Reklamowanie sklepu na Facebooku

Image Description
Łukasz Paterek
pon. 18.12.2023

Środowisko sklepów internetowych w Polsce jest bardzo nasycone, a konkurencja duża. Dzięki temu konsumenci mają szeroki wybór produktów i producentów. Sprawia to, że łatwo znaleźć wymarzony produkt w kilku miejscach w Internecie. Same plusy dla konsumenta. Natomiast dla przedsiębiorcy oznacza to, że musi włożyć więcej wysiłku, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Reklamowanie sklepu na Facebooku jest już postrzegane jako standardowe działania, ale jak zrobić to tak, aby być krok przed innymi? Przeczytaj wpis i poznaj nasze wskazówki.

Reklamowanie sklepu na Facebooku – po co?

Reklamowanie sklepu na Facebooku może przynieść wiele korzyści, zwłaszcza w dzisiejszym cyfrowym środowisku biznesowym. Ogromna baza użytkowników Meta (ekosystem Facebook i Instagram w Polsce, łącznie liczyły w październiku 2023 roku 37 826 100 kont [Źródło]). Jest to jedno z największych mediów społecznościowych na świecie. Reklamując produkty na Facebooku, masz potencjał dotarcia do ogromnej grupy klientów. 

Reklamowanie sklepu na Facebooku może również wykorzystać bogate funkcje targetowania. Pozwalają one dostosować reklamy do konkretnych grup docelowych, dzięki czemu możesz kierować reklamy do osób o określonych zainteresowaniach, demografii, lokalizacji i innych czynników, co zwiększa skuteczność reklam.

Dodatkowo, nie zapominajmy, że reklamy umożliwiają interakcje z klientami. Możesz odpowiadać na pytania, zbierać opinie, udostępniać informacje o nowościach w sklepie i budować długofalowe relacje.

Reklamowanie sklepu na Facebooku jest nieocenione przy kampaniach promocyjnych: rabaty, konkursy, czy specjalne oferty. To skuteczny sposób na zainteresowanie klientów i zwiększenie sprzedaży.

Warto jednak pamiętać, że skuteczność reklam zależy od wielu czynników, w tym od jakości reklamy, atrakcyjności oferty, zrozumienia grupy docelowej i właściwego zarządzania kampanią. Dlatego warto dokładnie planować i monitorować swoje działania reklamowe na Facebooku. Przyjrzyjmy się dokładnie co zrobić, aby reklamowanie sklepu na Facebooku przynosiło jak najlepsze efekty.

Reklamowanie sklepu na Facebooku – od czego zacząć?

Zanim rozpoczniesz prowadzenie kampanii reklamowych musisz wykonać kilka podstawowych kroków, które pomogą skonfigurować niezbędne komponenty.

To czego potrzebujesz to:

Przyjrzyjmy się dokładnie kolejnym punktom powyżej. Założenie Business Manager Facebook nie jest krokiem obligatoryjnym, jednak ułatwia zarządzanie komponentami i dostępami, więc sugeruję, aby to zrobić.

Zakładając konto reklamowe oraz dodając formę płatności warto zwróć uwagę na dodanie poprawnych i pełnych danych do faktury, ponieważ uzyskanie korekt faktur od Facebooka jest praktycznie niemożliwe.

Zainstalowanie Pixela na stronie www to podstawa, nie rozpoczynaj działań reklamowych bez wykonania tego kroku.

Katalog produktów to podstawa działania reklam opartych na liście produktów z Twojej strony. Plik produktowy możesz dodać ręcznie, dodając kolejne produkty, jednak nie jest to optymalny sposób tworzenia tego komponentu. Najlepiej wykorzystać gotowy plik, lub link, który pozwoli automatycznie aktualizować plik produktowy. Jeśli Twój sklep wykorzystuje system taki jak Shoplo, Shopify czy WooCommerce, możesz wygenerować taki link w systemie. Dodatkowo – jeśli prowadzisz już działania Google Ads i tam korzystasz z feedu produktowego, możesz go wykorzystać w kampaniach Facebook Ads.

Konfiguracja konwersji to ważny punkt, który zawsze powinien poprzedzać rozpoczęcie działań promocyjnych. Podstawowe konwersje dla e-commerce to:

  • view content,
  • zakup,
  • dodanie do koszyka.

