Reklama tekstowa – 12 wskazówek na poprawę jej efektywności

Image Description
Kamil Tymoniuk
pt. 05.11.2021

Reklama tekstowa jest jednym z najbardziej popularnych formatów reklamowych w Google Ads. Opiera się ona na dodanych słowach kluczowych, które opisują na jakie zapytania wpisane przez użytkowników Google wyświetli się nasza reklama.

Na pierwszy rzut oka, tworzenie reklam tekstowych w kampaniach Google Ads nie wydaje się być procesem skomplikowanym. Jednak przygotowanie dobrej i skutecznej reklamy jest już większym wyzwaniem, które stoi przed każdym marketerem. Efektywna reklama charakteryzuje się tym, że jest w stanie zachęcić odbiorców do interakcji. Dodatkowo warto również zadbać o to, by wyróżniała się ona na tle reklam konkurencji, które wyświetlają się w tym samym czasie.

Głównym celem reklam tekstowych jest zainteresowanie potencjalnych klientów do przejścia do strony internetowej, a następnie dokonanie konwersji. Dlatego też reklama tekstowa musi zawierać wartościowe informacje z punktu widzenia odbiorcy. W poniższym artykule postaram się przybliżyć najważniejsze wskazówki dotyczące przygotowania efektywnych reklam tekstowych Google Ads.

1. Personalizacja

Dopasowanie reklamy tekstowej do konkretnych odbiorców jest jedną z podstawowych kwestii podczas ich przygotowywania. Personalizacja reklam odgrywa bardzo istotną rolę w całym procesie, który zaczyna się już w chwili kontaktu użytkownika z reklamą, a kończy się w momencie finalizacji transakcji. Jeżeli reklama tekstowa nie jest odpowiednio przygotowana, nie jest dostosowana do konkretnej grupy odbiorców, to zmniejsza ona prawdopodobieństwo zrealizowania konwersji.

Dlatego też podczas tworzenia reklam tekstowych należy dowiedzieć się, kim są odbiorcy naszych reklam. Dzięki temu będziemy mogli dopasować do nich właściwe przekazy reklamowe. Odpowiednio spersonalizowana reklama z pewnością przyniesie nam wiele korzyści.

Dodatkowo trzeba zaznaczyć, iż treść reklam tekstowych powinna odpowiadać na zapytania konkretnych użytkowników. Reklamy przygotowane w taki sposób są bardziej wartościowe z punktu widzenia odbiorców, którzy w danym momencie je widzą.

2. Używanie liczb w reklamach

Wykorzystywanie liczb w reklamach jest bardzo popularną i często stosowaną praktyką. Reklamy, w których były zawarte dane liczbowe są w stanie osiągać lepsze wyniki pod względem najważniejszych wskaźników efektywności. Liczby potrafią działać na wyobraźnię konsumentów, którzy pod wpływem informacji o promocji mogą zainteresować się naszą ofertą. Przykładem zastosowania tej metody mogą być następujące teksty: „-70% na kolekcję letnią”, „100% zadowolonych klientów”, „Drugi produkt tańszy o 50%”, czy też „Kup dwa produkty, a trzeci otrzymasz za darmo”.

Z punktu widzenia potencjalnego klienta ważną kwestią jest możliwość skorzystania z różnego rodzaju promocji, obniżek cenowych lub rabatów. Jeżeli w naszej ofercie mamy aktualnie dostępne promocje, to warto jest je zakomunikować w reklamach. Dzięki temu zwiększymy zainteresowanie odbiorców naszych reklam. Dodatkowo warto utworzyć rozszerzenie promocji, które poinformuje użytkownika o ofercie. Takie rozwiązanie pomoże zwiększyć powierzchnię reklamy oraz uwidoczni informację o promocji.

Reklama tekstowa sklepu internetowego.

