Dlaczego moje reklamy Google Ads nie wyświetlają się ciągle na pierwszym miejscu listy wyszukiwania?

Image Description
Łukasz Paterek
wt. 24.08.2021

Zlecając agencji SEM przygotowanie kampanii w sieci wyszukiwania Google Ads chcesz mieć pewność, że reklamy wyświetlają się zawsze, gdy potencjalny klient szuka Twojego produktu lub usługi. Wpisujesz więc słowa kluczowe swojej kampanii w wyszukiwarkę Google i okazuje się, że Twoja reklama nie jest na pierwszej pozycji. Wpisujesz frazę kluczową ponownie, tym razem Twoja reklama w ogóle nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Kuszącą wizją może wydawać się strategia ciągłego wyświetlania Twoich reklama na szczycie listy wyszukiwania. Jednak czy jest to najlepsza strategia reklamowa dla Twojego biznesu? Z tego wpisu dowiesz się czy warto stosować tę strategię w Twoich kampaniach.

Jak działa system aukcji Google Ads?

System reklamowy Google Ads opiera się na aukcji. Oznacza to, że po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy kluczowej (np. biały t shirt) i wciśnięciu “Enter” rozpoczyna się aukcja składająca się z kilku etapów:

  1. Proces aukcji poprzedza proces filtrowania wszystkich dostępnych w systemie reklam, aby określić, które kwalifikują się do konkurowania o miejsce reklamowe. W pierwszej kolejności sprawdzane są słowa kluczowe pasujące do danego wyszukiwania.
  2. Drugim etapem jest selekcja reklam pod względem targetowania (tj. demografia i lokalizacja) oraz odrzucenie reklam naruszających zasady Google.
  3. Ostatnim etapem od którego zależy czy reklama wyświetli się w wyniku wyszukiwania jest sprawdzenie rankingu reklam – stawki, wyniku jakości reklam, kontekstu wyszukiwania czy rozszerzeń.

Jak widzimy w pkt 3, nie stawka ma decydujący wpływ na wynik aukcji. Oznacza to, że nie można liczyć na ciągłe przebijanie ofert konkurencji tylko za pomocą budżetu.

Proces aukcji jest powtarzany przy każdym wyszukiwaniu, więc wyniki aukcji mogą się różnić w zależności od konkurencji panującej w danej chwili. Dlatego fluktuacje w pozycjach reklam czy nie wyświetlanie reklam danego reklamodawcy w każdej aukcji są normalnym zjawiskiem.

Dlaczego nie widzę swoich reklam?

W przypadku tego wpisu jest to pytanie, które możesz sobie postawić. Odpowiedzi na pytanie dlaczego nie widzisz swoich reklam w wyszukiwarce Google, udzielił Kamil w poprzednim wpisie. Zachęcam do zapoznania się z tym tekstem.

Czy jest możliwe, żeby moje reklamy zawsze wyświetlały się na szczycie listy wyszukiwania?

Zanim odpowiem na pytanie zadane w tytule wpisu, zadajmy pytanie czy jest możliwe ciągłe wyświetlanie reklam na szczycie listy wyszukiwania?

Z założenia możliwe jest ustawienie strategii mającej za cel ciągłe wyświetlanie się na szczycie listy wyszukiwania. W panelu reklamowym Google Ads wybierasz strategię „Docelowy udział w wyświetleniach”, następnie „Gdzie chcesz wyświetlać reklamy” wybieramy „Pierwsze miejsce na stronie z wynikami”. Dodajemy, aby docelowy udział w wyświetleniach wynosił 100%, oraz określamy limit stawki.

