Programy Google Merchant Center

Image Description
Natalia Wrzosek
czw. 03.03.2022

Google Merchant Center to obok Google Ads jedno z popularniejszych i bardziej znanych narzędzi reklamowych, oferowanych przez Google. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się wśród właścicieli sklepów internetowych – od małych prywatnych sprzedawców, po największych graczy na rynku. Podstawową funkcją Google Merchant Center, inaczej nazywanego Centrum Sprzedawcy Google, jest możliwość przesłania informacji o produktach dostępnych w sklepie do systemu reklamowego. Dzięki temu użytkownicy usług Google mogą zobaczyć te informacje na przykład w postaci reklam produktowych. Ale nie jest to jedyne przeznaczenie GMC. Narzędzie oferuje także szereg innych, ciekawych programów dla sprzedawców. Programy Google Merchant Center pomagają uatrakcyjnić reklamy, zwiększyć widoczność produktów w innych usługach Google oraz dostarczyć Ci podstawowe dane i statystyki na temat ich widoczności w sieci.

Jeśli jeszcze nie posiadasz konta Google Merchant Center, polecam Ci przeczytać wpis Martyny – znajdziesz tam wszystko, czego potrzebujesz na start. 🙂

Na ten moment Google Merchant Center oferuje aż dziewięć różnych programów o tematyce sprzedażowej. Są to: Bezpłatne informacje o produkcie, Reklamy produktowe, Remarketing dynamiczny, Opinie konsumenckie, Bezpłatne lokalne informacje o produkcie, Reklamy lokalnego asortymentu produktów, Promocje, Oceny produktów oraz Trendy rynkowe.

Programy Google Merchant Center - zakładka Zarządzanie programami
Wszystkie programy Google Merchant Center znajdują się w zakładce „Zarządzanie programami” w karcie „Rozwój”.

Programy te można znaleźć w panelu GMC w karcie Rozwój > Zarządzanie programami. Aby móc skorzystać z ich możliwości, wybierz program, kliknij przycisk „Dołącz” oraz przeczytaj i zaakceptuj regulamin korzystania z usługi. W niektórych przypadkach będziesz potrzebować pomocy web mastera, gdy do uruchomienia programu będą potrzebne zmiany w kodzie na Twojej stronie. Przyjrzyjmy się po kolei temu, co mają do zaoferowania programy Google Merchant Center.

Bezpłatne informacje o produkcie

Ten program GMC umożliwia bezpłatne wyświetlanie danych o Twoich produktach. Jego uruchomienie przez Google było ukłonem w stronę reklamodawców, którzy zmagali się ze skutkami pandemii. Miało to pomóc im dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów, przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładów poniesionych na reklamę. 

Informacje o produktach mogą pojawiać się w różnych usługach Google: na kartach „Zakupy” oraz „Grafika”, w wyszukiwarce, w YouTube. Dużym plusem korzystania z tego programu jest fakt, że Google nie pobiera opłat za wyświetlenia i kliknięcia informacji o produktach.

Reklamodawca ma do wyboru dwa typy informacji o produktach, które chce wyświetlać: standardowe oraz rozszerzone. Różnią się one m.in. miejscami docelowymi wyświetlania produktów, jak również atrybutami danych produktów, które są wymagane do ich poprawnego wyświetlania.

Raporty w Google Merchant Center
Po uruchomieniu programu „Bezpłatne informacje” na Twoim koncie Google Merchant Center pojawią się podstawowe raporty dotyczące ruchu generowanemu dzięki tej usłudze.

Po włączeniu tego programu uzyskasz dostęp do statystyk i raportów, dotyczących wyświetleń, kliknięć oraz CTR Twoich produktów. Będą dostępne w karcie „Wyniki”. Dane te możesz filtrować według marki, produktu, a także kategorii produktów. Zobaczysz też, jaki procent ruchu generowały produkty z plakietką dotyczącą promocji lub wyprzedaży. Możesz również utworzyć własny raport z metrykami, które Cię najbardziej interesują. W tym celu wystarczy, że w zakładce „Twoje raporty” klikniesz „Utwórz raport”, uporządkujesz dane według własnych potrzeb, zapiszesz raport i… gotowe!

Własny raport w Google Merchant Center
Możesz utworzyć własny raport, dostosowany do Twoich aktualnych potrzeb analitycznych.