3. Wezwanie do działania

Wezwanie do działania (CTA) jest jednym z kluczowych elementów reklamy, których nie powinno się pomijać. Odpowiednio sformułowany tekst może zachęcić użytkownika do wykonania pożądanego przez nas działania. Dodatkowo CTA poniekąd informuje odbiorców reklamy, czego mogą się spodziewać po przejściu na stronę internetową. Umieszczając w nagłówku reklamy tekst „Wyślij formularz kontaktowy” informujemy użytkowników, iż po przejściu na stronę będą mogli skontaktować się z nami za pomocą formularza.

Wezwanie do działania powinno przekazywać wyłącznie konkretny komunikat. Zbyt ogólne CTA nie zachęci użytkowników do wejścia w interakcję z reklamą. Należy unikać używania sformułowań w postaci „Kliknij teraz” lub „Zobacz więcej”. Takie komunikaty nie przekazują odbiorcom żadnych wartościowych informacji, które mogą im się przydać w procesie podejmowania decyzji o przejściu na naszą stronę lub też o skorzystaniu z naszej oferty.

4. Zaznaczenie przewagi nad konkurencją – szukanie wyróżników

Niezależnie od branży, firmy, które reklamują się w Google Ads, muszą mieć świadomość, że ich konkurencja również korzysta z tego samego systemu reklamowego. Użytkownicy po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce widzą kilka różnych reklam, które są odpowiedzią na jego zapytanie. Dlatego też powinniśmy poszukać wyróżników, które pozwolą nam wybić się ponad konkurentów.

Oferujesz darmową dostawę produktów, a na stronie Twoich konkurentów trzeba za nią zapłacić? Umieść informację o bezpłatnej dostawie w tekście reklamy! Takie rozwiązanie z pewnością zwróci uwagę potencjalnego klienta. W tekstach reklamowych powinniśmy umieszczać wszelkie informacje, które wyróżniają nas na tle naszej konkurencji. Dzięki takim wyróżnikom możemy wskazać wartość dodaną, którą otrzyma odbiorca, który zdecyduje się skorzystać z naszych usług.

5. Reklama tekstowa i rozszerzenia reklam

Bardzo ważne jest, aby pamiętać o pełnym zagospodarowaniu powierzchni reklamowej. Reklamy tekstowe mają nałożone ograniczenia pod względem liczby znaków, które możemy w nich umieścić. Dlatego też oprócz wykorzystania wszystkich dostępnych powierzchni reklamowych ważne jest, aby skorzystać z rozszerzeń reklam, które są odpowiednie dla naszego typu działalności.

Dzięki rozszerzeniom możemy przekazać więcej informacji, których nie byliśmy w stanie umieścić w obrębie reklamy. Warto pamiętać, że poprawiają one również skuteczność i efektywność naszych reklam, a także mają pozytywny wpływ na ranking reklamy Google Ads. Dodatkowo z pomocą rozszerzeń możemy znacząco zwiększyć powierzchnię naszych reklam. Jest to szczególnie bardzo istotne w przypadku reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych, gdzie odpowiednio przygotowane reklamy i rozszerzenia mogą zająć zdecydowaną większość powierzchni ekranu.

Nie powinniśmy traktować rozszerzeń reklam jako tylko dodatku do reklamy. Obecnie jest to niemalże nierozłączny element reklam tekstowych w sieci wyszukiwania. Dobrą praktyką jest przygotowywanie ściśle dopasowanych rozszerzeń na poziomie grup reklam. Takie rozwiązanie pozwoli nam bardziej dopasować rozszerzenia do konkretnych produktów lub usług.

6. Umieszczenie słów kluczowych w reklamie

Umieszczenie w treści reklamy tekstowej słów kluczowych pozwoli zwiększyć jej dopasowanie do wyszukiwanego hasła. Dodatkowo, jeżeli w zapytaniu pojawią się słowa kluczowe, to system automatycznie pogrubi je w opisie naszej reklamy. W efekcie taka reklama może szybciej zwrócić uwagę potencjalnego odbiorcy.

