pokazu slajdów. Użytkownik może następnie swobodnie przechodzić pomiędzy kolejnymi rodzajami reklam, zarówno w poziomie, jak i w pionie (jeśli w ten sposób zaprojektujemy nasz Materiał błyskawiczny). Skutkuje to wysokim zaangażowaniem odbiorcy w obrębie reklamy, a także wysoką jej zapamiętywalnością. Dodatkowo duże zagęszczenie atrakcyjnych materiałów w jednym miejscu powoduje maksymalne przyciągnięcie uwagi użytkownika oraz w pełnym stopniu wykorzystuje potencjał kreacji. Po dotknięciu któregokolwiek z materiałów w ramach Kanwy, odbiorca zostaje przekierowany do witryny.

Materiał błyskawiczny można nawet w pewnym sensie porównać do interaktywnej gry. To odbiorca decyduje jakie formaty, jak długo i w jakiej kolejności będzie oglądał. Format ten wczytuje się momentalnie i umożliwia głębokie zaznajomienie się z marką. Pozwala on na bardzo kreatywne rozwiązania, np. na zbudowanie ciekawej i angażującej odbiorcę historii.

Przy tworzeniu reklamy, reklamodawca ma do wyboru wykorzystanie gotowego szablonu lub też utworzenie indywidualnego, niestandardowego Materiału błyskawicznego. W jego ramach można także dodawać różnego rodzaju elementy w postaci np. opisów, przycisków lub linków. Możliwe jest również osadzenie pikseli Facebooka. Co więcej, istnieje opcja powiązania dwóch lub więcej Materiałów błyskawicznych. Dzięki temu odbiorcy jeszcze dłużej będą mieli możliwość obcowania oraz angażowania się w interakcje z marką.

materiał błyskawiczny

Specyfikacje dla Kolekcji Facebook

Kolekcja Facebook obsługuje cztery cele reklamowe:

W przypadku wybrania celu Ruch, w raportach będziemy mieli możliwość analizy zarówno liczby dotknięć otwierających Materiał błyskawiczny, jak i liczby kliknięć w obrębie materiału, które doprowadziły do przekierowania na witrynę. Algorytm Facebooka będzie w tym przypadku wyszukiwał przede wszystkim osoby, które klikną w reklamę i obejrzą Kanwę. Jeśli naszym priorytetem są przejścia na witrynę, lepiej będzie wybrać cel Konwersje i jako konwersję ustawić jedną z czynności możliwych do wykonania na stronie, bądź też zdecydować się na cel Sprzedaż z katalogu.

Kolekcja Facebook może być wyświetlana w Aktualnościach na Facebooku (wyłącznie urządzenia mobilne) lub w Aktualnościach na Instagramie.

Współczynnik proporcji dla filmów wynosi 16:9 lub 1:1, dla obrazów 1,9:1, a dla pokazu slajdów 16:9, 1:1 lub 2:3 (w przypadku różnych rozmiarów pokaz slajdów jest automatycznie kadrowany do proporcji 1:1).

Limit znaków w przypadku tekstu wynosi 90 znaków, a w przypadku nagłówka – 25 znaków (nagłówki są obsługiwane wyłącznie na Facebooku).

Minimalna liczba produktów w zestawie produktów wynosi 4, natomiast w przypadku, gdy chcemy skorzystać z szablonu Błyskawiczny Sklep -12.

Szablony do Kolekcji Facebook

Jak wspominałem już wcześniej, reklamodawca może wybrać utworzenie niestandardowego materiału błyskawicznego lub skorzystanie z gotowego szablonu. Użycie szablonu umożliwia maksymalne skrócenie procesu tworzenia reklamy. Dostępne są następujące rodzaje szablonów materiałów błyskawicznych:

  • Błyskawiczny sklep – mobilne środowisko zakupowe, które można stworzyć przy użyciu katalogu lub zdjęć i informacji o produktach. W tym szablonie reklama optymalizowana jest pod kątem sprzedaży, a głównym celem jest informowanie odbiorców o produktach firmy. W ramach Materiału błyskawicznego istnieje limit 50 produktów, które mogą być uporządkowane kategoriami. Użytkownicy mają możliwość swobodnego przeglądania produktów w ramach Kanwy, a następnie bezpośredniego przejścia na witrynę za pomocą jednego kliknięcia, gdzie mogą dowiedzieć się więcej.
  • Błyskawiczna prezentacja – dzięki temu szablonowi użytkownicy będą mogli poznać bliżej produkty w trakcie ich użytkowania. Będą one pokazane w rzeczywistych sytuacjach z wykorzystaniem znaczników. Produkty można uporządkować przy użyciu funkcji kart. Szablon ten pozwoli w efektowny sposób opowiedzieć o marce, jednocześnie zachęcając do sprzedaży produktów
  • Błyskawiczny formularz – szablon ten pozwoli zgromadzić dane kontaktowe i utworzyć listę potencjalnych klientów.
  • Błyskawiczne pozyskiwanie klientów – szablon ten posiada mobilną stronę docelową wzywającą do działania, dzięki czemu umożliwia zainteresowanie nowych klientów Twoją marką i produktami. Kliknięcie w obrębie Materiału błyskawicznego odsyła użytkowników bezpośrednio do strony rejestracji, subskrypcji lub zakupu. Najlepsze efekty osiągają kreacje z mniejszą liczbą elementów (zdjęcia, tekst, filmy), krótkim przekazem i sugestywnym wezwaniem do działania
  • Błyskawiczna narracja – ukazuje markę, produkt lub usługę w atrakcyjny sposób i przyczynia się do zwiększenia rozpoznawalności marki. Szablon ten jest wskazany szczególnie w przypadku, gdy mamy do dyspozycji zestaw obrazów lub filmów układających się w opowiadanie o naszej marce.