Firma Google udostępniła też bezpłatny poradnik (po angielsku) dotyczący najlepszych praktyk korzystania z programu Bezpłatne informacje o produkcie. Znajduje się on pod tym linkiem.

Programy Google Merchant Center: Reklamy produktowe

Jest to najpopularniejszy z programów, oferowanych w Google Merchant Center. To właśnie on pozwala wyświetlać Twoje produkty w formie reklam produktowych w ekosystemie Google. W tym celu niezbędne jest wgranie do GMC pliku produktowego. Więcej o samym pliku produktowym dowiesz się z wpisu Łukasza, który bardzo szczegółowo opisuje to zagadnienie.

Odpowiednie zoptymalizowanie feedu produktowego pozwala wyświetlać reklamy Twoich produktów w momencie, gdy użytkownicy szukają o nich informacji w wyszukiwarce. To też jeden z atrakcyjniejszych sposobów na zaprezentowanie asortymentu Twojego e-sklepu. Nie bez powodu jest to jeden z najczęściej włączanych programów, ponieważ zazwyczaj to właśnie on odpowiada za większość internetowych sprzedaży.

Reklamy produktowe - wygląd
Reklamy produktowe, widoczne po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującej nas frazy.

Reklamy produktowe są bardzo proste w swojej formie wizualnej i zawierają najważniejsze z punktu widzenia użytkownika informacje. Jest to zdjęcie produktu, jego cena oraz nazwa sprzedawcy. To już na tym etapie użytkownik może zdecydować, czy chce dokonać zakupu w Twoim sklepie. Dlatego tak ważne jest, by dbać o jakość danych produktów, które są przesyłane do Google Merchant Center.

Remarketing dynamiczny

Remarketing to bez wątpienia ta opcja reklamowa, która w dużej mierze może przyczynić się do sfinalizowania transakcji w Twojej witrynie. Dlaczego tak interesuje ona sprzedawców? Pozwala dotrzeć z odpowiednio dostosowanym przekazem reklamowym do osób, które miały już styczność z Twoją witryną i przeglądały ofertę Twojego sklepu.

Remarketing dynamiczny idzie o krok dalej – umożliwia wyświetlanie spersonalizowanych reklam użytkownikom, którzy na Twojej stronie przeglądali konkretne usługi lub produkty. Reklama remarketingowa „wędruje” za użytkownikiem, gdy ten przegląda interesujące go treści w sieci.

Aby móc wyświetlać użytkownikowi reklamy dokładnie tych produktów, które przeglądał on wcześniej na Twojej stronie, będziesz potrzebować małej pomocy web developera. Niemniej taka inwestycja będzie się opłacać, ponieważ reklama remarketingowa potrafi znacząco zwiększyć współczynniki konwersji.

Opinie konsumenckie

Dołączenie do tego bezpłatnego programu GMC umożliwi Ci zbieranie opinii o Twoim sklepie oraz dostępnych w nim produktach. Podczas dokonywania płatności za zakupy użytkownik może wyrazić zgodę na udział w ankiecie programu „Opinie konsumenckie”. W ciągu kilku dni po zakupie dostanie na swoją skrzynkę mailową wiadomość z prośbą o wystawienie opinii. Jego opinia może zawierać ocenę od 1 do 5 wyrażaną w gwiazdkach oraz komentarz.

Program Opinie konsumenckie
Jeśli podczas zakupu wyrazisz zgodę na udział w programie, po kilku dniach otrzymasz maila z prośbą o wystawienie sprzedawcy opinii.

Dane zebrane za pomocą programu „Opinie konsumenckie” są brane pod uwagę przy obliczaniu oceny sprzedawcy i produktów. Oceny te następnie mogą wyświetlać się w reklamach w wyszukiwarce oraz w reklamach produktowych. To z kolei może przełożyć się na większy ruch w Twoim sklepie, ponieważ więcej potencjalnych klientów odwiedzi Twoją witrynę. Żółte gwiazdki przy nazwie sklepu oraz produktach nie tylko przyciągają wzrok, ale również budują zaufanie do sprzedawcy. Ponadto reklamodawca otrzyma plakietkę programu „Opinie konsumenckie”, którą może umieścić w dowolnym miejscu w swojej witrynie.

Plakietka programu Opinie konsumenckie
Plakietka programu „Opinie konsumenckie”, którą możesz umieścić w obrębie swojej witryny.

