YouTube Shorts, czyli konkurencja TikToka

Image Description
Karen Herlinger
czw. 07.07.2022

We wrześniu 2020 r. YouTube uruchomił w Indiach usługę YouTube Shorts beta, jako odpowiedź na zablokowanie tam TikToka poł roku wcześniej, w marcu. Niedługo później, w marcu 2021 r. beta stała się dostępna w Stanach Zjednoczonych. Dokładnie rok temu, w lipcu 2021 r. nowy format krótkich filmów miał swoją premierę globalnie, w tym w Polsce.

W przeszłości były już próby konkurowania z TikTokiem – Facebook wypuścił w listopadzie 2018 r. aplikację Lasso, którą zamknął w połowie 2020 r. Nie dziwi więc, że gdy YouTube ogłosił launch YouTube Shorts, spotkało się to ze sceptycznymi głosami.

Ku zdziwieniu wielu osób YouTube Shorts okazało się sukcesem. Pod koniec czerwca YouTube ogłosił, że filmy w YT Shorts są oglądane przez ponad 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników z całego świata miesięcznie. Dla porównania, TikTok ostatnio we wrześniu 2021 r. dzielił się danymi, zgodnie z którymi osiągnął miliard użytkowników miesięcznie. Niewątpliwie od września jego baza użytkowników znacznie się powiększyła, natomiast YouTube Shorts wydaje się być dla TikToka najsilniejszą konkurencją. Wskazuje na to również fakt, że w lutym 2022 r. TikTok ogłosił wprowadzenie możliwości publikowania filmów trwających do 10 minut. Możnaby powiedzieć „Jak YouTube TikTokowi, tak TikTok YouTube’owi”.

Krótsza strona YT – YouTube Shorts

YouTube w swoim przewodniku na temat Shorts deklaruje, że udostępniając YouTube Shorts towarzyszyła mu wizja, aby:

„dać wszystkim możliwość wypowiedzi i pomóc twórcom w powiększeniu grupy odbiorców za pomocą krótkich filmów”.

Shorty mają służyć łatwo dostępnej rozrywce oraz ułatwić osobom rozpoczęcie tworzenia treści na YT poprzez umożliwienie tworzenia i edytowania treści na urządzeniach mobilnych. Oglądający mogą oglądać wiele Shortów z rzędu i je komentować. Twórca moża zaangażować się w wymianę komentarzy pod postem, również z wykorzystaniem kolejnego filmu.

YouTube Shorts

Jak to działa?

Tworzenie krótkich filmów jest dostępne w aplikacji YouTube. Defaultowo YT przypisuje 15 sekund jako czas trwania filmu – tyle maksymalnie twórcy mają do zagospodarowania jeżeli chcą korzystać z muzyki z biblioteki YT lub utworów z innych filmów na YT. Można ten czas jednak wydłużyć – nie więcej niż do 60 sekund.

Short należy nagrać w orientacji pionowej w proporcji 9:16 – tak, aby najwygodniej było go oglądać w aplikacji mobilnej. Dopuszczalna jest także proporcja kwadratu. YouTube zachęca do kreatywności – zarówno przy tworzeniu filmu, jak i jego edycji, udostępniając użytkownikom dedykowane narzędzia. Film można stworzyć za pomocą telefonu i taki był zamysł podczas pracy nad tą funkcjonalnością. Udostępniono jednak możliwość przesyłania filmu z komputera (opcja przydatna np. dla osób, które chcą poddać swój film bardziej zaawansowanej edycji).

Końcowym etapem jest nadanie tytułu i określenie ustawień prywatności filmu. Domyślne ustawienie prywatności Shorts dla osób w wieku 13-17 lat to film prywatny. Dla twórców, którzy ukończyli 18 lat, film domyślnie jest ustawiony jako publiczny. Mogą je oglądać wszyscy użytkownicy YouTube, oraz można je udostępniać każdemu użytkownikowi YT.

Ustawieniami prywatności można zarządzać i wybrać pożądane ustawienie: publiczne, prywatne lub niepubliczne.

Gdzie użytkownicy znajdą Shorts?

Początkowo dostęp do Shorts miał by wyłącznie przez aplikację, jednak z czasem krótkie filmy stały się dostępne także z poziomu youtube.com.

Shorts znajdziemy w kilku miejscach:

  • na stronie głównej,
  • w powiadomieniach,
  • na stronie głównej kanału w polecanych treściach,
  • po obejrzeniu Shorts – scrollując, aby zobaczyć więcej krótkich filmów (tak jak w Facebook Reels),
  • na karcie Subskrypcje.

Fundusz YouTube Shorts

YouTube w maju 2021 utworzył Fundusz o budżecie 100 milionów dolarów, który ma służyć finansowaniu twórców na YouTube Shorts do końca 2022 r. Od premiery funkcjonalności YouTube Shorts użytkownicy nie mieli możliwości udziału w przychodach z reklam w YT Shorts. Aby zachęcić twórców do publikowania treści, YT wyszedł z inicjatywą wynagradzania tych osób, które w ciągu 2 lat od launchu będą publikować krótkie filmy i tym samym pomagać Google w budowaniu tej funkcjonalności.

Na start YouTube wysłał zaproszenie do wzięcia udziału w rywalizacji do 3000 najpopularniejszych twórców.

Twórcy co miesiąc mogą otrzymać bonus w wysokości wahającej się od 100 do aż 10 000 dolarów. Kwota bonusu jest zależna od wyników kanału twórcy (liczba wyświetleń, lokalizacja odbiorców). Otrzymują go twórcy, którzy tworzą oryginalne Shorts w YouTube. Udostępnienie filmu, który wcześniej widniał na przykład na TikToku nie jest uwzględniane w kwalifikacjach.