Warto pamiętać o podstawach – aby później korzystać z remarketingu dynamicznego, w ramach zdarzeń konieczne jest mierzenie zmiennych:

  • content_ids – identyfikator produktu,
  • value – cena produktu / wartość zamówienia,
  • currency – walutę.

Bez śledzenia tych zmiennych remarketing dynamiczny nie będzie działał poprawnie.

Warto zastanowić się również nad konwersjami pośrednimi, czy mikrokonwersjami. Może w Twoim biznesie zasadne będzie mierzenie wypełnienie formularza kontaktowego, kliknięcia w numer telefonu, dodanie informacji o płatności, czy dodanie do listy życzeń? Mierzenie mikrokonwersji pomoże w optymalizacji kampanii, np. czas na stronie czy odwiedzenie określonej zakładki. Jeśli chcesz przeczytać więcej na temat zdarzeń na Facebooku, przeczytaj nasz poprzedni wpis.

Analityka reklam sklepu na Facebooku – co mierzyć?

Analityka reklam na Facebooku to kluczowy element efektywnej strategii marketingowej. Istnieje wiele wskaźników, które można mierzyć, aby ocenić skuteczność kampanii reklamowej na tej platformie. Poświęć czas na analitykę, nie traktuj jej po macoszemu. Poprawne czytanie danych, zadawanie pytań jest drogą do lepszego zrozumienia efektów działań oraz do jej ewentualnej poprawy.

Oto kilka kluczowych mierników, na które warto zwrócić uwagę:

1. Wskaźniki zaangażowania:

To miary angażującej zawartości. Liczba polubień, udostępnień, komentarzy, kliknięć w reklamę. Im więcej interakcji, tym większe zaangażowanie. To ważne dla oceny, jak reklama przyciąga uwagę.

2. Wskaźniki konwersji:

Czyli śledzenie działań użytkowników po kliknięciu w reklamę, które zostały wykonane na stronie docelowej, np. zakupy, dodanie do koszyka, rejestracje, wypełnienie formularzy.

Zwróć uwagę na koszt za konwersję, ich liczbę i jakość. Użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, ale go nie kupili są świetną grupą remarketingową. Pamiętaj, że możesz również śledzić Wartość konwersji, co jest bardzo istotne w przypadku zakupów, gdzie zazwyczaj akcje zakupu mają różne wartości (inne wartości koszyków).

3. Zasięg i częstotliwość:

Zwróć uwagę na statystyki Zasięg (pokazuje, jak wiele unikalnych kont zobaczyło Twoją reklamę) oraz Wyświetlenia (ile razy wyświetliła się reklama w ekosystemie Meta).  Ważną daną jest również Częstotliwość – średnia liczba razy, jaką osoba zobaczyła Twoją reklamę. Czasami ważne jest unikanie nadmiernego pokazywania reklamy tej samej osobie. Może to prowadzić do zmęczenia materiałem reklamowym, czego warto unikać.

4. Koszty:

Warto się pochylić nad CPC. Zwróć uwagę jakie CPC czytasz, ponieważ w statystykach możesz znaleźć: 

  • CPC (wszystkie) – koszt za jakiekolwiek kliknięcie w reklamę, np. w komentarzu, link, zdjęcie, itp.
  • CPC (koszt kliknięcia linku) – śr. koszt kliknięcia linku, ale jeszcze nie wyświetlenia strony,
  • Wyświetlenie strony docelowej – koszt za akcję, gdy użytkownik kliknął reklamę i wyświetlił stronę docelową.

To na co jeszcze możesz zwrócić uwagę to:

  • CPM (Koszt na tysiąc wyświetleń) – Koszt wyświetlania Twojej reklamy tysiąc razy,
  • Koszt zaangażowania (Cost per Engagement): To koszt jednego polubienia, udostępnienia lub komentarza. Pomaga ocenić, ile płacisz za zaangażowanie użytkowników w Twoją reklamę.
  • Koszt/wynik – ile zapłaciłeś za akcję, która jest celem kampanii.

Statystyk związanych z kosztami jest wiele, warto je przejrzeć i dopasować do swoich potrzeb.

Jak reklamować sklep na Facebooku
Statystyki kosztów na Facebooku to liczne kolumny danych

5. Podziały:

Pamiętaj, aby śledzić nie tylko dane z kolumn, ale również z podziałów.

Jak reklamować sklep na Facebooku
Analizuj dane z Podziałów

Znajdziesz tu wiele wartościowych danych, np. możesz się dowiedzieć, w których umiejscowieniach kampania konwertuje najlepiej.

