LinkedIn Business Manager krok po kroku

Image Description
Natalia Wrzosek
pt. 04.08.2023

Wraz z rosnącą popularnością LinkedIna rośnie również zainteresowanie prowadzeniem profili prywatnych i firmowych oraz reklamowania się na tej platformie. W odpowiedzi na potrzeby użytkowników i wciąż zmieniające się środowisko reklamowe twórcy LinkedIn stale rozwijają platformę. Dzięki temu nie pozostają w tyle za innymi, popularnymi mediami społecznościowymi. Jeśli zdarzyło Ci się zarządzać więcej niż jednym kontem reklamowym czy stroną firmową na platformie LinkedIn pewnie wiesz, jak nieprzystępnie skonstruowane było korzystanie z niektórych funkcji administracyjnych na koncie. Na szczęście i tutaj pojawiło się rozwiązanie, znane chociażby z Facebooka. LinkedIn Business Manager (Menedżer firmy), bo to o nim mowa, to stosunkowe nowe narzędzie. Warto je poznać, aby usprawnić swoją pracę i oszczędzić cenny czas, którego nam wszystkim tak często brakuje. 😉

Reklamodawco – dlaczego powinieneś być na LinkedInie?

Zacznijmy od podstawowej sprawy – dlaczego właściwie powinieneś prowadzić jakiekolwiek działania na LinkedInie? Uwaga – odpowiedź na to pytanie nie będzie odkrywcza. Powinieneś działać na LinkedInie, ponieważ… są tam (prawie) wszyscy. I użytkowników wciąż przybywa. Według statystyk dostępnych na stronie napoleoncat.com liczba użytkowników LinkedIn na świecie i w Polsce powoli, acz systematycznie rośnie. Co to oznacza? Pojawiają się tam Twoi potencjalni klienci, partnerzy biznesowi i przyszli pracownicy, do których możesz dotrzeć ze swoim przekazem.

Wzrost liczby użytkowników LinkedIn w Polsce w ujęciu rok do roku
Wzrost liczby użytkowników LinkedIn w Polsce w ujęciu rok do roku. Lipiec 2022 vs. lipiec 2023.
Źródło: https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in-poland/2023/#section-linkedin

LinkedIn może być świetnym miejscem, aby wyjść ze swoim produktem czy usługą również na rynki zagraniczne. W dalszym ciągu jest to konkurencyjne środowisko reklamowe. Jednak zastanów się – ilu Twoich konkurentów do niego nie wchodzi już na etapie decyzji o rozpoczęciu jakichkolwiek działań reklamowych w Internecie?

LinkedIn Business Manager – dla kogo?

Kto może wyciągnąć korzyści z używania LinkedIn Business Managera? Każdy, kto posiada konto reklamowe lub stronę firmową na LinkedInie i nie jest „sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”. Jeśli w prowadzenie konta czy strony będzie zaangażowana więcej niż jedna osoba lub samych kont będzie kilka, LBM może okazać się świetnym rozwiązaniem organizacyjnym. To samo dotyczy sytuacji, w której część prac chcemy delegować innym osobom lub podmiotom zewnętrznym, takim jak agencja reklamowa. Również w samych agencjach to narzędzie może okazać się przydatne, jeśli każdy pracownik lub dział ma inny zakres obowiązków. Dzięki niemu łatwo można określić poziomy dostępu oraz zakres działań, które użytkownik może podjąć na danym koncie reklamowym lub stronie firmowej.

Funkcje i zalety LinkedIn Business Managera

Administrowanie wieloma kontami i stronami

Panel w LinkedIn Business Managerze
Wygląd panelu nawigacyjnego LinkedIn Business Managera.

LinkedIn Business Manager to narzędzie, które ma usprawnić zarządzanie zasobami firmowymi na LinkedInie. Dzięki niemu możesz efektywnie administrować wszystkimi kontami reklamowymi, stronami firmowymi oraz listami odbiorców, do których masz dostęp. To również w tym miejscu możesz dodać partnerów biznesowych oraz użytkowników do swojego BM, a także nadać im odpowiedni poziom dostępów do wybranych zasobów. Jest to szczególnie przydatne w przypadku agencji reklamowych i freelancerów, którzy mają pod opieką wiele projektów, prowadzonych dla różnych klientów. Business Manager pomaga zachować niezbędny w takiej sytuacji porządek. Nawigując po panelu, który znajduje się po lewej stronie samego narzędzia, możesz z łatwością poruszać się pomiędzy wszystkimi zasobami, dodanymi do Twojego konta Menedżera firmy.