Przynależność do klubu partnerskiego YT nie jest wymagana – co można interpretować jako ukłon ze strony YouTube w kierunku twórców treści aby wzmocnić ich zaangażowanie w regularne publikowanie krótkich filmów.

YouTube Shorts

YouTube wyznaczył relatywnie łagodne zasady kwalifikacji do otrzymania benefitu pieniężnego. Ocenie podlegają krótkie filmiki nie tylko z ubiegłego miesiąca, ale także z poprzednich. Ich wyniki są analizowane sumarycznie. Kwalifikacje odbywają się co miesiąc.

Bonus wypłaca się z dołu. Twórcy ok. 8-10 dnia miesiąca dowiadują się o zakwalifikowaniu do bonusu przez maila. W praktyce oznacza to, że za Short wrzucony w styczniu, który będzie cieszył się dużą popularnością, zostanie zakwalifikowany do nagrody w lutym. Do 25 dnia miesiąca twórca ma czas na odbiór bonusu. Wypłata odbywa się w jeszcze kolejnym miesiącu, czyli w tym przypadku – marcu.

Reklamy w YouTube Shorts

Pod koniec maja 2022 podczas eventu Google Marketing Live zapowiedziano, że od roku trwały eksperymenty reklamowe w YouTube Shorts. Google będzie gradualnie wprowadzał reklamy w tym kanale na wszystkich rynkach jako uzupełnienie dotychczasowego portfolio reklamowego (więcej we wpisie Weroniki).

Niestety nie wiemy jeszcze, jakie długoterminowe rozwiązanie zaproponuje Google aby móc zarabiać na krótkoformatowych filmach. Obecnie jedynym sposobem na monetyzowanie działań w YouTube Shorts jest kwalifikacja do nagrody z Funduszu. Nie ma także informacji o tym, czy perspektywicznie dochody twórców będą pochodziły z reklam, lub jak dochody będą rozdzielane.

Nie wiemy też jakich dokładnie formatów możemy się spodziewać. Biorąc pod uwagę podobieństwo charakteru Shorts do filmów z TikToka, możemy spekulować, że rozwiązania reklamowe jakie YT zaproponuje będą podobne do rozwiązań reklamowych, które oferuje TikTok.

Reklamy produktowe

Dowiedzieliśmy się także, że do końca tego roku reklamodawcy będą mogli feed produktowy z kampanii VideoAction włączyć do reklam YouTube Shorts. Pliki danych o produktach powiązane z kampaniami automatycznie będą wyświetlały się w YT Shorts.

Włączenie feedu produktowego do filmu jest już dostępne na TikToku – użytkownicy mogą wyświetlać produkty w aplikacji bez konieczności przeklikiwania się do strony produktu w przeglądarce. Bez wątpienia takie rozwiązanie sprzyja zwiększaniu liczby sprzedaży.

YouTube Shorts

Podsumowując…

Krótkie filmy są angażującym odbiorcę formatem, na co od lat znajdujemy potwierdzenie w badaniach. Dzięki synergii obrazu, dźwięku i pól tekstowych staje przed nami nieskończenie wiele możliwości twórczych. Dzięki formie filmu możemy połączyć przekaz informacyjny z ładunkiem emocjonalnym.

YouTube rzucił rękawicę TikTokowi. Wykorzystuje swoją mocną pozycję na rynku i ogromną bazę użytkowników do budowania popularności nowej funkcjonalności – YouTube Shorts. Na ten moment skutecznie.

Od czasu lockdownu zmienił się sposób konsumowania treści wideo za czym idzie wzrost udziału w torcie reklamowym. W ciągu ostatnich 3 lat podwoił się poziom konsumpcji zarówno formatów krótkich, jak i pełnometrażowych na platformach VOD.

Z raportu Strategicznego IAB dowiadujemy się, że:

„Zgodnie z danymi IAB/PwC Adex za 2021 rok format wideo odpowiada za 14% tortu reklamowego. Wykazuje się dynamiką wzrostu na poziomie 21,8%1. Dane IAB/PwC Adex 2021 wskazują również na silny wzrost udziału formatów graficznych łącznie. Display + wideo sięgają 46,6%, co odpowiada aż za 50% wzrostu rok do roku.

Badania Wyzowl wykazują, że format wideo jest pozytywnie odbierany przez użytkowników. 73% ankietowanych uważa, że krótkie wideo to najlepszy sposób na zapoznanie się z produktem. Jedynie 11% z nich wybierze w tej sytuacji artykuł”.

Biorąc powyższe pod uwagę pozostaje stwierdzenie, że YouTube albo trafił w dziesiątkę, albo nawet nieco spóźnił się z timingiem oferowania nowej funkcjonalności. Pozostaje nam obserwować jak będzie ją rozwijał oraz jakie warunki zarobkowe zaproponuje twórcom treści i reklamodawcom.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Z performance marketingiem jestem związana od 2018 r. Dane, tabelki, wykresy i analizy to mój świat. W pracy z Klientem ważne jest dla mnie, żeby dokładnie zrozumieć jego perspektywę, potrzeby i oczekiwania. Z wykształcenia jestem psycholożką i prawniczką. Psychoanaliza jako metoda leczenia, bohaterka kina i literatury to mój konik. Należę do grona osób, które uważają, że fajnie jest nazywać zwierzaki ludzkimi imionami i sama mam dwa psiaki - Danusię i Krysię.