Jak reklamować sklep na Facebooku
Możesz dokładnie przeanalizować każdą kampanię

Dzięki opcji Podziałów możesz poznać również:

  • dane demograficzne (wiek, płeć),
  • platformę (Facebook, Instagram, Audience Network, Messanger – czyli gdzie wyświetlają się reklamy),
  • dane geograficzne

i inne.

Warto zgłębić te opcje analityki dostępne w panelu reklamowym Facebook Ads, pozwoli to na lepsze zrozumienie konsumentów.

Dobór konkretnych wskaźników zależy od celów Twojej kampanii. Kluczowe jest monitorowanie i analiza danych, aby dostosować strategię reklamową i zwiększyć jej skuteczność.

Jaki cel kampanii wybrać?

Wybór celu kampanii Facebook Ads zależy od konkretnych celów marketingowych, jakie chcesz osiągnąć. Meta oferuje różne opcje celów kampanii, które są dostosowane do różnych etapów lejka zakupowego i strategii marketingowej. Reklamowanie sklepu na Facebooku zazwyczaj zaczyna się od kampanii na konwersje. Warto jednak rozbudowywać swoją strategię i dbać o pracę w górze lejka.

Oto kilka popularnych celów kampanii Facebook Ads:

Rozpoznawalność

Ten cel kampanii pomaga dotrzeć do użytkowników w górze lejka – dzięki temu celowi reklamy wyświetlą się osobom, które z największym prawdopodobieństwem je zapamiętają.

Warto go wybrać, gdy chcesz osiągnąć: zasięg, rozponawalność marki, wyświetlenia filmu, rozpoznawalność lokalizacji sklepu.

Dzięki reklamom działającym w tym celu osiągniesz niski CPM (cost per mille – koszt za 1000 wyświetleń reklamy), jednak najprawdopodobniej nie przyniesie on wielu przekierowań do strony oraz konwersji.

Ruch

Jeśli zależy Ci na tym, aby użytkownicy przeszli do Twojej strony internetowej wybierz ten cel. Dzięki niemu wskażesz systemowi, aby skupił się na maksymalizacji kliknięć w link, wyświetlenia strony docelowej, przekierowania do messangera, WhatsAppa, Instagrama czy do połączeń telefonicznych. Możesz więc starać się zwiększyć kontakt ze swoimi klientami.

Aktywność

Dzięki temu celowi możesz kierować użytkowników bezpośrednio do kontaktu z Twoją firmą (Messanger, WhatsApp, Instagram), generować wyświetlenia filmu, angażować w aktywność związaną z postami, zdobywać polubienia strony lub reakcje na wydarzenia, aby zwiększyć ogólną aktywność społeczności.

Kontakty

Wybierając ten cel wskazujesz systemowi, że zależy Ci na pozyskaniu formularzy błyskawicznych, kontakcie na Messengerze i Instagramie, konwersjach czy połączeniach. Możesz dzięki temu zwiększyć liczbę wartościowych leadów dla swojego biznesu.

Promocja aplikacji

Masz aplikację mobilną, którą chcesz promować? Wybierz ten cel, aby zwiększyć liczbę instalacji lub skłonić użytkowników do wykonania konkretnej akcji w Twojej aplikacji. Możesz więc optymalizować kampanie, aby ta generował dodania do koszyka czy zakupy wewnątrz aplikacji mobilnej Twojego sklepu.

Sprzedaż

Główny cel dla właścicieli sklepów e-commerce. Dzięki kampanii z tym celem system będzie szukał osób, które z dużym prawdopodobieństwem kupią Twój produkt lub usługę. To co możesz osiągnąć wybierając ten cel kampanii to: konwersje czy sprzedaż z katalogu.

Jak reklamować sklep na Facebooku
Wybór celu kampanii jest bardzo ważny

Targetowanie

Targetowanie reklam na platformie Facebook Ads to temat rzeka. Istnieje wiele opcji targetowania, które pozwalają reklamodawcom dotrzeć do określonych grup docelowych, które Cię interesują. Warto również pamiętać o eksperymentach i testowaniu mniej oczywistych grup, które czasem potrafią zaskoczyć swoją skutecznością. 