Zalety Kolekcji Facebook

Kolekcja Facebook z pewnością posiada kilka zalet, które wyróżniają ją na tle innych formatów:

  • Idealna dla branży e-commerce i nie tylko – możliwość umieszczenia w Materiale błyskawicznym aż do 50 produktów i jednoczesnego wyświetlenia inspirującego filmu o marce lub konkretnych produktach pozwala łączyć wiele celów biznesowych w ramach jednego formatu.
  • Poprawa rozpoznawalności na urządzeniach mobilnych – połączenie filmu (lub obrazu) z odpowiednimi produktami korzystnie wpływa na zainteresowanie odbiorców.
  • Płynne środowisko przeglądania na urządzeniach mobilnych – odbiorca może swobodnie przechodzić pomiędzy kreacjami wchodzącymi w skład Kanwy, a także uzyskać więcej informacji na temat produktu bez konieczności opuszczania Facebooka.
  • Konwersja popytu na sprzedaż – użytkownicy mogą bezpośrednio przejść na stronę witryny i dokonać zakupu konkretnego, interesującego ich produktu.

Tworzenie Kolekcji Facebook

Zanim rozpoczniemy tworzenie kampanii, musimy pamiętać o wgraniu katalogu zawierającego zestawy produktów z odpowiednią liczbą produktów (dla przypomnienia – minimum 4 produkty w zestawie, minimum 12 w przypadku wykorzystania szablonu Błyskawiczny sklep). Jak wspomniałem wcześniej, Kolekcja Facebook obsługuje tylko cztery cele: Ruch, Konwersje, Sprzedaż z Katalogu oraz Wizyty w firmie. Po wybraniu odpowiedniego celu, tworzymy zestaw reklam, w którym z kolei trzeba pamiętać, żeby zaznaczyć odpowiednie umiejscowienia. Przypomnijmy, że Kolekcja Facebook wyświetla się jedynie w Aktualnościach na Facebooku i Instagramie, wyłącznie na urządzeniach mobile.

Na poziomie reklamy zaczynają się pierwsze poważniejsze różnice w porównaniu z innymi formatami. W zakładce „Utwórz reklamę” jest dedykowana opcja specjalnie pod Kolekcję, trzeba kliknąć odpowiednią pozycję. Na poziomie „Dostosuj materiał błyskawiczny” należy wybrać szablon lub stworzyć własny za pomocą opcji „Niestandardowy materiał błyskawiczny”.

facebook ads

Przy zdecydowaniu się na opcję samodzielnego stworzenia materiału błyskawicznego, możemy wykorzystać następujące elementy:

  • Przycisk
  • Karuzela
  • Zdjęcie
  • Blok tekstowy
  • Film
  • Nagłówek

reklama mobile

Składniki te możemy dodawać w dowolnej kolejności i modyfikować odpowiednio do swoich potrzeb (np. w przypadku bloku tekstowego możemy ustalić typ czcionki, jej rozmiar i kolor, a także kolor tła). Następnie zapisujemy szablon i wracamy na poziom reklamy. Tam dodajemy już jedynie nagłówek i tekst i reklama gotowa. Uwaga: nie można modyfikować stworzonego materiału błyskawicznego. Jeśli potrzebujemy dokonać zmian, konieczne jest wejście w podgląd materiału i zduplikowanie go za pomocą przycisku „Duplikat” znajdującego się w prawym górnym rogu kreatora.

Podsumowanie

Kolekcja Facebook jest jednym z najciekawszych formatów reklamowych w stale ewoluującym środowisku reklamowym Facebooka. Dzięki jej specyfice można działać skutecznie i wielowymiarowo. Jest to format szczególnie atrakcyjny dla biznesów e-commercowych posiadających bogaty katalog produktów i chcących wycisnąć z urządzeń mobilnych maksimum korzyści. Patrząc na tempo rozwoju opcji reklamowych Facebooka, przyszłość na tym medium rysuje się w naprawdę ciekawych barwach.

OCEŃ TEN POST Twoja ocena: 1/5Twoja ocena: 2/5Twoja ocena: 3/5Twoja ocena: 4/5Twoja ocena: 5/5 liczba głosów: 1, ocena: 5,00/5
Tagi: , ,

Grzegorz Kowalczyk
Mam na imię Grzesiek, w branży marketingu internetowego pracuję od lutego 2016 roku. W trakcie mojej kariery zawodowej pracowałem w GroupM, Deloitte Digital CE, Digital Resolution (część grupy OMD) oraz w Grupie Domodi. Przez cały ten okres zdobywałem doświadczenie w obszarze Social Ads. Aktualnie mieszkam w Warszawie i pracuję w AdPeak, gdzie rozwijam się bardziej w obszarze Google Ads, nie tracąc jednak nadal kontaktu z reklamami socialowymi.