Poziomy dostępu, role i uprawnienia użytkowników

Innym plusem posiadania LinkedIn Business Managera jest fakt, że możesz w jednym miejscu łatwo i sprawnie zarządzać wszystkimi uprawnieniami, rolami i poziomem dostępu użytkowników do poszczególnych kont reklamowych i stron firmowych. Narzędzie oferuje 2 poziomy dostępu, różne role biznesowe oraz kilka typów uprawnień, które można przydzielić każdemu z użytkowników. Pierwszy poziom dostępu odnosi się do uprawnień użytkownika na poziomie samego LinkedIn Business Managera. Drugi poziom dostępu dotyczy już bezpośrednio ról i uprawnień użytkowników na poziomie poszczególnych kont reklamowych oraz stron firmowych.

Role biznesowe

Role biznesowe, jakie można przydzielić użytkownikom na pierwszym poziomie, to Administrator, Pracownik oraz Zleceniobiorca. Najszersze uprawnienia ma oczywiście Administrator, który może:

  • dodawać do LBM konta reklamowe, użytkowników oraz strony firmowe,
  • dodawać oraz usuwać partnerów biznesowych,
  • udostępniać oraz anulować udostępnienie dostosowanych list odbiorców,
  • przeglądać konta reklamowe oraz strony firmowe.

Z kolei użytkownicy z rolą Pracownik lub Zleceniobiorca mogą jedynie przeglądać konta reklamowe i strony firmowe – pod warunkiem, że zostaną do nich przypisani. W przeciwnym wypadku w LBM nie zobaczą żadnych kont i stron.

Uprawnienia na kontach reklamowych

Na poziomie konta reklamowego użytkownikowi można przypisać rolę: Administratora ds. rozliczeń, Menedżera konta, Menedżera kampanii, Menedżera reklamy oraz Przeglądającego. Tutaj ponownie najszersze uprawnienia posiada Administrator ds. rozliczeń, który zarządza:

  • zmianami szczegółów rozliczeniowych,
  • edytowaniem informacji o koncie,
  • dostępem użytkowników do konta,
  • tworzeniem oraz edytowaniem kampanii,
  • tworzeniem oraz edytowaniem kreacji,
  • wyświetlaniem danych kampanii.

Użytkownicy o rolach przypisanych niżej w tej hierarchii mają odpowiednio mniejsze uprawnienia (sprawdź koniecznie tabelę poniżej).

Uprawnienia użytkowników na poziomie konta reklamowego w LinkedIn
Uprawnienia użytkowników na poziomie konta reklamowego w LinkedIn.

Uprawnienia na stronach firmowych

Z kolei na poziomie stron firmowych możemy wyróżnić takie role, jak: Super Admin, Administrator treści, Kurator, Analityk, Publikujący treść sponsorowaną, Menedżer formularzy Lead Gen, Administrator strony docelowej. Najwięcej uprawnień posiada (bez zaskoczeń ;)) Super Admin. Może on między innymi:

  • edytować wszystkie dostępne na Stronie pola,
  • zarządzać administratorami Strony,
  • tworzyć treści oraz nimi zarządzać,
  • tworzyć treści rekomendowane oraz nimi zarządzać,
  • przeglądać dane analityczne Strony,
  • tworzyć treści sponsorowane,
  • pobierać kontakty wygenerowane przez kampanie z Formularzem generowania potencjalnych klientów.

Jedyna rzecz, której Super Admin nie może, to tworzenie i edytowanie stron docelowych. Takie uprawnienie posiada wyłącznie Administrator strony docelowej (jest to jednocześnie jego jedyny zakres kompetencji na Stronie firmowej).

Uprawnienia użytkowników na poziomie strony firmowej w LinkedIn
Uprawnienia użytkowników na poziomie strony firmowej w LinkedIn.