System Google Ads pozwala więc ustalić strategię, która maksymalizuje prawdopodobieństwo wyświetlenia reklamy na szczycie listy wyszukiwania. Pamiętać należy, że nie tylko stawka jest czynnikiem jaki jest brany pod uwagę podczas aukcji. Drugą istotną kwestią jest budżet – jeśli nie dysponujesz wystarczająco wysokim budżetem dziennym Twoja reklama uzyska kilka kliknięć (najprawdopodobniej za wysoką stawkę), budżet szybko skonsumuje się, a Twoje reklamy nie będą brały udziału w pozostałych aukcjach. Weź więc pod uwagę próg wejścia, aby stosować powyższą strategię.

Czy strategia ciągłego umieszczania reklamy na szczycie listy wyszukiwania to dobre rozwiązanie?

Dla niektórych strategia ciągłego wyświetlania się na szczycie listy wyszukiwania może wydawać się kusząca. Pierwsza pozycja może dawać przekonanie, że zawsze jesteś krok przed konkurencją. Dodatkowo może się wydawać, że produkt, który reklamujesz będzie pierwszym produktem z danej dziedziny jaki wybierze konsument.

Czy jest tak w rzeczywistości?

Wróćmy do ograniczeń, o których pisałem w poprzednim akapicie:

  1. Budżet – strategia ciągłej walki o najwyższą pozycję na liście wyszukiwania jest bardzo kosztowna. Sprawdź prognozy w Planerze Słów Kluczowych dla swoich fraz, sprawdź jaki jest śr. CPC i porównaj do swojego budżetu.
  2. Nie tylko budżet ma znaczenie – o ile Google Ads pozwala na ustalenie strategii na ciągłą walkę o najwyższą pozycję na liście wyszukiwania, o tyle nigdy nie zagwarantuje, że reklamy zawsze będą się tam wyświetlały. W czasie aukcji algorytm Google bierze pod uwagę również inne zmienne – jakość reklam czy kontekst wyszukiwania.

Oprócz powyższych ograniczeń jest jeszcze inny istotny argument, który przemawia, za nie zastosowaniem takiej strategii w swoich kampaniach. Z naszego doświadczenia wynika, że w praktyce strategia ta nie przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. Wynika to między innymi z tego, że proces zakupowy klienta trwa dłużej niż jeden kontakt ze stroną. W przeważającej większości użytkownicy kilkukrotnie odwiedzają stronę zanim dokonają konwersji. Inną istotną kwestią jest to, że algorytmy Google Ads uczą się, który z użytkowników wpisujących frazy kluczowe będzie bardziej skłonny do podjęcia konwersji na Twojej stronie. Niektórzy użytkownicy są na początku ścieżki zakupowej i szukają informacji ogólnych na temat branży lub produktu, inni są już na bardziej zaawansowanym etapie decyzyjnym. Warto więc zaufać algorytmom Google w tej kwestii, ponieważ pozwalają one zaoszczędzić pieniądze.

Jak to działa w praktyce?

Przyjmijmy przykładową estymację:

W praktyce pierwsze pozycje reklamowe Google są droższe niż pozostałe.

Pozycja reklamyŚr. CPCKoszt całkowityUżytkownicyWs. konwersjiKonwersjeŚr. koszt konwersji
11,00 zł1 000 zł1 0001,00 %10100 zł
20,80 zł1 000 zł1 2500,95 %11,8884,18 zł
30,70 zł1 000 zł1 4290,90 %12,8677,76 zł

Jest to tylko przykładowe wyliczenie, ma ono na celu zobrazowanie kosztów i zysków z kampanii. Przy prowadzeniu kampanii search warto walczyć o górne pozycję i dobrą widoczność. Finalnie kampanię powinno rozliczać się jednak z najważniejszych założonych celów – w większości przypadków konwersji.

Stosowanie strategii umieszczania reklam na pierwszej pozycji i zwiększanie stawki poprawi pozycję reklam, jednak, w większości przypadków, kosztem rentowności kampanii.

Na jakie statystyki w Google Ads warto zwrócić uwagę?