Kolejną istotną zaletą takiego rozwiązania jest to, że umieszczenie słów kluczowych w reklamach powoduje, iż użytkownik ma większe poczucie, że dana reklama jest bardziej dopasowana do jego zapytania. Dlatego też warto skorzystać z takiej metody, z pewnością może ona zwiększyć efektywność naszych reklam tekstowych w wyszukiwarce Google.

7. Aktualność reklamy tekstowej

Kolejną rzeczą, o której musimy pamiętać, jest dbanie o aktualność treści w reklamach tekstowych. W innym przypadku mogą one wprowadzać odbiorców w błąd. Bardzo łatwo jest zapomnieć o tym, że w reklamie znajduje się informacja o nieaktualnej już promocji. Jednak należy wystrzegać się takich błędów, ponieważ mogą one powodować, iż użytkownik, który trafi na stronę, może czuć się wprowadzony w błąd. Wtedy istnieje niskie prawdopodobieństwo, że dokona on konwersji, a my niestety poniesiemy koszt związany z kliknięciem takiej reklamy.

8. Reklama tekstowa i przeprowadzanie testów

Niekiedy zdarza się tak, że mamy kilka pomysłów na naszą reklamę tekstową. Dlatego też w ramach testu warto utworzyć kilka wersji reklam, które będą się od siebie różnić. Dzięki temu będziemy mogli przeprowadzić testy poszczególnych elementów, które dadzą nam odpowiedź, które zasoby reklam są efektywniejsze. Dodatkowo pozyskane informacje o poszczególnych zasobach reklamowych pozwolą nam w przyszłości podejmować lepsze decyzje podczas przygotowania nowych wersji reklam.

Testy najlepiej jest przeprowadzać metodą małych kroków. A mianowicie oznacza to, że powinniśmy testować tylko jeden konkretny element reklamy np. treść wezwania do działania. Takie rozwiązanie zapewni nam przejrzyste wyniki testu. Rezultat takiego eksperymentu powinien dać nam odpowiedź, która wersja reklamy osiąga lepsze wyniki z perspektywy naszego celu.

9. Odpowiednia strona docelowa

Podczas tworzenia reklamy tekstowej należy pamiętać o wybraniu odpowiedniej strony, do której będą kierowani użytkownicy po wejściu w interakcję z reklamą. Strona docelowa ma znaczący wpływ na decyzję użytkowników o pozostaniu na niej.

Reklama powinna przekierowywać użytkowników do miejsca, w którym będą mogli znaleźć odpowiedź na ich zapytanie. Przykładowo, jeżeli reklama dotyczy męskich butów zimowych, to docelowy adres URL powinien odsyłać użytkowników do właśnie takiej kategorii produktów w sklepie internetowym. Natomiast jeżeli reklama przekieruje odbiorców do zakładki z męskimi butami na lato, to z dużym prawdopodobieństwem taki użytkownik szybko opuści stronę internetową i nie zdecyduje się na finalny zakup naszych produktów.

Dlatego też po przygotowaniu reklamy warto upewnić się, że odsyła ona użytkowników do dobrej strony. W innym przypadku narazimy się na stratę budżetu i niezadowolenie odbiorców.

10. Wykorzystaj całą przestrzeń reklamy

Obecnie w kampanii w sieci wyszukiwania możemy skorzystać z dwóch typów reklam tekstowych – reklam elastycznych i reklam rozszerzonych. Nasza reklama może składać się maksymalnie z 3 nagłówków i 2 opisów. W nagłówkach możemy umieścić tekst składający się najwyżej z 30 znaków. Natomiast opisy mogą zawierać nie więcej niż 90 znaków.