Bezpłatne lokalne informacje o produkcie

Dzięki temu programowi możesz bezpłatnie promować w obrębie usług Google produkty, które są dostępne w Twoim sklepie stacjonarnym. Aby skorzystać z tej opcji reklamowej, musisz mieć utworzone, skonfigurowane oraz połączone konta Google Merchant Center, Google Ads oraz profil firmy w Google Moja Firma.

Poza włączeniem tego programu na swoim koncie GMC musisz jeszcze przesłać do Google Merchant Center dodatkowy, odpowiednio skonfigurowany plik danych. Będzie on informował system stricte o produktach dostępnych w Twoim sklepie stacjonarnym. Dzięki temu możesz pozyskać klientów, którzy aktualnie szukają produktów, które są dostępne w Twojej ofercie stacjonarnej.

Korzystając z tej opcji reklamowania swojego asortymentu musisz pamiętać o częstym aktualizowaniu danych w pliku.

Reklamy lokalnego asortymentu produktów

To kolejna, bezpłatna propozycja reklamowania produktów, oferowana przez Google. Chcesz podkręcić sprzedaż w swoim sklepie stacjonarnym za pomocą reklam w Google? Włączenie tej funkcji na koncie GMC umożliwi Ci wyświetlanie produktów i informacji o Twoim sklepie tym użytkownikom, którzy znajdują się w jego pobliżu oraz wyszukują produkty, które masz w swojej ofercie. W reklamie lokalnego asortymentu produktów użytkownik zobaczy informacje o dostępnym asortymencie, godzinach otwarcia sklepu czy wskazówki dojazdu do sklepu stacjonarnego.

Programy Google Merchant Center: Promocje

Informacje o zniżkach i promocjach, widniejące przy reklamie produktowej, mogą znacząco zwiększyć liczbę konwersji w Twoim sklepie internetowym. W końcu kto nie lubi oszczędzać? 🙂 Dołączenie do programu „Promocje” umożliwia umieszczenie przy produktach, wyświetlanych w ekosystemie Google, różnego typu informacji promocyjnych. Dorzucasz prezent do zamówienia o wartości powyżej X? Oferujesz darmową lub tańszą dostawę w wybrane dni? A może prowadzisz inną akcję promocyjną, np. 2 w cenie 1, drugi taki sam produkt gratis czy X% zniżki? Program „Promocje” pozwoli Ci umieścić takie informacje przy Twoim produkcie. Również tutaj Google narzuca sprzedawcom pewnie ograniczenia. Oferty promocyjne muszą być inkluzywne – nie mogą być skierowane do tylko konkretnych grup konsumentów, np. studentów, użytkowników PayPal. Promocja nie może również trwać dłużej niż 6 miesięcy.

Program ten jest dostępny obecnie na terenie: Australii, Francji, Indii, Kanady, Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Wkrótce powinien pojawiać się też w innych krajach, więc warto śledzić, czy jest już dostępny także u Ciebie.

Oceny produktów

Ten program Google Merchant Center pozwala na wyświetlanie użytkownikom opinii o Twoich produktach. Włączenie tego programu może zwiększyć atrakcyjność Twoich reklam produktowych.

Pięciogwiazdkowa skala oceny produktu pojawia się w reklamach produktowych oraz bezpłatnych informacjach o produkcie. Pokazuje także łączną liczbę opinii, które zebrał dany produkt. Aby przystąpić do programu, musisz mieć zebranych co najmniej 50 opinii o produktach. Nie ma tutaj znaczenia, czy będzie to pięćdziesiąt różnych produktów, czy jeden produkt z pięćdziesięcioma ocenami.

Oceny produktów - przykład wyświetlania
Oceny produktu w pięciogwiazdkowej skali mogą wyświetlać się w obrębie reklamy produktowej.

Plusem jest to, że oceny produktów nie muszą pochodzić bezpośrednio z Twojego sklepu. Jeśli nie masz wymaganego minimum pięćdziesięciu opinii w sklepie, możesz te dane uzupełnić w inny sposób. W takim przypadku możesz skorzystać z witryn z opiniami, opinii użytkowników Google czy danych pochodzących od pośredników zbierających opinie. Lista pośredników, którzy współpracują z Google na tym polu, znajduje się pod tym linkiem. Jeżeli interesują Cię rozwiązania bezpłatne, ciekawą opcją będzie to dołączenie do programu Opinie konsumenckie Google, o którym pisałam nieco wcześniej.

