Najważniejsze trendy w marketingu na 2019 rok


Digital marketing zmienia się dynamicznie z każdym rokiem. Żeby pozostać na czasie trzeba trzymać rękę na pulsie i być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami. Warto też znać kierunki, w których podąża ta coraz bardziej wymagająca i konkurencyjna branża. Przed Wami najważniejsze w mojej ocenie trendy w marketingu na 2019 rok.

 

Szybkość stron na mobile

Tworzenie responsywnych stron staje się już w dzisiejszych czasach standardem. Nadal jednak wiele z nich nie jest dostatecznie szybka, co odbija się na wrażeniach użytkownika i, w konsekwencji, na konwersji. W celu poprawy sprawności działania witryny można przykładowo zaimplementować dedykowane technologie, jak np. Accelarated Mobile Pages (AMPs) lub Progressive Web Apps (PWAs). Szybsze funkcjonowanie strony wpływa m.in. na liczbę obejrzanych produktów podczas sesji, a także skraca drogę ich do dodania do koszyka. Wszystko to odbija się ostatecznie na wynikach konwersji na urządzeniach mobilnych. To z kolei, przy stale rosnącym ich udziale w porównaniu z komputerami, ma ogromny wpływ na wyniki konwersji ogółem.

 

Wzrost znaczenia Instagrama

Generacja Z do 2020 roku może stanowić 40% udziału w zakupach online. Istotne więc będzie poświęcenie coraz większej uwagi na skuteczne dotarcie do tych użytkowników. To grupa osób szczególnie chętnie spędzająca czas w Social Media, bardziej niż pozostali skłonna do zakupów za ich pośrednictwem, wobec czego działania reklamowe w tym kanale będą sukcesywnie zyskiwać na znaczeniu. W szczególności jednak warto zwrócić uwagę na Instagram. Ma to związek z coraz większą liczbą użytkowników tej platformy, jak i odpływem młodych osób z Facebooka. Instagrama zaczyna też używać coraz więcej starszych użytkowników. Może to stanowić poważny bodziec dla biznesów dotychczas niezainteresowanych tym serwisem.

 

Wzrost znaczenia Messengera

Messenger stale rośnie w siłę. Świadczą o tym liczby: 1,3 mld ludzi na świecie używa Messengera każdego miesiąca, 8 miliardów wiadomości jest wymieniane pomiędzy ludźmi i biznesami, 78% ludzi ze smartfonami używa Messengera każdego miesiąca. Oprócz emitowania na nim płatnych reklam, warto potraktować go jako narzędzie do szybkiego i owocnego kontaktu z klientem, co przełoży się na poprawę wizerunku marki.

 

Wydatki na video będą rosły

Najważniejsze trendy w marketingu to z pewnością także systematyczny wzrost znaczenia formatu video. W segmencie display w 2018 roku, po raz pierwszy w historii, największe wydatki zostały przeznaczone na reklamy video. Format ten zanotował aż 43% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, wyprzedzając tym samym reklamy bannerowe oraz natywne. Znaczenie tego formatu w 2019 roku będzie nadał rosło. Marketerzy uważają video za efektywny środek służący zacieśnieniu relacji z klientem. Badania mówią, że prawie 50% osób szuka filmów powiązanych z produktem lub serwisem przed wizytą w sklepie, natomiast reklamodawcy używający video uzyskują 49% wyższą sprzedaż od tych, którzy nie korzystają z tego formatu.

 

Wzrost znaczenia Growth Marketingu

Growth marketing staje się coraz bardziej powszechny. Polega on na ciągłym doskonaleniu działań oraz szukania okazji do wzrostu, wymaga spojrzenia kreatywnego, niestandardowego, out of a box. Istotne jest tu wzięcie pod uwagę całości lejka sprzedażowego, optymalizowanie mikrokonwersji na każdym etapie customer journey. Tylko dzięki tak holistycznemu podejściu, będzie można odnieść sukces na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

 

Voice Search

Trendy w marketingu obejmują również ciągły wzrost popularności wyszukiwania głosowego. Wiąże się to z koniecznością zmiany podejścia do tworzenia słów kluczowych i optymalizacji. Przykładowo, zawarcie w wyszukiwanej frazie miejscowości stanowi standard przy wyszukiwaniu tekstowym, natomiast przy wyszukiwaniu głosowym prawdopodobnie okaże się to nieefektywne. Przedefiniowanie strategii w tym zakresie może stać się koniecznością, by nadal efektywnie prowadzić działania w zakresie digital marketingu.