Podczas tworzenia reklam tekstowych należy starać się wykorzystywać całą przestrzeń reklamową. Dzięki temu będziemy mogli przekazać jak najwięcej wartościowych informacji potencjalnym odbiorcom naszych reklam. Dodatkowo w przypadku reklam elastycznych warto dodać maksymalną liczbę nagłówków (15). Takie rozwiązanie pozytywnie wpłynie na jej skuteczność, ponieważ system będzie miał możliwość skorzystania z większej liczby zasobów reklamowych, które będą mogły być wykorzystane podczas rotacji.

Niewykorzystanie w pełni przestrzeni reklamowej jest marnowaniem potencjału reklam. Dlatego też warto starać się redagować reklamy tekstowe w ten sposób, aby były maksymalnie zapełnione. Pozostawianie w reklamie wolnych przestrzeni może sprawiać wrażenie, że jest ona mniej atrakcyjna.

11. Stosowanie funkcji

Przy tworzeniu reklam tekstowych warto również skorzystać z funkcji, które umożliwiają nam automatyczne uzupełnianie treści o jakieś zmienne informacje. Takie rozwiązanie zwiększy atrakcyjność reklam, a także pomoże dotrzeć do konkretnych użytkowników z odpowiednio dopasowanym komunikatem.

Obecnie możemy skorzystać z 3 dostępnych funkcji:

  • Funkcja wstawiania słowa kluczowego – polega na dynamicznym aktualizowaniu tekstów reklamowych o słowa kluczowe, które pasują do haseł wyszukiwanych przez użytkowników.
  • Funkcja odliczania – umożliwia wstawienie zegara, który odlicza czas do określonego wydarzenia. Dzięki temu potencjalni klienci otrzymają dokładną informację o czasie, który pozostał do zakończenia promocji lub wydarzenia.
  • Funkcja IF – możliwość wstawienia określonego tekstu, jeśli jest spełniony pewien warunek. W tym przypadku możemy automatycznie dostosować tekst do grupy odbiorców lub urządzenia.
Reklama tekstowa - funkcja IF.
Funkcja IF w reklamach tekstowych.

12. Reklama tekstowa musi przestrzegać ustalonych zasad

Na samym końcu warto zadbać o to, by nasza reklama tekstowa była przygotowana zgodnie z zasadami ustalonymi przez Google. Reklamy, które nie spełniają wymagań, są odrzucone lub częściowo ograniczone przez system. Efektem jest brak wyświetleń odrzuconej reklamy bądź znaczące ograniczenie podczas jej wyświetlania.

W reklamach tekstowych nie możemy pozwolić sobie na:

  • Nadużywanie wielkich liter w nagłówkach i opisach (np. PROMOCJA NA CAŁY PRZECENIONY ASORTYMENT),
  • Korzystanie w sposób nieprawidłowy lub niezgodny ze znaków interpunkcyjnych lub symboli (np. P*R*O*M*O*C*J*A),
  • Dodawanie lub usuwanie spacji w tekstach reklamowych (np. Męskie,kurtki,zimowe),
  • Dodawanie numerów telefonów do tekstów reklamowych. Rekomendowane jest skorzystanie z rozszerzenia połączeń,
  • Umieszczanie w tekście reklam nieobsługiwanych znaków (np. emotikony),
  • Formy gramatyczne lub pisownię, która jest niezgodna z zasadami językowymi obowiązującymi w danym kraju.

Czynności, które musimy podjąć, aby poprawić reklamę, zależą przede wszystkim od typu naruszenia obowiązujących zasad. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, które zasady Google Ads naruszyła nasza reklama, a następnie powinniśmy zastosować się do wskazówek podanych w treści odrzucenia. Po edycji i zapisaniu reklamy zostanie ona automatycznie przesłana do ponownej weryfikacji. Następnie po pewnym czasie powinniśmy otrzymać informację o finalnej decyzji.

W przypadku rażących naruszeń zasad Google Ads nasze konto reklamowe może zostać zawieszone bez wcześniejszego ostrzeżenia. Taka sytuacja wiąże się z natychmiastowym wstrzymaniem wszystkim reklam oraz z brakiem możliwości tworzenia nowych.