Google zaleca, żeby w danych o produktach, które są potem zaciągane do pliku produktowego, znalazły się ich numery GTIN (czyli cyfrowe odwzorowanie kodu kreskowego EAN). Po numerze GTIN systemy reklamowe mogą najdokładniej dopasować ocenę do konkretnego produktu. Jeśli tego numeru nie ma w feedzie, systemy dopasowują opinie do produktów po innych parametrach. W tym przypadku Google zastrzega sobie, że może wtedy dochodzić do błędów, niedokładnego dopasowania ocen do produktów itp.

Musisz mieć na uwadze, że oceny wyświetlane przy produktach to miecz obosieczny. Wysokie oceny mogą poprawić CTR produktów i zwiększyć szansę na konwersję, natomiast niskie zadziałają odwrotnie. Nie ma też możliwości filtrowania opinii i przekazywania do systemu tylko tych dobrych i pomijania złych. Ich wadą jest jeszcze to, że oceny nie zawsze będą się  wyświetlać, tzn. algorytm reklamowy decyduje, czy wyświetlić użytkownikowi ocenę produktu. Zrobi to, jeśli ocena przy produkcie zwiększa szansę kliknięcia w reklamę.

Programy Google Merchant Center: Trendy rynkowe

Po uruchomieniu tego programu na swoim koncie GMC uzyskasz dostęp do raportów, dotyczących bestsellerów oraz konkurencyjności cenowej Twoich produktów. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co dokładnie mają one do zaoferowania sprzedawcom.

Raport o bestsellerach zawiera dane na temat najpopularniejszych obecnie w reklamach produktowych i bezpłatnych informacjach markach i produktach. Dodatkowo pozwala sprawdzić, czy któreś z tych produktów znajdują się w Twoim pliku danych. Te dane pomagają sprzedawcom rozpoznawać trendy sezonowe i podejmować decyzje o wprowadzeniu produktu lub marki do asortymentu sklepu. Poza tym raport ten pomoże Ci zdecydować, w przypadku których produktów warto zwiększyć stawki i budżety.

Raport konkurencyjności cenowej pokaże Ci, jak Twoje produkty wypadają cenowo na tle konkurencji. Wskaże on czy Twoje produkty są powyżej, poniżej, czy w cenie referencyjnej. To z kolei pomoże Ci ustalić, czy masz przestrzeń na operowanie cenami produktów w swoim sklepie. Dane zawarte w raporcie będą dotyczyć wyłącznie produktów, które zostały przesłane na Twoje konto GMC. Dane porównawcze nie są dostępne dla produktów, które są sprzedawane przez małą liczbę sklepów (stąd brak danych o cenie referencyjnej). Produkty mniej popularne, z małą liczbą kliknięć w reklamach produktowych i bezpłatnych informacjach również nie znajdą się w raporcie. W praktyce oznacza to, że uzyskasz obiektywne dane, jeśli Twój produkt nie jest niszowy.

Raport Konkurencyjność cenowa w Google Merchant Center
Raport dotyczący konkurencyjności cenowej. Po przejściu do bardziej szczegółowego widoku tabeli możesz sprawdzić, jak produkty, kategorie, marki lub typy produktów prezentują się cenowo na tle konkurencji.

Podsumowanie

Jak widzisz, programy Google Merchant Center oferują szereg możliwości reklamowych. Ich różnorodność pozwala poszerzać możliwości reklamowe i sprzedażowe Twojego sklepu. Są one atrakcyjne zarówno z punktu widzenia sprzedawcy, jak i użytkownika. Przejrzyste statystyki i dane pozwolą Ci podejmować lepsze decyzje marketingowe i biznesowe. Użytkownik natomiast otrzymuje dodatkowe informacje, które mogą nakierować go na decyzję o dokonaniu zakupu Twoich produktów, w Twoim sklepie.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Z wykształcenia jestem filologiem, natomiast postanowiłam skierować swoje kroki zawodowe w kierunku marketingu internetowego. Zajmuję się tworzeniem reklam w Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads i innych ekosystemach reklamowych. Staram się stale rozwijać swoją wiedzę marketingową m.in. poprzez udział w różnego rodzaju konferencjach, spotkaniach online, czytanie blogów i literatury branżowej. Jestem również absolwentką studiów podyplomowych na kierunku Marketing Internetowy na krakowskim AGH.