Partnerzy w LinkedIn Business Managerze

LinkedIn Business Manager ma jeszcze inną, bardzo dużą zaletę. Pozwala na łączenie się z kontami LBM innych firm i organizacji. Umożliwia to tym organizacjom współdzielenie dostępu do określonych zasobów firmowych. Dodanie partnerów zewnętrznych do Twojego Menedżera firmy usprawnia współpracę między wieloma podmiotami, które zajmują się obsługą kont reklamowych i stron firmowych w różnym zakresie. Co to oznacza w praktyce? Załóżmy, że jesteś administratorem konta reklamowego swojej firmy na LinkedInie, natomiast nie zajmujesz się bezpośrednio tworzeniem i optymalizacją kampanii reklamowych. Zlecasz zewnętrznej agencji obsługę kampanii, ale nie wiesz, kto dokładnie miałby się nimi zajmować. Dzięki dodaniu Partnera w Business Managerze nie musisz się tym martwić. Osoba, która posiada uprawnienia Administratora na koncie Partnera może samodzielnie nadać potrzebne dostępy odpowiednim pracownikom.

Udostępnianie list odbiorców

Dzięki LinkedIn Businnes Managerowi opcja, której używanie wcześniej było zawiłe i nieintuicyjne, jest teraz czytelna i prosta w obsłudze. Mowa o możliwości udostępniania list odbiorców pomiędzy kontami reklamowymi. Po połączeniu konta reklamowego z LBM wszystkie pasujące grupy odbiorców z tego konta zostaną automatycznie tam przeniesione. Udostępnianie ich na inne konta, połączone z Twoim Menedżerem firmy, składa się z paru prostych kroków. Po przejściu do zakładki Pasujące grupy odbiorców zaznacz interesującą Cię grupę odbiorców. Następnie wybierz opcję Udostępnij odbiorców, wybierz konto lub konta reklamowe, na których ma wylądować lista ze wskazaną grupa odbiorców. Po zatwierdzeniu tej operacji lista powinna pojawić się do użytku na wybranym koncie reklamowym.

LinkedIn Business Manager – konfiguracja konta

Tworzenie konta LinkedIn Business Manager

Aby zacząć korzystać z dobrodziejstw, oferowanych przez LinkedIn Business Managera, należy najpierw założyć konto. W tym celu koniecznie musisz posiadać własne konto (profil) w serwisie. Konto Menedżera firmy możesz założyć poprzez tę stronę, klikając przycisk Create Business Manager. Zostaniesz przeniesiony na nową stronę, na której musisz podać kilka podstawowych informacji, takich jak nazwa konta, logo, Twój służbowy adres email i cel, w jakim zakładasz konto. Na podany przez Ciebie adres mailowy otrzymasz wiadomość z linkiem, dzięki któremu zatwierdzisz utworzenie Business Managera. W kolejnym kroku musisz potwierdzić swoją tożsamość oraz wyrazić zgodę na warunki świadczenia usługi w serwisie. I gotowe! Twoje konto zostało aktywowane.

Zakładanie konta LinkedIn Business Manager
Załóż konto LinkedIn Business Manager w kilku prostych krokach.

Po założeniu i aktywowaniu konta pozostaje jeszcze kilka kwestii, które wymagają naszej uwagi. Po ich dopięciu będziesz w stanie w pełni wykorzystać potencjał narzędzia i sprawniej administrować podlegającymi Tobie lub Twojej organizacji projektami i zasobami.

Dodawanie partnerów biznesowych

Proces dodawania partnera biznesowego do konta LinkedIn Business Manager jest bardzo prosty. Poproś o identyfikator konta, który znajduje się w lewym górnym rogu panelu Menedżera firmy, tuż pod jego nazwą. Następnie przejdź do zakładki Partnerzy i wklej ID konta do przeznaczonego do tego celu okienka oraz kliknij Dodaj partnera. I… to wszystko! Od tej pory zarówno Ty, jak i Twój partner biznesowy będziecie nawzajem widzieć swoje konta Menedżera firmy w zakładce Partnerzy.

Przypisywanie partnerów biznesowych do konta Menedżera firmy LinkedIn
Wklej ID konta partnera, aby dodać go swojego do konta Menedżera firmy LinkedIn.

Role i ich przypisywanie użytkownikom

Jak już pisałam wyżej, użytkownikom można przypisywać różne poziomy dostępu, role i uprawnienia, w zależności od aktualnych potrzeb. Aby to zrobić, użytkownika najpierw należy zaprosić do naszego LinkedIn Business Managera. Warunkiem, bez którego nie będzie możliwe przesłanie zaproszeń innym użytkownikom, jest posiadanie roli Administratora Menedżera firmy.