 

trendy w marktingu 2019

 

Chatboty

Chatboty, to jedna z gałęzi coraz bardziej rozwiniętej automatyzacji marketingu. W 2019 roku będą one jeszcze ważniejszym źródłem kontaktu dla użytkowników. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na elastyczność i związaną z tym szybkość odpowiedzi. Niezależnie od pory dnia, użytkownik może otrzymać natychmiastowe rozwiązanie swojego problemu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku wspomnianej już wcześniej generacji Z, która oczekuje błyskawicznej informacji. Poza obsługą klienta, chatboty coraz lepiej sprawdzają się również w charakterze źródła zachęcającego nowych użytkowników do zakupu.

 

Atrybucja konwersji

Rok 2019 to też szersze spojrzenie na model atrybucji i szukanie nowych rozwiązań poza powszechnym, ale nie do końca efektywnym modelem „last click”. Przypisuje on bowiem reklamie z ostatniego kanału przed konwersją całą zasługę. Jednak w zdecydowanej większości przypadków customer journey użytkownika jest dużo bardziej złożona i opiera się w różnym stopniu na większej liczbie tzw. touch pointów (punktów styczności z marką). Wypracowanie odpowiedniego modelu, przypisującego do każdego kontaktu użytkownika z reklamą odpowiedniej wagi, pozwoli na lepszą analizę efektywności kanałów, co w konsekwencji wpłynie na wielkość naszej sprzedaży.

 

Personalizacja

Personalizacja komunikatu marketingowego odgrywa coraz ważniejszą rolę i istotnie wpływa na konwersję. Dzięki lepszemu dopasowaniu reklamy pod konkretnych użytkowników kreujemy u nich większą potrzebę dokonania zakupu. Na efektywność tej techniki wpływają takie czynniki, jak szybkość znalezienia przez użytkownika szukanego produktu, oszczędność czasu oraz poprawienie doświadczeń zakupowych. Do stworzenia maksymalnie spersonalizowanego komunikatu przyczynia się dogłębna analiza big data.

 

Programmatic

Programmatic bardzo dynamicznie zyskuje na znaczeniu, jako kanał o ogromnym potencjale marketingowym. To technologia bazująca na automatyzacji, co przekłada się na wymierne rezultaty, np. w postaci zmniejszenia kosztu zakupu, zapewnieniu wzrostu konwersji, czy też dużo dynamiczniejszym dopasowywaniu stawek w aukcjach. Jedną z najważniejszych zalet tego kanału jest możliwość zakupu konkretnej odsłony reklamy, w zależności od wiedzy o osobie, która ma ją zobaczyć. To pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie reklam, nawet do pojedynczych osób.

 

Podsumowanie

Powyższe trendy w marketingu powinny stanowić drogowskaz, na które obszary zwrócić szczególną uwagę. Z pewnością w przyszłym roku pojawią się również kolejne nowinki, które wymuszą na reklamodawcach zmianę podejścia do realizowanych działań. Żeby pozostać konkurencyjnym w branży digital marketingu, obserwacja trendów i dostosowanie się do nich jest absolutną koniecznością.

 

OCEŃ TEN POST Twoja ocena: 1/5Twoja ocena: 2/5Twoja ocena: 3/5Twoja ocena: 4/5Twoja ocena: 5/5 liczba głosów: 16, ocena: 4,00/5
Tagi: , , ,

Grzegorz Kowalczyk
Mam na imię Grzesiek, w branży marketingu internetowego pracuję od lutego 2016 roku. W trakcie mojej kariery zawodowej pracowałem w GroupM, Deloitte Digital CE, Digital Resolution (część grupy OMD) oraz w Grupie Domodi. Przez cały ten okres zdobywałem doświadczenie w obszarze Social Ads. Aktualnie mieszkam w Warszawie i pracuję w AdPeak, gdzie rozwijam się bardziej w obszarze Google Ads, nie tracąc jednak nadal kontaktu z reklamami socialowymi.