Stosowanie strategii ciągłego umieszczania reklam na szczycie listy wyszukiwania nie przynosi dobrych rezultatów. Nie zmienia to jednak faktu, że walka o wyświetlanie reklam na pierwszej stronie listy wyszukiwania może przynieść Twojemu biznesowi zyski. Panel Google Ads udostępnia statystyki, które warto analizować i w oparciu nie optymalizować kampanie. Statystyki te znajdziemy w Kolumnach w panelu Google Ads.

Wybieramy kolumny ze statystykami “Konkurencja”.

W kolumnach Konkurencja znajdziemy takie statystyki jak:

  • Udział w wyświetleniach z sieci wyszukiwania
  • Udz. w wyświetleniach u góry strony z sieci wyszukiwania
  • Udz. w wyświetleniach na najwyższej pozycji z sieci wyszukiwania
  • Utracony udział w wyświetleniach w sieci wyszukiwania (ranking)
  • Utra. udział w wyświetleniach u góry strony z sieci wyszukiwania (ranking)
  • Utra. udział w wyświetleniach na najwyższej pozycji z sieci wyszukiwania (ranking)
  • Utrata udziału w wyświetleniach w sieci wyszukiwania (budżet)
  • Utracony udział w wyświetleniach u góry strony z sieci wyszukiwania (budżet)
  • Utracony udział w wyświetleniach na najwyższej pozycji z sieci wyszukiwania (budżet)
  • Udział w wyświetleniach w sieci wyszukiwania (dop. ścisłe)
  • Udział w kliknięciach
  • Względny CTR

Kolumny te dostarczają ważnych danych procentowych. Dowiesz się z nich jaki jest udział reklam w wyświetleniach w sieci wyszukiwania, jak często wyświetlają się na górze strony z sieci wyszukiwania (pozycje TOP 3) czy jak często są na najwyższej pozycji z sieci wyszukiwania. Znajdziesz tam również dane jak często tracisz udział w wyświetleniach reklam przez ranking reklam czy przez ograniczenia budżetowe. Dane te pozwolą na podjęcie racjonalnych działań optymalizacyjnych. Będziesz wiedział czy warto popracować jeszcze nad jakością reklam, czy może czas zwiększyć budżet kampanii. Rezultat podjętych działań optymalizacyjnych będzie można śledzić we wspomnianych kolumnach. Ze statystyk “Udział w wyświetleniach w sieci wyszukiwania” dowiesz się jak często wyświetlają się Twoje reklamy.

Sprawdź zakładkę Analiza aukcji

Zakładka, którą również warto sprawdzić jest “Analiza aukcji”.

W raporcie Analiza aukcji znajdziesz takie dane procentowe jak:

  • Udział w wyświetleniach,
  • Pokrywające się aukcje,
  • Współczynnik wyższej pozycji,
  • Współ. wyświetleń na górze strony,
  • Współ. wyświetleń na najwyższej pozycji,
  • Udział wygranych aukcji.

Dzięki temu raportowi możesz porównać skuteczność reklam z wynikami innych reklamodawców, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. Dowiesz się również, kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją w walce o uwagę użytkownika.

Podsumowanie

Strategia ciągłego wyświetlania reklam na pierwszej pozycji na liście wyszukiwania nie jest rekomendowaną strategią, jeśli celem kampanii są konwersje. Strategia ta gwarantuje dobrą ekspozycję, ale koszty takiej kampanii są duże. Po za tym nigdy nie ma gwarancji, że reklamy będą zawsze wyświetlały się na szczycie listy wyszukiwania. Pamiętać należy, że czynnikiem w aukcji jest nie tylko budżet, ale też, m.in. jakość reklam. Zamiast stosować strategię ciągłego wyświetlania reklam na szczycie listy wyszukiwania, analizuj udostępniane przez Google Ads statystyki z kolumn Konkurencja oraz raport Analiza aukcji i na ich podstawie podejmuj działania optymalizacyjne.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.