Dodawanie użytkowników do konta LinkedIn Business Manager
Zaproś innych użytkowników do swojego konta LinkedIn Business Manager.

W panelu nawigacyjnym w zakładce Osoby wybierz w prawym górnym rogu strony opcję Zaproś innych, a następnie wprowadź służbowe adresy mailowe osób, które chcesz zaprosić do swojego konta. Adres mailowy nie musi być powiązany z profilem danego użytkownika, natomiast sam użytkownik musi taki profil w serwisie LinkedIn posiadać. Jeśli chcesz zaprosić do swojego LBM więcej niż jednego użytkownika, wpisz wszystkie potrzebne służbowe adresy email jeden po drugim, po przecinku. Na tym etapie też możesz od razu przypisać użytkownikom odpowiednie role biznesowe. Pamiętaj też, że dodani do konta użytkownicy powinni zaakceptować przesłane zaproszenia.

Przypisywanie użytkownikom roli w LinkedIn Business Managerze
Przypisywanie użytkownikom roli biznesowej w LinkedIn Business Managerze.

Każdy użytkownik, którego dodasz do swojego konta LinkedIn Business Manager, będzie widoczny w zakładce Osoby wraz z przypisaną mu rolą, którą w każdej chwili możesz łatwo zmienić. Wystarczy, że obok nazwy użytkownika po prawej stronie klikniesz w ikonkę ołówka i edytujesz wybrane ustawienia.

Dodawanie kont reklamowych i stron firmowych

Proces dodawania kont reklamowych i stron firmowych do LinkedIn Business Managera wygląda równie prosto, co poprzednie kroki konfiguracji konta.

Po wejściu do zakładki Konta reklamowe w prawym górnym rogu wybierz opcję Dodaj konta. Następnie określ, który z 3 dostępnych wariantów dostępu będzie w Twoim przypadku najodpowiedniejszy. W kolejnym kroku użyj numeru ID konta reklamowego lub załaduj plik w formacie .cvs z numerami kont reklamowych, które chcesz dodać do swojego Menedżera firmy. Idealnie, by właścicielem konta reklamowego był podmiot, który będzie odpowiedzialny za rozliczenia.

Dodawanie stron firmowych do konta LinkedIn Business Manager
Wygodnie wyszukaj stronę firmową innej organizacji poprzez wyszukiwarkę.

Podobne kroki należy podjąć w przypadku dodawania do naszego LBM stron firmowych. W zakładce Strony w prawym górnym rogu wybierz Dodaj stronę. Możesz dodać stronę, której jesteś właścicielem, lub poprosić o dostęp do strony, która należy do innej organizacji. Nie musisz podawać ID strony – w obydwu tych przypadkach możesz użyć wygodnej wyszukiwarki, w której wystarczy wpisać nazwę interesującej Cię strony firmowej. Teraz jedynie wystarczy wybrać odpowiednią stronę i poczekać na zaakceptowanie naszej prośby o dostęp.

Pod tym linkiem znajdziesz dodatkowo krótki przewodnik (w języku angielskim) po LinkedIn Business Managerze, stworzony przez samą platformę.

Podsumowanie

Liczba zalet i funkcji, które posiada LinkedIn Business Manager sprawia, że nie można koło tego narzędzia przejść obojętnie. Przede wszystkim ułatwia ono codzienne zarządzanie zasobami, którymi operujemy w obrębie platformy LinkedIn. Aktualnie (sierpień 2023) narzędzie funkcjonuje jeszcze w wersji beta, co oznacza, że w przyszłości możemy spodziewać się pojawienia się w Menedżerze firmy kolejnych przydatnych funkcji. Jednak nie musisz czekać na moment, kiedy narzędzie uzyska pełnię swoich możliwości. Możesz zacząć używać go już dziś, do czego gorąco Cię zachęcam. 🙂

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (13 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Z wykształcenia jestem filologiem, natomiast postanowiłam skierować swoje kroki zawodowe w kierunku marketingu internetowego. Zajmuję się tworzeniem reklam w Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads i innych ekosystemach reklamowych. Staram się stale rozwijać swoją wiedzę marketingową m.in. poprzez udział w różnego rodzaju konferencjach, spotkaniach online, czytanie blogów i literatury branżowej. Jestem również absolwentką studiów podyplomowych na kierunku Marketing Internetowy na krakowskim AGH.