Reklamowanie sklepu na Facebooku możesz oprzeć na dostępnych opcjach targetowania:

Demograficzne:

Wiek, Płeć, Lokalizacja geograficzna, Stan cywilny, Wykształcenie, Zawód

Zainteresowania:

Strony polubione, Zainteresowania zadeklarowane przez użytkownika w profilu

Zachowanie:

Zachowania zakupowe (np. aktywność w sklepach internetowych), Urządzenia mobilne i technologie używane przez użytkowników

Kontekst społeczny:

Poziom zaangażowania użytkownika na platformie,

Połączenia:

Targetowanie osób, które polubiły Twoją stronę Facebook,

Aktywność na stronie internetowej:

Retargeting użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę internetową, Konkretna aktywność na stronie, np. odwiedziny konkretnej podstrony (jeśli zdefiniowałeś wcześniej odpowiednie zdarzenie),

Niestandardowe Audytorium:

Tworzenie niestandardowych audytoriów na podstawie własnych list klientów, Dostarczanie reklam do podobnych grup użytkowników (Lookalike Audiences). Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wcześniejszym wpisie.

Interakcje z aplikacją:

Targetowanie osób korzystających z aplikacji

Wydarzenia:

Targetowanie osób, które wyraziły zainteresowanie lub potwierdziły uczestnictwo w imprezie lub wydarzeniu

Rodzaje urządzeń:

Targetowanie użytkowników na konkretnych rodzajach urządzeń (komputery, smartfony, tablety)

Język:

Określenie języka, w jakim mają być wyświetlane reklamy

Te opcje targetowania pozwalają reklamodawcom precyzyjnie określać, komu chcą wyświetlać swoje reklamy, co zwiększa skuteczność kampanii i minimalizuje marnotrawienie zasobów. Ważne jest dostosowanie strategii targetowania do konkretnych celów reklamowej kampanii. Pamiętaj również o wkluczeniach, które możesz robić. Pozwala to jeszcze precyzyjniej docierać do potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem osób, oraz pozwala na uniknięcie kanibalizowania się reklam.

7 dobrych praktyk, które mogą poprawić skuteczność Twoich kampanii

Prowadząc kampanie reklamowe sklepu za pomocą Facebook Ads trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów, aby wykorzystać je w pełni efektywnie. Potraktuj więc te kilka rad jako jedne z wielu rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę. Mam jednak nadzieję, że usprawnią Twoją pracę i pomogą w osiągnięciu lepszych efektów.

1. Plik produktowy i przycinanie zdjęć

Plik produktowy to podstawa w e-commerce. Panel Facebooka daje sporo możliwości edycji pliku z poziomu konta: możesz zmieniać zdjęcia, tworzyć zestawy, zmieniać opisy, itd. Zwróć uwagę na jedną z istotnych kwestii przy pliku produktowym – przycinaniu zdjęć. Zazwyczaj w pliku produktowym zdjęcia są zaciągane z Twojej strony www, więc może zdarzyć się, że nie zawsze będą pasowały do formatu karuzeli (1:1). Gdy odwiedzisz Managera Sprzedaży i wybierzesz odpowiedni katalog, wejdziesz w Ustawienia, następnie wybierzesz Katalog znajdziesz opcję Przycinanie obrazów. Dostępne są trzy rodzaje zdjęć dla Reklam, Reklam z jednym obrazem i Strony produktu. Masz do wyboru trzy opcje przycięcia zdjęć. Zwróć uwagę na wizualizacje i zobacz jak prezentują się zdjęcia z Twojej strony.

reklamowanie sklepu na facebooku
Zwróć uwagę na opcje przycinania obrazów

2. Wykorzystuj wszystkie formaty reklam

Rada ta jest dosyć podstawowa i pojawia się często, jednak równie często widać, że w praktyce nie wszystkie formaty są wykorzystywane. Przypomnijmy jakie formaty reklam są dostępna na Facebooku:

  • pojedyncze zdjęcie,
  • karuzela,
  • kolekcja,
  • pokaz slajdów (traktowany jako wideo, jednak możliwy do stworzenia na poziomie panelu reklamowego Facebooka),
  • reklamy wideo.

Warto przygotować wszystkie typy reklam i sprawdzić co działa najlepiej na testowane przez Ciebie grupy docelowe. Więcej na temat formatów reklamowych znajdziesz na stronie supportu Facebooka.