Reklama tekstowa – czego unikać podczas jej tworzenia?

Oprócz wskazówek, które zostały podane wyżej, chciałbym również zwrócić uwagę na elementy, których powinniśmy unikać podczas tworzenia reklamy tekstowej. Pierwszą kwestią, na którą musimy zwrócić uwagę, jest to, że niedozwolone jest wykorzystywanie fraz związanych z konkurencją bezpośrednio w nagłówkach lub opisach naszych reklam. Więcej na ten temat można przeczytać w innym artykule na naszym blogu. Niezastosowanie się do tego może skończyć się nieprzyjemnościami, a w najgorszym wypadku nawet konsekwencjami prawnymi.

Musimy również wystrzegać się dodawania bezużytecznych treści w naszych reklamach. Reklama tekstowa powinna zawierać jedynie najważniejsze informacje, które bezpośrednio dotyczą oferowanych usług lub sprzedawanych produktów. W ten sposób będziemy w stanie zainteresować potencjalnych konsumentów. Powinniśmy przede wszystkim unikać umieszczania w reklamach treści, które nie mają żadnej wartości dodanej dla odbiorców.

Ostatnim błędem, którego powinniśmy się wystrzegać, jest dodawanie do reklam niedziałających adresów URL. Przed aktywowaniem reklamy powinniśmy sprawdzić, czy strona docelowa jest sprawna. W innym wypadku narazimy się na dodatkowe koszty. Aby zniwelować ten błąd, powinniśmy cyklicznie śledzić najważniejsze podstrony w naszej witrynie internetowej. Dodatkowo w panelu reklamowym Google Ads możemy sprawdzić stan poszczególnych stron docelowych, co znacząco nam ułatwi możliwość weryfikacji adresów URL w naszych reklamach.

Reklama tekstowa – podsumowanie

Podsumowując, przed utworzeniem reklamy tekstowej należy się odpowiednio przygotować. W pierwszej kolejności powinniśmy przede wszystkim dokładnie zapoznać się z ofertą firmy, dla której zamierzamy przygotować reklamy. W tym celu musimy zaznajomić się ze stroną internetową i poszczególnymi podstronami, na które zamierzamy kierować nasze reklamy.

Podczas tworzenia reklamy powinniśmy zwrócić uwagę na wiele jej aspektów, które finalnie zadecydują o jej efektywności. Przygotowanie w pełni atrakcyjnej reklamy może zająć nam sporo czasu. Jednak efektem poświęconego czasu może być osiągnięcie satysfakcjonujących wyników.

Pracując nad utworzeniem nowej reklamy powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym żeby dopasować ją do odbiorców, którzy będą mieć z nią kontakt. Warto także w treści nagłówków i opisów umieszczać liczby mówiące o obowiązujących promocjach i rabatach. Reklama powinna także zawierać wezwanie do działania, informację o przewagach konkurencyjnych oraz słowa kluczowe, które zostały użyte w tej kampanii. Dodatkowe dodanie rozszerzeń reklam pozytywnie wpłynie na ich efektywność.

Na samym końcu powinniśmy zadbać o to, by nasze reklamy wykorzystywały możliwie jak największą przestrzeń oraz przestrzegały ustalonych zasad. Po utworzeniu reklam warto dodać nowe wersje reklam i przeprowadzić testy polegające na ocenie tego, która wersja jest bardziej efektywna i przynosi nam więcej korzyści.

Możliwość komentowania została wyłączona.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak jest odpowiedzialny za planowanie i realizację kampanii reklamowych Google Ads oraz Facebook Ads. Dobrze czuje się zarówno w pracy z Klientami nastawionymi na sprzedaż, jak i pozyskanie leadów. Jest wielkim entuzjastą wszelkich rozwiązań pozwalających na automatyzację pracy na kontach reklamowych. Po pracy dużą część swojego wolnego czasu poświęca na aktywność sportową.