3. Wykluczenia w grupach docelowych

Jest to częstym błędem – nakładanie się grup docelowych i kanibalizacja reklam. Prowadzi to do podbijania stawek samemu sobie. Dodatkowo – nie do końca wiesz jakie targetowania reklam działają najlepiej. Dlatego pamiętaj, aby krzyżowo wykluczać zainteresowania z różnych grup, pamiętając jednocześnie o wykluczeniu grup remarketingowych z kampanii na grupę cold.

4. Remarketing dynamiczny – potrzebujesz go

Remarketing, o którym wspomniałem wcześniej to podstawa dla promocji e-commerce. Ten typ kampanii oznacza, że reklamy przedstawią produkty, które ktoś oglądał, ale ich nie kupił. Zwiększa to skuteczność reklam. Dlatego pamiętaj o podstawowych wymaganiach dotyczących tego typu kampanii. W Menedżerze zdarzeń możesz przetestować jakie parametry są zbierane przy określonych zdarzeniach.

reklamowanie sklepu na facebooku
Sprawdź jakie parametry zbierają zdarzenia na koncie

5. Strategia składania ofert

Wybierając strategię składania ofert informujesz Meta na czym ma skupić się podczas składania ofert. Odpowiedni wybór strategii ofertowania może przyczynić się do konkretnych korzyści biznesowych, takich jak zwiększenie ogólnych wyników sprzedaży, liczby klientów czy też rozszerzenie zasięgu marki. Podczas podejmowania decyzji dotyczącej strategii ofertowej kluczowe jest określenie kryteriów, które będą miarą sukcesu dla Twojej firmy. Następnie warto wybrać opcję, która najlepiej odpowiada Twoim konkretnym celom biznesowym.

Docelową opcją składania ofert jest Najniższy koszt. Inne opcje składania ofert są rzadziej wykorzystywane.

Inne opcje składania ofert to:

  • Największa wartość – system skupia się na pozyskaniu zakupu o największej wartości.
  • Cel koszt/wynik – kampanie starają się utrzymać koszt pozyskania na stałym poziomie, niezależnie od warunków rynkowych.
  • Cel ROAS – system stara się, aby zwrot z wydatków na reklamę był jak najbliższy do wskazanego, procentowego poziomu.
  • Limit ofert – możesz ustawić maksymalny koszt oferty jaki jesteś gotowy zapłacić.

Temat składania ofert jest złożony. Niestety nie jest tak prosto jakby się wydawało, korzystanie z niektórych strategii na początku jest praktycznie niemożliwe (kampanie czasem nie ruszą), a optymalizacja jest trudniejsza. Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty przed skorzystaniem z mniej powszechnych strategii składania ofert..

Więcej na temat strategii składania ofert przeczytasz na supporcie Meta.

6. Stosuj reguły automatyczne

Reguły automatyczne wprowadzają zmiany na koncie reklamowym jeśli zaistnieją określone warunki, np. kampania X zaczyna generować powyżej 20 zakupów na dzień, wtedy reguła automatyczna podnosi budżet kampanii o Y. Jest wiele możliwości stosowania reguł automatycznych, to wygodna opcja jeśli stosuje się ją świadomie. Więcej na temat reguł automatycznych przeczytasz w naszym poprzednim wpisie.

7. Dodaj więcej zdarzeń, które poprawią Twoją analitykę

Najważniejszymi zdarzeniami dla e-commerce są, oczywiście, dodania do koszyka oraz zakupy. Jest jednak wiele innych zdarzeń, które możesz mierzyć, aby lepiej zrozumieć swoich klientów: czas na stronie (np. 90 sec), dodania informacji o płatności, usunięcia z koszyka czy zapytania na czacie. Dodatkowo na podstawie tych grup możesz tworzyć grupy remarketingowe czy lookalike. Na pewno warto zastanowić się chwilę dłużej, co może pomóc w lepszym zrozumieniu konsumentów (i finalnie – w lepszej optymalizacji kampanii).

Podsumowanie

Reklamowanie sklepu na Facebooku nie jest prostym zadaniem. Chociaż podstawowe ustawienie kampanii nie jest bardzo trudne, system reklamowy Meta ma swoje meandry i dobre praktyki, które pomagają wrzucić kampaniom wyższy bieg. Jeśli chcesz porozmawiać o możliwościach w swoich kampaniach Facebook Ads skontaktuj się z nami – możemy przeprowadzić audyt Twojego konta lub pomóc w prowadzeniu kampanii.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.